گروه ادب وهنر- ندا انتظامی: ارکستر سمفونیک تهران از 11 تا 13 خرداد ماه پوئم سمفونی امام خمینی (ره) را می‌نوازد.

این برنامه که روایت موسیقایی فریاد هجران نام دارد را ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی، با صدای عبدالحسین مختاباد و با همراهی گروه کر دفتر موسیقی اجرا می‌کنند.

در نشستی مطبوعاتی که صبح دیروز با حضور بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، عبدالحسین مختاباد خواننده و علی اصغر سعادتی مطلق مشاور هنری دفتر تنظیم و نشر آثار امام و دبیر شورای موسیقی این دفتر در تالار وحدت برگزار شد، رضایی حضور موسیقی بعد از انقلاب در همه عرصه‌ها را ملموس و چشمگیر دانست و نتیجه همراهی هنرمندان موسیقی از بدو شکل‌گیری انقلاب با آحاد جامعه را در رواج شعارهای انقلاب میان مردم مهم خواند.

وی گفت: اگر بخواهیم تاریخ انقلاب را ورق بزنیم در اکثر صفحات آن، موسیقی و هنرمندان نقش پررنگی داشته‌اند.

انجمن موسیقی در 3 سال گذشته با برقراری ارتباط با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و با همکاری معاونت هنری و بنیاد رودکی توانسته به این مناسبت، برنامه‌هایی را برگزار کند. نخستین برنامه در سال 86 اجرای سمفونی «انتظار» بود که 3 شب در تالار وحدت به روی صحنه رفت. روایت موسیقایی «همپای جلودار» هم سال گذشته در تالار وحدت اجرا شد.

زنده کردن نوستالژی مردمی

رضایی با اشاره به چگونگی برگزاری این کنسرت گفت: در بخش اول این کنسرت، پوئم سمفونی امام خمینی(ره) اثر بهزاد عبدی در 4 قسمت اجرا خواهد شد و در بخش دوم نیز قطعاتی چون ساربان از حسن ریاحی، نقش خیال از همایون رحیمیان و شبانگاهان و فریاد بی‌قراری از ساخته‌های مختاباد با تنظیم بهزاد عبدی اجرا می‌شود.

مدیرعامل انجمن موسیقی درخصوص اجرای تکراری قطعات در بخش دوم این کنسرت بیان داشت: برنامه‌ها تنها براساس سلایق شخصی بسته نمی‌شود بلکه طی جلسات متعدد با دوستان، طرح کلی به تصویب می‌رسد.

در این اجرا نیز در یک بخش اثر جدید خلق شده و در بخش دیگری آثار خاطره انگیز که آن سال‌ها خلق شده، اجرای صحنه‌ای می‌شود که البته فکر می‌کنم اجرای صحنه‌ای این قطعات یک نوستالژی خاصی برای مردم زنده می‌کند.

علی اصغر سعادتی مطلق مشاور هنری دفتر نشر و دبیر شورای موسیقی دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) هم گفت: پس از رحلت امام مؤسسه به شکل جدی فعال شد و با تأسیس معاونت‌های مختلف از جمله معاونت هنری در جماران کار خود را آغاز و بخش‌های مختلفی از جمله شورای موسیقی و تولید موسیقی در آن شکل گرفت.

براساس گفته سعادتی نخستین هنرمندانی که در این دفتر حضور پیدا کردند و به تولید موسیقی با اشعار امام پرداختند عبدالحسین مختاباد و حسام‌الدین سراج بودند.

مشاور هنری دفتر تنظیم و نشر آثار امام و دبیر شورای موسیقی گفت: علاوه بر همکاری با انجمن موسیقی در اجرای کنسرت «فریاد هجران»، برنامه دیگر ما برگزاری جشنواره موسیقی درباره امام خمینی به نام «صدای سخن عشق» است که مهرماه برگزار می‌شود.

در این جشنواره 30 سال ترانه، شعر، موسیقی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) بررسی می‌شود.

پیش فروش بلیت‌ها

پیش فروش بلیت‌های پوئم سمفونی امام خمینی(ره) از شنبه 9 خرداد در گیشه تالار وحدت، نشر ققنوس و دارینوش آغاز می‌شود. گفتنی است، اجرای 11و12خرداد برای مخاطبان خواهد بود و روز سیزدهم، برنامه مخصوص میهمانان داخلی و خارجی مراسم سالگرد ارتحال امام اجرا می‌شود.

مکانی برای موسیقی

تالار وحدت بعد از بهسازی شکل و شمایل تازه‌ای پیدا کرده است؛ اگرچه قضاوت درباره این شکل و شمایل را باید پس از بازید کلی از تالار انجام داد اما با وجود آنکه سالن تالار وحدت به موسیقی اختصاص دارد، بنا به گفته مدیران، هنوز سیستم نهایی صوتی نصب نشده است.

نوید اسدپور سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل و مشاور عمرانی بنیاد رودکی در این باره گفت: سیستم نهایی صوتی جدید هنوز نصب نشده و در شرف خریداری است.

اما متولی این کار براساس قرارداد مقید شده است که بهترین کیفیت صدا را تا نصب سیستم جدید تضمین کند.

کد خبر 82279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز