با جدی شدن فضای مجازی در کشورمان، شاهدیم که جریانات ضدانقلاب برای فشار بر افراد مشهوری که با آنان همسو نیستند از اقدامات ضدتبلیغی در این فضا بهره می‌جویند.

محمد لسانی

به گزارش همشهری آنلاین، با جدی شدن فضای مجازی در کشورمان، شاهدیم که جریانات ضدانقلاب برای فشار بر افراد مشهوری که با آنان همسو نیستند از اقدامات ضدتبلیغی در این فضا بهره می‌جویند. برای تحلیل این موضوع با محمدلسانی، کارشناس مسائل رسانه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اوباش مجازی چه کسانی هستند؟

لسانی در ابتدا گفت: کار اوباش مجازی که در ادبیات جهانی «ترول مجازی» شناخته می‌شوند این است که به شکل گروهی در فضای مجازی بر شخصی هجوم بیاورند و او را به انجام کاری وادارند یا شخص مورد نظر را از اقدامی بازدارند. با این حساب ترول‌ها یک تحمیل اراده از طریق زور را در فضای مجازی به اجرا می‌رسانند. این قشر نه فقط در مورد اتفاقات ایران، بلکه از گذشته و درباره مسائل مختلف در روزنامه‌نگاری و ژورنالیسم‌سیاه ذیل پروپاگاندای غربی کنشگری می‌کردند.

اوباشگری در عصر مجازی راحت‌تر شده است

وی افزود: این موضوع به عنوان ابزار فشار در مسیر هموارسازی مقاصد و اهداف مسبوق به سابقه است؛ اما در عصر مجازی این اقدام راحت‌تر شده است. اختفای هویت، ثبت چند حساب‌کاربری توسط افراد، اجرای اهداف به وسیله ربات‌های مجازی و هوش مصنوعی بدون دخالت عامل انسانی و... عواملی است که Trolling کم‌هزینه‌تر و پرفایده‌تر کرده است. کسانی که از سواد رسانه یا سایبر ژورنالی و آن جنگ روانی در بستر رسانه آگاهی ندارند در تله شناختی قرار می‌گیرند. این افراد آن اکانت‌های کنشگر در راستای Trolling را مردم تصور می‌کنند. طرف مقابل در مورد وقایع سال 1401 و مشخصاً از سال 2012 به بعد این موضوع را در 20 کشور جهان به شکل متمرکز پیگیری کرد که به آن Astroturfing به معنای مردم‌نمایی می‌گویند. یعنی اقدام به شکل گروهی و سازمان‌یافته شده در پوشش «مردم» برای اِعمال فشار یا کمپین‌سازی صورت می‌گیرد.

چرا شخصیت‌های معروف سیبل حمله مجازی ضدانقلاب هستند؟

این پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد: این موضوع و روند چیزی است که برای هدایت‌کنندگان آن موفقیت آمیز بوده است. به عبارتی این اقدام و راهکار دو وجه دارد: عامل و سوژه. از طرفی عامل خود را موفق در روند فشار و ایجاد جریان می‌داند و از آنسو سوژه هم در برابر آن هجمه‌ها دچار تضعیف اراده شده و از موضع خود کوتاه آمده است. لذا سرکوب مجازی در قبال سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها شناخته شده برای کسانی که این پروژه را پیگیری می‌کنند دارای فایده و مزیت بوده است. چراکه چهره‌ها معمولا به شکل سود و زیان محاسباتی را کرده و معمولا فاقد کنش گفتمانی هستند.

لسانی تصریح کرد: در طرف مقابل و غیرمردمیِ ضدانقلاب که شامل سلطنت‌طلب، منافق و... می‌شود ما یک Troll factory را شاهد هستیم که حتی برخی از بنه مردمیِ منتقد را با خود همراه می‌سازد. در برابر این اقدام ما یک سپر مردمی را نیازمندیم که افراد کنشگری گفتمانی داشته باشند و در برابر لایه سخت آن باید طبیعتا یک مواجهه ساختازی داشته باشیم. ما از گروه‌های متشکل مجازی در داخل کشور برخورداریم، گروه‌هایی که در برابر اقدامات سایبری طرف مقابل به دفاع از گفتمان عقیدتی و سیاسی می‌پردازد. ضمن اینکه باید نقاط ضعف طرف مقابل را هم شناسایی کرده و دست به اقدامات پیش‌دستانه بزنیم.

کد خبر 852962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha