جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

میثم قاسمی: هنوز یک‌سال از زمانی که پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی فلسطین، دنیا را تکان داد، نگذشته ولی در همین یک‌ سال، اتفاقات فراوانی رخ‌داده؛ اتفاقاتی آن‌چنان تلخ که شیرینی پیروزی حماس را در کام طرفدارانش بی‌اثر کرده است.

حماس، این روزها را نیز چندان راحت نمی‌گذراند. تحریم‌های پردامنه، درگیری‌های داخلی بین هواداران حماس و فتح، نارضایتی مردم از بروز مشکلات اقتصادی در فلسطین و... سرانجام حماس را وادار کرد که به رغم دراختیارداشتن اکثریت مجلس، تشکیل دولت ائتلافی را بپذیرد و در همین راستا «اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر دولت، اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

 هنیه در ابتدای این هفته گفت در صورتی که جامعه بین‌المللی تحریم‌های اقتصادی علیه ملت فلسطین را لغو کند، وی پستش را فدای این امر خواهد کرد.

او ابتدا به تحریم‌هایی که موجب آلام مردم فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه شده و معیشت آنها را با مشکلات عدیده روبه‌رو ساخته اشاره کرد و سپس گفت: «اگر مساله‌ تحریم‌ها در یک طرف قرار بگیرد و نخست وزیری من نیز در طرف دیگر، بیایید به این تحریم‌ها به منظور پایان‌دادن به آلام مردم فلسطین پایان دهیم».

اسماعیل هنیه هنگامی که جنبش حماس توانست با کسب 132کرسی در انتخابات پارلمانی، اکثریت آرا را از آن خود کند، به عنوان نخست‌وزیر، مامور تشکیل دولت شد. در آن زمان کارشناسان، برگزیدن هنیه برای تشکیل دولت را اقدامی در جهت آرام‌ساختن فضای سیاسی فلسطین ارزیابی کردند؛ چه، او پیش از این به‌ عنوان چهره‌ای معتدل شناخته شده بود.

حالا او جایش را به «محمدشبیر» داده است؛ فردی که نزدیکی‌های بسیاری به این گروه اسلامی دارد. این جابه‌جایی، احتمالا در دو یا سه هفته آینده انجام می‌گیرد و سومین نفری که در تاریخ فلسطین به مقام ریاست دولت رسیده- مانند دو نفر قبلی- بنا بر جبر شرایط از سمت خود کناره‌گیری می‌کند؛ به این امید که شرایط زندگی در فلسطین بهتر شود.

کد خبر 8529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز