شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی واکنش بسیاری از مقامات کشورها را در پی داشته است.

سفر سید ابراهیم رئیسی به کرمانشاه

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت الله آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

این سانحه تلخ واکنش بسیاری از مقامات و سیاستمداران جهان را در پی داشت.

پیام نخست وزیر عراق

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس حمهوری کشورمان، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم.

واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران | از پیام های تسلیت تا اعلام عزای عمومی

پاکستان شریک غم ملت ایران/ پیام‌های تسلیت از همسایه شرقی

رئیس مجلس ملی پاکستان همگام با اقشار مختلف مردم کشورش با ابراز اندوه و تاسف از شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در سانحه بالگرد، گفت: دولت و ملت پاکستان شریک غم ملت ایران هستند و ما یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

تنها دقایقی بعد از اعلام رسمی خبر شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و دیگر شهدای همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد اقشار مختلف مردم پاکستان، چهره‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌های این کشور با ابراز تاسف از این ضایعه عظیم، به ملت و دولت ایران تسلیت گفتند.

بسیاری از شخصیت‌های پاکستانی طی گفت وگو با شبکه‌های خبری این کشور با ادای احترام به شهدای سانحه بالگرد از جمله آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، او را الگوی مدافع صلح و دیپلماسی در منطقه معرفی کردند.

سرداز ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان لحظاتی پیش با صدور بیانیه‌ای، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان ایشان در سانحه بالگرد را به ملت و دولت ایران از جمله خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

وی در پیام خود گفت: سفر اخیر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان برای همیشه جاویدان خواهد بود و ما در حقیقت یک دوست واقعی و مخلص را از دست دادیم.

سردار ایاز صادق همچنین با تمجید از تلاش‌های شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تقویت روابط پارلمانی با پاکستان افزود: مردم و دولت پاکستان خود را شریک غم ملت ایران می‌دانند و ما برای آنان آرزوی صبر و بردباری می‌کنیم.

رئیس مجلس ملی پاکستان تاکید کرد ‌که دوستی صادقانه و محبت آیت‌الله رئیسی نسبت به پاکستان در قلب تک تک مردم این کشور زنده خواهد ماند.

اعزاز احمد چودری قائم مقام سابق وزارت امور خارجه پاکستان و خانم سناتور شیری رحمان از حزب مردم نیز در گفت‌وگو با شبکه دنیا نیوز پاکستان، شهادت رئیس جمهوری ایران و همراهان ایشان را تسلیت گفته و تاکید کردند: تمام ملت پاکستان در این برهه سخت در کنار برادران و خواهران ایرانی خود ایستاده‌اند.

مشاهد حسین سید نماینده سابق مجلس سنای پاکستان نیز گفت که آیت‌الله رئیسی و سیاست دولت ایشان به نفع منطقه به ویژه کشورهای دوست و همسایه بود و ما قدردان مواضع قوی ایران در حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه از جمله فلسطین و کشمیر هستیم.

پیام تسلیت حکیم به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهوری

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت. به گزارش ایرنا به نقل از از کانال تلگرامی دفتر پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق، سید عمار حکیم در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران | از پیام های تسلیت تا اعلام عزای عمومی

مودی: نقش رئیسی در تقویت روابط هند-ایران در یادها می‌ماند

نخست‌وزیر هند امروز (دوشنبه) ضمن ابراز تأسف در خصوص شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه وی، تأکید کرد که دهلی نو در کنار مردم ایران خواهد ماند. به گزارش فارس، نخست‌وزیر هندوستان نارندرا مودی امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی تصریح کرد که نقش رئیس‌جمهور ایران در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همواره در یادها خواهد ماند.

وی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) تصریح کرد «عمیقاً از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران متأثر و شوکه شدم. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم.»

حماس شهادت رئیس جمهور ایران را به رهبر انقلاب تسلیت گفت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی را به رهبر انقلاب اسلامی، دولت و مردم برادر ایران تسلیت گفت.

پاشینیان: برای دولت و مردم ایران آرزوی استواری در این دوران سخت دارم

نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه ایشان در سانحه سقوط هواپیما را از طرف دولت و ملت این کشور به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن ابراز شوک از جان باختن رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همراهانشان در سانحه سقوط هواپیما، از طرف دولت و ملت ارمنستان این ضایعه را به ایشان تسلیت گفت.

وی افزود «همبستگی خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و آرزوی قدرت و استواری در این برهه سخت دارم. جمهوری ارمنستان و مردم آن در این دوران سخت، در کنار کشور و مردم دوست خوب و همسایه ما هستند».

بلاروس: درگذشت رئیس‌جمهور ایران یک ضایعه جبران‌ناپذیر است

وزارت خارجۀ بلاروس در واکنش به شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که «این فقط یک ضایعه جبران ناپذیر برای جامعه ایران نیست. بلاروس دوست واقعی خود را از دست داد.

پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «حضرت آیت الله خامنه ای، از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران در شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم. خداوند رحمت کند»

تسلیت رئیس‌جمهور تونس به ایران

رئیس‌جمهور تونس ضمن ابراز همدردی با سران و ملت ایران «در این مصیبت بزرگ»، شهادت رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجۀ ایران و همراهانشان را تسلیت گفت.

پیام حزب‌الله لبنان در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنها را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا، در پیام حزب‌الله لبنان در این باره آمده است: به مناسبت حادثه دردناک شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و شهادت برادر عزیزمان جناب دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور و آیت‌الله محمد علی آل هاشم نماینده حضرت امام خامنه‌ای در استان آذربایجان و دیگر همراهان آنها را تسلیت گفته و با ملت و رهبری ایران ابراز همدردی می‌کنیم. ‏

طبق گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله اضافه کرد: این ضایعه را به سرورمان رحمت الله علیه صاحب عصر و زمان علیه السلام و حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای، مراجع عظام، مسؤولین جمهوری اسلامی و همچنین ملت صبور و عزیز ایران بویژه خانواده‌های شریف و مبارز آنان و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. ‏

در این پیام آمده است: ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

وزیر خارجه لبنان: من یک دوست را از دست دادم

وزیر خارجه لبنان درباره شهادت وزیر امور خارجه ایران گفت که یکی از دوستان مورد احترامش را از دست داده است. «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان، صبح امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» «حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید ایران را یک سیاستمدار خاص توصیف کرد.

وزیر خارجه لبنان گفت: «در خصوص آنچه در ایران رخ داده، متأسفیم. من یک فرد و یک دوست که مورد احترامم بود، از دست دادم.» عبدالله بو حبیب اضافه کرد: «ما فردی خاص را در سیاست خارجی از دست داده‌ایم.»

دولت پیشبرد امور لبنان به دنبال شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در سانحه هوایی روز گذشته ۳ روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

رئیس‌جمهور ازبکستان شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف در پیامی شهادت رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه هوایی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

شوکت میرضیایف در پیام تسلیت به خاطر شهادت همتای ایرانی و هیأت همراه، ضمن ابراز همدردی، گفت که «یاد و خاطره ابراهیم رئیسی که سهم بزرگی در توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و مشارکت دو کشور داشت، برای همیشه در قلب ملت‌های ما باقی می‌ماند».

اردوغان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

ریاست‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه بالگرد را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه را تسلیت گفت.

اردوغان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی و تسلیت به ملت و دولت ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که ترکیه در این روزهای سخت و غم انگیز در کنار همسایه خود ایران خواهد بود.

فیدان شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه بالگرد را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت. «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود را تسلیت گفت.

فیدان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی و تسلیت به ملت و دولت ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت که پس از این حادثه بین مقامات آنکارا و تهران همکاری نزدیکی وجود دارد.

رئیس‌جمهور سریلانکا: از درگذشت رئیس‌جمهور ایران عمیقا شوکه شدم

رئیس‌جمهور سریلانکا رانیل ویکرمسینگه شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور سریلانکا اعلام کرد که از درگذشت تاسف بار رئیس جمهور، وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران در حادثه سقوط بالگرد به شدت شوکه و ناراحت شده است.
او عمیقترین و صادقانه‌ترین همدردی خود را به خانواده قربانیان، دولت و مردم ایران ابراز کرد و گفت که «فکر و دعاهای ما با خانواده رئیس‌جمهور رئیسی و اطرافیان او است».

مالزی: رئیسی نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم بود

نخست‌وزیر مالزی ضمن ابراز تأسف از شهادت سیدابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان و هیأت همراهشان، رئیس‌جمهور ایران را نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم و عزت ملت دانست.
نخست‌وزیر مالزی انور ابراهیم در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) از شهادت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» و دیگر همراهانشان در سانحه بالگرد ابراز تأسف کرد.

وی تصریح کرد «من عمیقاً از درگذشت جانسوز رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و چندین تن دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران متأثر شدم. من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت و در زمره صالحین قرار دهد».

ابراهیم در خصوص همکاری نزدیک ایران و مالزی توضیح داد: « من در نوامبر گذشته، افتخار ملاقات با رئیس جمهور رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشتم. او نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم و عزت ملت خود بود که نشان دهنده تمدنی غرورآفرین و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد».

وی ادامه داد: « وقف او به عدالت و صلح و اعتلای امت واقعاً الهام بخش بود. ما متعهد شدیم که روابط مالزی و ایران را تقویت کنیم و با هم برای بهبود مردم خود و جهان اسلام کار کنیم. عهد ما محقق خواهد شد».

شی جین پینگ، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

پوتین، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

ریاست‌جمهوری روسیه روز دوشنبه شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سانحه بالگرد را تسلیت گفت.
کاخ کرملین امروز (دوشنبه) از تسلیت «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پی شهادت آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» ریاست جمهوری اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه خبر داد.

تسلیت و ابراز همبستگی شاه اردن با ایران

حسین، شاه اردن گفت: به برادران در جمهوری اسلامی ایران به سران، دولت و ملت، بابت وفات برادر رئیسی رئیس جمهور و برادر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان -خدایشان بیامرزد- صمیمانه تسلیت می گویم. با برادران در ایران در این شرایط سخت، ابراز همبستگی می‌کنیم.

بایراموف: از شنیدن خبر درگذشت دوست عزیزم شوکه شدم

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در پیامی در ایکس، شهادت رئیس‌جمهور ایران و همتای ایرانی خود را تسلیت گفت. جیحون بایراموف امروز دوشنبه در پیامی اعلام کرد «از خبر درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران، دوست عزیزم حسین امیرعبداللهیان و سایر مقامات بسیار متاثر شدم».

وی افزود «عمیقاً به ملت دوست ایران و خانواده‌ها و دوستان جانباختگان تسلیت می‌گویم».

انصارالله: از دست دادن آیت‌الله رئیسی برای امت اسلامی نیز یک خسارت است

سخنگوی جنبش انصارالله یمن در پیامی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه ایران و دیگر همراهان آن‌ها را تسلیت گفت. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن، صبح امروز (دوشنبه)، در پیامی شهادت مقامات ایرانی در سانحه هوایی روز گذشته در شمال غرب کشور را اندوهی بزرگ خواند.

سخنگوی انصارالله یمن شهات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنان را از طرف ملت یمن به رهبر انقلاب اسلامی، دولت، مردم، نیروهای نظامی و به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

محمد عبدالسلام گفت: «رئیس جمهور رئیسی نمونه یک انسان مسلمان مسئول و متعهد به اصول دین و مسائل امتش به‌ویژه فلسطین و همچنین دوستدار مخلص ملت عزیز و مسلمان ایران بود و با تمام توان همواره در جهت تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم می‌شتافت.»

در این پیام همچنین آمده است: «از دست دادن رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی نه فقط برای ایران که برای تمام امت اسلامی، برای فلسطین و برای غزه یک خسارت است.»
سخنگوی انصارالله در پایان از خداوند متعال برای حکومت، مردم، نیروهای مسلح و خانواده‌های شهدا صبر مسألت کرد.

لبنان ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

میقاتی، رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در این کشور عزای عمومی اعلام کرد. در ابن بیانیه اعلام کرد، پرچم‌ها در نهادهای لبنان به مدت ۳ روز به حالت نیمه‌افراشته در خواهد آمد.

دولت مصر شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

ریاست جمهوری مصر امروز دوشنبه، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت و با سران و ملت ایران در این «مصیبت بزرگ» ابراز همدردی کرد. سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر احمد فهمی اعلام کرد که «جمهوری عربی مصر، با اندوه و تاسف فراوان» شهادت رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه در «سانحه دردناک» هوایی را تسلیت می‌گوید.

وی افزود که رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی نیز «صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به ملت برادر ایران ابراز می‌دارد و از خداوند متعال برای رئیس جمهور فقید ایران و درگذشتگان غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده‌هایشان صبر و آرامش مسئلت دارد».

فهمی تصریح کرد که «جمهوری عربی مصر با سران و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کند».

محمود عباس شهادت رئیسی را تسلیت گفت

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجهٔ ایران، واقعه‌ای بسیار دردناک است و دولت فلسطین مراتب همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌کند.

تسلیت رئیس‌جمهور تونس به ایران

رئیس‌جمهور تونس ضمن ابراز همدردی با سران و ملت ایران «در این مصیبت بزرگ»، شهادت رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجۀ ایران و همراهانشان را تسلیت گفت.

سوریه ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، دولت سوریه از ۳ روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

تایلند شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

نخست‌وزیر تایلند در پیامی، ضمن ابراز تأسف، شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراهش در سانحه بالگرد را تسلیت گفت. سرتا تاویسین در پیامی تصریح کرد «با کمال تأسف از درگذشت جانسوز جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراهش مطلع شدم.

به خانواده و مردم ایران در این دوران سخت، تسلیت می‌گویم و فکر من با آن‌ها است».

پیام تسلیت گروسی در پی شهادت رئیسی و امیرعبداللهیان

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم.

گروسی گفت: در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.

پیام تسلیت مقتدی صدر 

مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق با صدور پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان را تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور قزاقستان شهادت شهدای سانحه بالگرد را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور قزاقستان قاسم جومارت توکایف، شهادت رئیس‌جمهور ایران آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

وی تصریح کرد «رئیسی برای خدمت به منافع کشورش و بهبود سطح رفاه مردم و ثبات در منطقه تلاش کرد».

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور ایران

مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق آیت‌الله سید علی سیستانی امروز دوشنبه شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان ایشان را تسلیت گفت. در پیام مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق آمده است: « با تأسف و تاثر خبر درگذشت جناب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را در پی سانحه سقوط بالگرد دریافت کردیم».

در ادامه این پیام آمده است: «ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک به ملت شریف ایران و دولت آن و بویژه خانوادههای داغدارشان، از خداوند متعال رحمت و رضوان برای درگذشتگان و  صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت داریم».

تسلیت شاه و ولی‌عهد عربستان سعودی به ایران

سلمان بن عبدالعزیز، شاه و محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی طی پیامی شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفتند.

اعلام عزای عمومی در عراق به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی

در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، دولت عراق یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. دولت عراق بمناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد،  یک روز عزای عمومی اعلام کرد.
دولت عراق پس از ارسال پیام رسمی و تسلیت به مردم ایران و رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و همراهان ایشان، از یک روز عزای عمومی در این کشور خبر داد.

بولیوی: تعهد رئیسی به مردم ایران مشهود بود

رئیس‌جمهور بولیوی با انتشار تصاویری از دیدار با سید ابراهیم رئیسی، شهادت او و هیأت همراهش در سانحه سقوط هواپیما را تسلیت گفت. رئیس‌جمهور بولیوی لوئیس آرسه امروز دوشنبه در پیامی در ایکس اعلام کرد «با اندوه عمیق، خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان را در سانحه دلخراش هوایی دریافت کردیم». 

رئیس‌جمهور بولیوی در ادامه این پیام با یادآوری دیدار خود با آیت‌الله رئیسی افزود «دوم مارس افتخار دیدار با رئیس‌جمهور رئیسی را در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز داشتیم. در آن دیدار، تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود».

آرسه با اشاره به این دیدار گفت «آن‌ها تمایل خود برای همکاری در کنار بولیوی به منظور تقویت حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، مخابرات و غیره را که برای ما بی‌نهایت مهم است، نشان دادند». 

او در پایان پیام خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و مردم ایران و خانواده‌های جانباختگان تسلیت گفت و ابراز همبستگی کرد. 

پیام تسلیت بورل برای شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل با انتشار یک بیانیه به نمایندگی از این اتحادیه، شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و دیگر مقامات ایران را تسلیت گفت. در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش در نتیجه سانحه بالگرد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره بیانیه صادر کرد.

بورل در یک بیانیه نوشت که «اتحادیه اروپا فوت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی را در نتیجه سقوط فاجعه بار بالگرد در روز یکشنبه تسلیت می‌گوید».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که «اتحادیه اروپا همدردی خود را با خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان متاثر ایران اعلام می‌کند».

تسلیت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به ایران

دبیران کل اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس امروز دوشنبه طی پیامهایی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان و جمعی از همراهان ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.  دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس جاسم محمد البدیوی و دبیر کل اتحادیه عرب احمد ابوالغیط طی پیام‌هایی در شبکه اجتماعی X، به دولت و ملت ایران، شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه ایشان در سانجه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت گفتند. 

البدیوی نوشت: «درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در پی این سانحه ناگوار سقوط بالگرد را صمیمانه به دولت و ملت ایران تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم».

احمد ابوالغیط نیز نوشت: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیر عبداللهیان و دیگر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش بالگرد تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنم».

وزیر خارجه سوئیس درگذشت همتای ایرانی را تسلیت گفت

وزیر خارجه سوئیس شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و هیأت همراه آن‌ها در سانحه هوایی را تسلیت گفت. وزیر خارجه سوئیس ایگنازیو کاسیس امروز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد «با توجه به سانحه بالگرد که جان رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی، همتای (ایرانی) من حسین امیرعبداللهیان و هیأت‌ همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر  قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم».

پادشاه بحرین شهادت رئیسی را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت

پادشاه بحرین در پیامی شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی و هیات همراه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت. «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی در حادثه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

براساس گزارش ان بی سی نیوز به نقل از خبرگزاری بحرین، پادشاه بحرین در پیامی شهادت دکتر سید ابراهیم رئیسی، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه را به آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، ملت ایران و خانواده‌های ایشان تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور چچن از شهادت رئیسی ابراز تأسف کرد

رئیس‌جمهور چچن رمضان قدیروف در یک پیام تلگرامی شهادت رئیس‌جمهور ایران آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.
وی تصریح کرد «به خواست خدواند متعال، رئیس‌جمهور ایران سیدابراهیم رئیسی به عالم صالحین پیوست. ما از شنیدن خبر درگذشت جانسوز این چهره سیاسی برجسته عمیقاً متأثر شدیم. ابراهیم رئیسی در جهان اسلام شناخته شده و قابل احترام بود. به لطف تلاش‌های وی، روابط دوستانه و تجاری تقویت شد و دور جدی از تحول بین فدراسیون روسیه و جمهوری ایران تقویت شد. بدون شک، رفتن او، ضایعه جبران‌ناپذیری برای همه ما است».

رئیس‌جمهور چچن از جانب مردم جمهوری خودمختار چچن به «خانواده، خویشاوندان و دوستان رئیسی و خانواده قربانیان سانحه سقوط هواپیما و کل مردم ایران تسلیت» گفت.
قدیرف در پایان از «خداوند متعال طلب آمرزش و قبولی حسنات و قراردادن او از اهالی بهشت جاویدان» کرد.

هند هم برای شهادت رئیس‌جمهور ایران عزای عمومی اعلام کرد

دولت هند ضمن اعلام تسلیت برای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، فردا سه شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

 پس از آنکه پاکستان، لبنان، عراق، سوریه که برای شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش عزای عمومی اعلام کردند، هند هم یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

بنا بر اعلام دولت هند، بیست و یکم ماه می (فردا سه شنبه) در سراسر هند به مناسبت درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران عزای عمومی برقرار می‌شود. طبق بیانیه دولت هند، به نشانه همدردی برای درگذشت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و  حسین امیرعبداللهیان، پرچم هند در همه اماکن دولتی به صورت نیمه افراشته به اهتزار درخواهد آمد.

فرانسه شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار پیامی، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت. وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه شهادت ابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهش در سانحه بالگرد را تسلیت گفت. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان در این حادثه اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه و همراهان آنها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوید.  

این بالگرد علاوه بر رئیس جمهور، حامل وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان، امام جمعه تبریز سید محمدعلی آل‌هاشم و استاندار آذربایجان شرقی مالک رحمتی، جمعی از محافظان و خدمه پرواز نیز بود.
روز یکشنبه بالگرد رئیس‌جمهور در مسیر بازگشت او به تبریز بعد از شرکت در مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی و طرح توسعه و تکمیل سد خداآفرین در استان آذربایجان شرقی، دچار سانحه شد.

تسلیت کیشیدا به دولت و ملت ایران

نخست‌وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در بیانیه‌ای، شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیأت همراه را تسلیت گفت. نخست‌وزیر ژاپن امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «از درگذشت ناگهانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدم». 

وی افزود «بر مبنای روابط دوستانه دیرینه بین ژاپن و ایران، گفت‌وگوهای صریحی با رئیس‌جمهور رئیسی درباره روابط دوجانبه و همچنین وضعیت منطقه‌ای در قالب دیدارهای سران و گفت‌وگوهای تلفنی داشتم». 

کیشیدا در پایان این پیام، گفت «مایلم از طرف دولت و مردم ژاپن، مراتب تسلیت خود را به دولت و مردم ایران و خانواده‌های داغدار اعلام کنم». 

پیام ناتو برای شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران

سخنگوی ناتو با انتشار دو پیام جداگانه به زبان‌های انگلیسی و فارسی، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را به مردم این کشور تسلیت گفت. در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این باره پیام صادر کرد.

فرح دخل الله سخنگوی ناتو با انتشار دو پیام به زبان فارسی و انگلیسی اعلام کرد که «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم».

این خانم که شهروند انگلیسی-لبنانی است، اولین سخنگوی ناتو می‌باشد که رگ و ریشه عربی دارد.

عمان شهادت رئیسی را به محضر رهبر انقلاب تسلیت گفت

سلطان عمان با صدور پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت. «هیثم بن طارق» سلطان عمان، امروز با صدور پیامی به محضر مقام معظم رهبری، شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه  و همراهان ایشان را در واقعه سقوط بالگرد تسلیت گفت.
سلطان عمان در این پیام ضمن ابراز همدردی صمیمانه خدمت رهبر انقلاب و خانواده جانباختگان، از خداوند برای شهدا رحمت واسعه الهی مسألت نموده و برای خانواده‌های آن‌ها صبر و شکیبایی آرزو کرد.

تسلیت رئیس جمهور آفریقای جنوبی به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران

رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز دوشنبه در پی سقوط بالگرد آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران ابراز همدردی کرد و به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت گفت.
«سیریل رامافوزا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی روز دوشنبه در پی سقوط غم انگیز بالگرد آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، ابراز همدردی کرد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» رامافوسا گفت:«این یک تراژدی فوق العاده و غیرقابل تصور است که رئیس جمهور ملتی که آفریقای جنوبی با آن روابط دوجانبه قوی دارد و ما مفتخر به استقبال از ایشان در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ در سال ۲۰۲۳ بودیم، درگذشت.»

وی مراتب تسلیت عمیق خود را به رهبر معظم ایران، حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای و همچنین دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. رامافوسا گفت کشورش در این لحظه سوگواری به ایران می‌پیوندد و با خانواده‌های آسیب دیده و دولت جمهوری اسلامی ایران همدرد است.

براز همدردی وزیر خارجه اندونزی در پی شهادت مقام‌های ایرانی

رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در پیامی در ایکس که با آیه «انا لله و انا الیه راجعون» آغاز شده، از درگذشت رئیس‌جمهور ایران و همتای ایرانی خود ابراز تاثر کرد. وزیر خارجه اندونزی در این پیام اعلام کرد «از درگذشت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و دوست خوبم وزیر خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه رئیس‌جمهور (ایران) عمیقاً متاثر شدم». 

ادای احترام شهروندان ارمنستان مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان

 شهروندان ارمنستان صبح دوشنبه به دنبال شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران در سانحه سقوط بالگرد مقابل ساختمان سفارت ایران در پایتخت ارمنستان ادای احترام کردند.
به گزارش منابع خبری،شهروندان ارمنستان به احترام قربانیان سانحه بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در «ایروان» تاج گل گذاشتند.
قرار است عصر دوشنبه نیز مراسمی در این مکان با حضور شهروندان ارمنستانی برگزار شود.

تسلیت وزیر دفاع ارمنستان

وزیر دفاع ارمنستان نیز روز دوشنبه شهادت رئیس جمهور، وزیر خارجه و همراهان در سانحه سقوط بالگرد را به ملت ایران و همتای ایرانی خود تسلیت گفت.
«سورن پاپیکیان» وزیر دفاع جمهوری ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه و هیات همراه در اثر سقوط بالگرد را به  سردار سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع نیروهای مسلح  جمهوری ایران تسلیت گفت. 
ژنرال پاپیکیان گفت: «از خبر درگذشت رئیس  جمهور جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و مقامات همراهشان بسیار متأسف شدم.ما تسلیت خود را به بستگان و دوستان قربانیان ابراز می‌کنیم و برای مردم ایران آرزوی صبر و استقامت داریم.»

تسلیت کره جنوبی به مردم ایران

وزارت خارجه کره جنوبی امروز دوشنبه در بیانیه‌ای درگذشت رئیس‌جمهور و همراهان او در سانحه هوایی را به خانواده جانباختگان و ملت ایران تسلیت گفت.
این وزارتخانه افزود «سئول از صمیم قلب امیدوار است مردم ایران در کنار هم بر غم از دست دادن رئیس‌جمهور در یک حادثه غیرمنتظره غلبه کنند». 

رییس‌جمهور پاکستان به ایران سفر می‌کند 

آصف علی زرداری به نمایندگی از پاکستان در مراسم خاکسپاری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت خواهد کرد.

امشب نیز شهباز شریف؛ نخست وزیر در سفارت ایران در اسلام آباد حضور خواهد یافت تا به سفیر تسلیت بگوید.

رئیس جمهور سابق عراق به رهبر انقلاب تسلیت گفت

برهم صالح رئیس جمهور پیشین عراق در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان وی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت.

تکمیل می شود...

کد خبر 853511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    12 18
    خدایش بیامرزد. ای کاش عازم سفر پتروشیمی تبریز نمیشد
  • نوریان IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    17 16
    غم بزرگی است تسلیت به تمامی ملت ایران .روحشان شاد .حیف از اینکه براحتی خودمان باعث خیلی از وقایع هستیم چرا باید فرد اول مملکت با وزیر ودیگر مقامات بلند پایه با چنین بالگرد فرسوده ای سفر کنند . وچرا هواشناسی باید تحت تاثیر تحریمها باشد وچرا کارشناسان امنیتی کشور براحتی اجازه چنین پروازی را میدهند در شرایط بد جوی ودیگر چراها .در هر صورت همه چیز باید حساب شده باشد .روح بزرگشان قرین رحمت خداوند منان.خیلی دردناک است
    • حسن سیدی IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      0 0
      ایشون باید این مسیر آسمانی شدن را میپیمودن این جواب چراهای شما بود وگرنه میتوانستند این افتتاحیه ها را به روزی دیگر موکول کند خودشم میدونسته و علیرقم اینهمه خطر از جمله هوای نامساعد و بالگردی که حکم تابوت هوایی راداشت بازم رفت و رفت تا به لقاح الله بپیوندد روحش قرین رحمت الهی باد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    15 18
    مرد خدا#
  • سعید IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    16 16
    انا لله و انا الیه راجعون خدارحمتشون کنه یادشان گرامی
  • FR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    3 5
    هموطن گرامی ۹.۲۸ دقیقا به نکات خوبی اشاره کردند. افسوس صد افسوس و تسلیت به خانواده های محترم و وطن پرستها.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    افراد موثر در کشور برای این مملکت و ملت، گنج هستند. باید با تمام جهات مراقبت شوند. هزاران حیف و افسوس.