همشهری آنلاین: آسوشیتدپرس پیشنهاد می‌کند برچسب‌های توصیفی(tags) به گزارش‌های خبری آنلاین داده شود تا اخبار و اطلاعات رایگان تحت کنترل درآید و ترافیک بیشتری نصیب برندهای مطرح رسانه‌ای شود

این برچسب‌ها شناسایی‌کننده نویسنده، ناشر و سایر اطلاعات - و نیز هر محدودیت کاربردی را که ناشران می‌خواهند در مورد مطالب دارای حق مولف ایجاد کنند - به طریقی به هر مقاله خبری متصل می‌شود تا موتورهای جستجو بتواننند آسانتر آن‌ها را شناسایی کنند.

با انجام این کار آسوشیتدپرس امیدوار است که خوانندگان مقالات را از میان مجموعه درحال گسترش محتوای آنلاین، مطالب تولیدی فراهم‌کنندگان خبری تثبیت‌شده‌تر برگزینند.

اگر برچسب‌ها به طور وسیع پذیرفته شوند،‌ به کامپیوترها کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری را درباره یک گزارش بفهمند و به گوگل و سایر شرکت‌ها امکان می‌دهند که ابزارهای جستجوی هوشمندتری را بسازند.

مارتین مور، رئیس بنیاد استانداردهای رسانه، که قواعد جدید را برای آسوشیتدپرس تدوین کرده است، در این باره گفت: "اگر وضعیت فعلی ادامه یابد، مقداری زیادی اطلاعات در یک گزارش خبری کاملا نادیدنی باقی می‌‌ماند."

گرچه مشکل است تعیین کرد اطلاعات اضافی چگونه خوانندگان اخبار آنلاین را تغییر خواهند داد، گوگل و سایر شرکت‌های مشابه می‌توانند ابزارهای جستجویی را ایجاد کنند که به کاربران اجازه بدهند مقالات نوشته یک نویسنده خاص یا یک از یک شهر خاص را پیدا کنند. پورتال‌های وب می‌توانند از این داده‌ها برای اضافه کردن خلاصه‌های مشروح‌تر در زیر نتایج جستجو استفاده کنند.

آسوشیتدپرس که از هم اکنون از این برچسب‌ها روی گزارش‌های خبری خودش استفاده می‌کند، می‌گوید می‌خواهد این قالب‌ پیشنهادی را به صورت استاندارد این صنعت درآورد تا بوسیله هر کسی که محتوای خبری تولید می‌کند،‌ از جمله سایر خروجی‌های خبری و وبلاگ‌نویس‌ها به کار برده شود.

این قالب بندی بخشی از تلاش گسترده بوسیله آسوشیتدپرس است،‌ تا پویش اخبار روی وب را تغیبیر دهد.

خروجی‌های سنتی خبری شکایت می‌کرده‌اند که پورتال‌های جستجو مانند گوگل در نمایش نتایج‌شان بدون تبعیض عمل می‌کنند،  و برندهای تثبیت‌شده خبری در انبوه گزارش‌ها‌ی  خبری،‌ آگهی‌ها و مطالب قدیمی گم می‌شوند. در نتیجه مراجعان سایت‌های خبری سنتی کمتر می‌شود و درآمد آنها نیز کاهش می‌یابد.

 تاد مارتین، معاون رئیس بخش توسعه آسوشیتدپرس این برچسب‌های جدید را به مثابه "برچسب‌های تغذیه‌ای برای اخبار" خواند.

 سریناندان کاسی، مشاور کل آسوشیتدپرس می‌گوید برچسب‌هایی که حقوق استفاده از اخبار را معین می‌کنند،‌ می‌توانند به وب‌سایت‌هایی که محتواها را جمع‌آوری می‌کنند،‌ امکان دهند که به طور خودکار مقالات را بر اساس شرایط حق مولف دسته‌بندی کنند و به ناشران امکان می‌دهد که نحوه استفاده از گزارش‌های خبری‌شان را دنبال کنند.

با این حال هنوز دقیقا روشن نیست که ناشران چگونه از این اطلاعات اضافی برای تقویت رعایت حقوق مولف استفاده می‌کنند. این موضوعی حساس است که باعث مجادله خروجی‌های خبری و وبلاگ‌ها با یکدیگر بر سر آن شده است.

رابرت کاکس،‌ رئیس انجمن بلاگرهای رسانه‌ای در نیو روشل در نیویورک در این مورد گفت برچسب‌ زدن به مطالب به طور کلی تهدیدی برای وبلاگ‌ها به شما نمی‌آید،‌ اما هر پیشنهادی در مورد حق مولف را سایت‌هایی که از قبل با آسوشیتدپرس در حال مجادله بوده‌اند،‌ به دیده تردید خواهند نگریست.

کاکس گفت با هر پیشنهاد جدیدی بوسیله آسوشیتدپرس در مورد حفاظت از حق مولف "برداشتی که در وبلاگستان ایجاد می‌شود این است که این اقدام دیگری بوسیله آسوشیتدپرس به نفع خودش در این مجادله است."

کاسی توضیح نداد که چگونه برچسب‌ها ممکن است روزی مانع از استفاده غیرمجاز از محتواهای دارای حق مولف شوند.

برچسب‌ها که ریزقالب‌بندی (microformatting) خوانده می‌شوند،‌ مجموعه‌ای از پیش‌آماده شده از اطلاعات را فراهم می‌کنند که کامپیوترها می‌توانند آنها را بخوانند،‌ اما معمولا بوسیله کاربران دیده نمی‌شوند.

 به جای اینکه به سادگی به موتورهای جستجوی وب امکان دهید که سعی کنید صفحات را مرور کنند تا اطلاعات را خودشان به دست آورند،‌ این قالب‌بندی به این موتورهای جستجو اجازه خواهد داد که یک مقاله در کجا و در چه وقتی منتشر شده است، این مقاله درباره چه چیزی است و چه شرایط استفاده‌ای به آن متصل شده است.

 این برچسب‌ها همچنین ممکن است حاوی بیانیه‌ای در مورد سیاست‌های خبری یا اخلاقی در خروجی‌های خبری مختلف باشند.

استانداردهای که آسوشیتدپرس پیشنهاد می‌کند بوسیله "بنیاد استانداردهای رسانه" ، یک سازمان غیرانتفاعی انگلیسی، تدوین شده است که هدفش حمایت از استانداردهای بالای روزنامه‌نگاری است.

گوگل که برای استفاده از مطالب آسوشیتدپرس در بخش Google News خود استفاده می‌کند،‌ اخیرا گفته است که تمایل دارد که تعداد بیشتری از ناشران وب چنین قالب‌بندی را اتخاذ کنند. یک پست بر روی وبلاگ این شرکت می‌گوید ریزقالب‌بندی "به افراد کمک خواهد کرد که اطلاعاتی را که روی صفحه‌تان دارید بهتر بفهمید، بنابراین آنها می‌توانند زمان بیشتری را در آن صفحه و زمان کمتری را در گوگل بگذرانند."

 گوگل در بیانیه‌ای در مورد استفاده از برچسب‌ها اظهار نظری نکرد، اما گفت:‌ " از همه ایده‌هایی باعث شوند ناشران و موتورهای جستجو در مورد محتواهای‌شان ارتباط برقرار کنند،‌ استقبال می‌کند. ما درباره قالب‌های گوناگون اخبار با آسوشیتدپرس و سایر ناشران و سازمان‌ها بحث‌هایی داشته‌ایم. ما انتظار داریم این مباحثه ادامه پیدا کند."

کد خبر 85357

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز