مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

سینا خاکیانی: وقتی حزب دموکرات آمریکا توانست اکثریت آرا را در انتخابات کنگره به دست آورد، «نانسی پلوسی» در برابر دوربین خبرنگاران قرار گرفت اما او به قدری آرام حرف می‌زد که در ابتدای صحبت‌هایش هیچ‌کس نمی‌شنید چه می‌گوید!

«پلوسی» اولین زن در تاریخ نه‌چندان طولانی آمریکاست که رهبری یکی از دو حزب اصلی این کشور را بر عهده دارد و پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان، او را به سمت صندلی ریاست این مجلس هدایت کرده است.

به این ترتیب او در برابر جورج بوش خواهد ایستاد، ریاست کنگره آمریکا را عهده‌دار خواهد شد و سخنگوی مجلس نمایندگان خواهد بود و تحت شدیدترین فشارها از سوی جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت. اما همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز بسیاری از آمریکایی‌ها و حتی سیاستمداران دیگر کشورها به‌درستی نمی‌دانند که این زن کیست.

«پلوسی» 63ساله، بیست سال است که نماینده مردم سن‌فرانسیسکو در کنگره آمریکاست. او در طول این سال‌ها به‌تدریج جایگاهش را در میان دموکرات‌ها ارتقا بخشید تا در نهایت، رهبری این حزب را به دست گرفت و توانست با نظم‌بخشیدن به آن، شکستی فراموش‌نشدنی را برای جمهوریخواهان به ارمغان بیاورد.

نام کامل او«نانسی پاتریشیا دی الکساندرو» است. نانسی در 26مارس 1940میلادی در شهر «بالتیمور» از ایالت مریلند آمریکا متولد شد. پدرش «توماس دی الکساندرو» که اصالت ایتالیایی داشت، نماینده مردم مریلند در کنگره آمریکا و همچنین شهردار «بالتیمور» بود. به همین خاطر بود که او از همان کودکی با دنیای سیاست آشنا شد. پدر «نانسی» یک دموکرات بود و این موضوع در شکل‌گیری عقاید سیاسی رهبر فعلی دموکرات‌های آمریکا تاثیر زیادی داشت.

نزدیکان «نانسی» او را یک دموکرات بالفطره می‌دانند چون سال‌ها پیش وقتی که او یک دختربچه کوچک بود، یکی از اعضای حزب جمهوریخواه عروسکی به او هدیه ‌داد که «نانسی» آن را نپذیرفت و نشان ‌داد که به دموکرات‌ها وفادارتر است.

دوستان نزدیک «نانسی» پس‌زمینه خانوادگی او را یکی از عوامل موفقیت وی ارزیابی می‌کنند. او هم‌اکنون 5 نوه دارد و مادر 5فرزند است که همه آنها را تنها ظرف 6سال به دنیا آورده.

«آناجی اشو» نماینده دموکرات کالیفرنیا و دوست قدیمی «نانسی» می‌گوید: «او در زندگی خانوادگی‌اش بسیار دقیق و منظم است و اگر این نظم و ترتیب را در خانواده‌اش ایجاد نمی‌کرد، هرگز نمی‌توانست به این موفقیت دست یابد».

«نانسی» تحصیلاتش را در دبیرستان «نتردام» بالتیمور و سپس در کالج «ترینیتی» واشنگتن ادامه ‌داد. در همان‌جا با «پل پلوسی»(همسرش) آشنا ‌شد و پس از ازدواج با پل، برای ادامه زندگی به سن فرانسیسکو نقل مکان کرد و در همین شهر بود که او فعالیت‌های سیاسی جدی را آغاز کرد.

اگرچه «نانسی» در تمام طول زندگی‌اش به نوعی با سیاست درگیر بود ولی فعالیت‌های رسمی‌ در حزب دموکرات آمریکا را از سن 47سالگی آغاز کرد. او علت این تاخیر در ورود به دنیای سیاست آمریکا را تنها خانواده‌اش ذکر می‌کند؛

«منتظر بودم تا کوچک‌ترین فرزندم، تحصیلات دبیرستانش را به پایان ببرد تا با خیالی آسوده‌تر به فعالیت‌های سیاسی ادامه بدهم».

پس از آنکه «الکساندرا» کوچک‌ترین فرزند «نانسی» در سال‌1987 تحصیلات دبیرستانی‌اش را به اتمام رساند، او در انتخابات کنگره آمریکا شرکت کرد و از همان سال تاکنون نمایندگی «سن‌فرانسیسکو» در مجلس نمایندگان آمریکا را عهده‌دار است.

در ســـال‌2002میــــلادی و در آستانه آغاز رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال بعد، «نانسی پلوسی» به ریاست حزب دموکرات آمریکا برگزیده ‌شد ولی تلاش‌های او برای پیروزی در این انتخابات به شکست ‌انجامید و جورج بوش بار دیگر سیطره خود بر کاخ سفید را گسترش داد. پس از شکست دموکرات‌ها در سال2004، «پلوسی» به جای پذیرفتن بی‌چون‌وچرای شکست، در صدد یافتن دلایل آن و راهکارهای مقابله با آن برآمد. او برای رسیدن به پیروزی در انتخابات اخیر، مجبور به انجام کارهایی شد که حتی مخالفت بسیاری از اعضای حزب دموکرات را نیز به همراه داشت.

جنگ عراق یکی از مواردی است که پلوسی به‌شدت با آن مخالفت کرده اما از آنجا که می‌دانست اعتراض او به عنوان یک نماینده اقلیت در کنگره به جایی نخواهد رسید، دست از اعتراضات علنی به آن برداشت و بدون ایجاد جنجال‌های سیاسی به مخالفت با تصویب بودجه نظامی پیشنهادی بوش برای جنگ عراق پرداخت. او یک پیشنهاد اصلاحی بر مصوبه کنگره آمریکا نوشت و از جورج بوش خواست تا علاوه بر اتخاذ یک استراتژی صحیح برای عراق، زمانبندی دقیقی برای خروج نظامیان آمریکایی از آن کشور تهیه شود.

«پلوسی» برای همراه‌کردن اعضای دموکرات با خودش، سیاست‌های مختلفی را اجرا کرده که یکی از عجیب‌ترین آنها هدیه‌دادن شکلات به حامیانش است. این رویه حتی پس از آنکه او به عنوان رهبر دموکرات‌های آمریکا انتخاب شد ادامه یافت و نانسی هر چند وقت یک بار، برای حامیان و کارکنانش به عنوان هدیه، بسته‌های شکلات می‌فرستد.

«پلوسی» علاقه خاصی به شکلات دارد و همراهان نزدیک او می‌گویند که ملاقات‌های رسمی او هم به همراه پذیرایی با شکلات برگزار می‌شود. شکلات مورد علاقه «پلوسی»، «جیراردلی» است و همیشه یک ظرف پر از این شکلات روی میز کار او قرار دارد. او علاوه بر شکلات، به بستنی شکلاتی هم علاقه عجیبی دارد و این دو، بخش مهمی از رژیم غذایی رئیس آینده کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهد.

نکته دیگری که در دفتر کار «پلوسی» جلب توجه می‌کند روزنامه نیویورک‌تایمز است. در نگاه اول ممکن است هیچ نکته جالبی در این مورد به ذهن‌تان نرسد چرا که تقریبا بسیاری از سیاستمداران آمریکایی هر روز حداقل نگاهی به تیترهای این روزنامه می‌اندازند ولی بر خلاف همه آنها، اوعلاقه زیادی به حل جدول‌های «نیویورک‌تایمز» دارد.

«الکساندرا» کوچک‌ترین دختر «نانسی پلوسی» در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال‌2000 مستندی از جورج بوش سیاستمدار جنگجوی آمریکایی تهیه کرد که با عنوان «سفر با جورج» به پشت‌صحنه فعالیت‌های انتخاباتی بوش پرداخت و پس از اکران، جنجال‌های زیادی در محافل آمریکایی بر پا کرد.

پلوسی که حالا در طول تاریخ ایالات متحده امریکا شانس این را یافته است که به عنوان نخستین سخنگوی زن کنگره انتخاب شود، به‌شدت طرفدار محدودشدن خرید سلاح در آمریکا و طولانی‌ترشدن زمان انتظار برای خرید یک مسلسل است. او همچنین در برنامه‌های جنگجویانه جورج بوش، به‌شدت از حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و برقراری جنگ از سوی جمهوریخواهان انتقاد کرده است.

پس‌لرزه‌هایی که این زن 66ساله آمریکایی-ایتالیایی در پایان عمر کابینه جنگجویان جمهوریخواه افکنده، منجر به برکناری دونالد رامسفلد و احتمال برکناری نماینده بوش در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

با پیروزی دموکرات‌ها در آمریکا، سران کشورهای خاورمیانه بر این اعتقادند که این پایان حضور دولت جنگجوی بوش در معادلات سیاسی ایالات متحده خواهد بود.

«نانسی پلوسی» در گفت‌وگویی در نخستین دقایق پس از پیروزی در انتخابات کنگره به خبرنگارها گفت:«او(جورج بوش) با من تماس گرفت تا به من تبریک بگوید. او من را «خانم سخنگو» خطاب کرد». بعد رو به دوربین‌های تلویزیونی کرد، کمی مکث کرد و با کنایه گفت:«من هم او را آقای رئیس‌جمهور خطاب کردم!».

کد خبر 8525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز