شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

ایران در حال حاضر ۸۲۹ موزه دارد که در این گزارش چند موزه جذاب محلی معرفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به تنها اکوموزه ایران، تنها موزه زنده جهان و موزه آب اشاره کرد.

موزه

به گزارش همشهری آنلاین، امروز، روز جهانی موزه‌هاست؛ روزی برای همکاری و همگرایی میان موزه‌های سراسر جهان. نخستین موزه شناخته‌شده در جهان معبد خدایان شعر و موسیقی است که بر تپه‌ای در آتن قرار داشته. موزه اشمولین در شهر آکسفورد نیز به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه دانشگاهی جهان شناخته شده و آثار مشرق‌زمین را در خود جای داده‌است. در ایران اما، نخستین موزه در زمان حکومت محمدعلی شاه قاجار بخشی از کاخ گلستان به موزه تبدیل و اشیای قیمتی و تاریخی در آن به نمایش گذاشته شد. جالب است بدانید که ایران در حال حاضر ۸۲۹ موزه دارد که در این گزارش چند موزه جذاب محلی معرفی می‌شوند.

تنها اکو موزه ایران

زلزله سال1369 رودبار و منجیل، محمود طالقانی، جامعه‌شناس را به فکر راه‌اندازی موزه میراث روستایی گیلان یا تنها اکوموزه ایران واداشت؛ موزه‌ای که در جنگل‌های سراوان ایجاد شده و هویت معماری خانه‌های روستایی گیلان و سبک زندگی و معیشت مردم گیلان را به نمایش می‌گذارد. «اکوموزه»، به موزه‌هایی گفته می‌شود که در فضای باز ایجاد شده‌اند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ اکوموزه در جهان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

تصاویر | اولین اکو موزه ایران کجاست؟ | موزه میراث روستایی گیلان ؛ گنجینه‌ای ارزشمند از میراث گذشتگان

این موزه‌ها را از دست ندهید

تنها موزه زنده جهان

این موزه، جهانی شدن خود را مدیون زنان است؛ فعالیت و مشارکت اقتصادی زنان در روستای مرزی کلپورگان و ساخت سفالینه‌هایی به یادگار از 7هزار سال پیش روستایشان را هم با عنوان تنها روستای جهانی سفال و هم تنها موزه زنده جهان، به شهرت رساند. آوردن خاک، الک کردن، درست کردن گل و در کوره گذاشتن سفال‌ها مرحله‌ای است که مردان روستا در آن کمک می‌کنند و ساختن و نقش زدن روی سفال به‌دست زنان است. قبل از رخداد ثبت جهانی، فقط چند نفر از بانوان سالخورده روستا دستی بر خاک داشتند و حالا در هر خانه کلپورگان رد و نشانی از سفال به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:

روستای جهانی سفال ایران کجاست؟ | سفالگری زنان بلوچ؛ جاذبه‌ای در زادگاه خورشید | تولید سفال در کلپورگان بدون چرخ

این موزه‌ها را از دست ندهید

موزه آب

تا به حال به این فکر کرده‌اید که آب هم برای خود موزه‌ داشته باشد؟ جالب اینکه علاوه بر یک موزه آب در بندرعباس، یک موزه آب هم در یزد و یکی هم در سعدآباد تهران است. موزه آب بندرعباس از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر در استان هرمزگان است که با گشت‌وگذار در آن می‌توانید شناخت خوبی نسبت به آثار و ابنیه تاریخی در زمینه‌های مختلف مربوط به آب به‌دست آورید.‌ در موزه‌ آب اشیایی مثل انواع کوزه، انواع خمره‌ آب به نام کروش، خمره‌های سنگی (موو)، پایه‌ مشک (مشک تروز) و عکس‌هایی از ظروف آب، گاوچاه و چاه چرخ گاوی به نمایش گذاشته شده است.

این موزه‌ها را از دست ندهید

کوچک‌ترین موزه ایران

کوچک‌ترین موزه ایران به یک شغل مربوط است؛ شغلی که روزگاری رواج داشته و امروز کارایی خود را از دست داده است. این موزه درواقع یک عصارخانه‌ (آسیاب مخصوص) است که در گذشته محل به‌دست آوردن عصاره دانه‌های گیاهان روغنی بود. عصارخانه شاهی در اصفهان قرار دارد و به دستورشاه عباس اول در سال ۱۰۲۱ هجری قمری و همزمان با احداث بازار بزرگ قیصریه ساخته شد و در حال حاضر با مساحت ۳۸۰ مترمربع به‌عنوان کوچک‌ترین موزه ایران شناخته می‌شود. این عصارخانه در سال۲۰۱۷ به‌عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرده بود.

بیشتر بخوانید:
عصارخانه‌ دیروز؛ موزه‌ امروز

این موزه‌ها را از دست ندهید

کد خبر 852860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    عالی