یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

مجید فروغی: تیم ملی فوتبال ایران با کره‌جنوبی مساوی کرد و به جام جهانی نرفت اما گروه موسیقی آوازی تهران در کره‌جنوبی قهرمان آسیا و نایب قهرمان جهان شد

از ماه‌ها قبل بیشتر مردم از بازی تیم ملی فوتبال در کره‌جنوبی خبر داشتند و رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیکی از این بازی می‌نوشتند و می‌گفتند و در صدر اخبار بود.

اما از حضور گروه آوازی تهران در مسابقات جهانی کره‌جنوبی فقط درصد اندکی باخبر بودند. این حضور نه تیتر یک رسانه‌ها شد و نه در صدر اخبار قرار گرفت.

فقط یکی از شبکه‌های تلویزیون با همت گروه فرهنگ و هنر گزارشی از تمرین گروه قبل از مسابقات تهیه و پخش کرد و خوشبختانه چون اجرای گروه بدون ساز بود محدودیتی هم برای پخش نداشت.

مسابقات تمام شد، گروه آوازی تهران مقام اول آسیا در بخش مجلسی و دوم بخش فولکلوریک جهانی را در رقابت با 80 گروه از کشورهای مختلف کسب کرد اما این موفقیت‌ و ‌پیروزی هم در اولویت اخبار رسانه‌ها قرار نگرفت.

البته انتظار هم نیست که این خبر مانند پیروزی یا ناکامی تیم ملی فوتبال یا تیم باشگاهی تیتر اول رسانه‌ها شود چرا که علاقه‌مندان فوتبال فراوانند و خبری که برای طیف گسترده‌ای از مردم و مخاطبان اهمیت دارد در رسانه‌ها اولویت داده می‌شود و برجسته می‌شود ولی حوزه موسیقی برای تعداد کمی از افراد جامعه قابل توجه و تأمل است.

اما با این حال، رسانه‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذار خود را ایفا کنند و با پرداختن به اخبار و مطالبی مانند موفقیت و پیروزی گروه آوازی تهران در مسابقات جهانی کر، اهمیت و جایگاه موسیقی در کشور و ظرفیت و توانایی موسیقی ما را تا حدی بیان کنند، افراد بیشتری را در جامعه با موسیقی ارتباط دهند، توجه مسئولان را جدی‌تر به این هنر جلب کنند تا در برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبار شاید تغییری حاصل شود و دست کم اینکه یکی از افتخارات کشورمان را در عرصه منطقه‌ای و جهانی بیان کنند.

رسانه ‌ملی هم می‌توانست این‌افتخار جهانی فرهنگ‌ و ‌هنر کشورمان را به‌نحو شایسته‌ای پوشش دهد.

همواره مدیران و مسئولان فرهنگی و حتی غیرفرهنگی از اهمیت و جایگاه فرهنگ و هنر و نقش زیربنایی و مؤثر آن سخن می‌گویند و معتقدند در همه بخش‌ها فعالیت‌های فرهنگی و هنری ضروری و تأثیرگذار است.

اما متأسفانه همچنان فرهنگ‌ و ‌هنر در ردیف چندم اولویت‌های برنامه‌ریزی، توجه و اختصاص اعتبار قرار دارد. گروه آوازی تهران با موفقیت در این مسابقات، توانایی جوانان ما را در هنر موسیقی در جهان نشان داد و بی‌شک تأثیر قابل‌توجهی در نگاه کشورهای دیگر به ایران دارد که شاید ساعت‌ها مذاکره و روابط سیاسی و دیپلماتیک نتواند این تأثیر را داشته باشد.

* مدیر روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کد خبر 85358

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز