مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

مجله فوربس هر سال بعد از آمارگیری از سراسر جهان فهرستی از افراد قدرتمند و ثروتمند جهان را منتشر می‌کند.

این نشریه آماری در جدیدترین فهرست خود 100 زن قدرتمند جهان را معرفی  کرده است که در راس این فهرست نام آنجلا مرکل صدراعظم آلمان دیده می‌شود. این دومین سال پیاپی است که مرکل در فهرست زنان قدرتمند جهان در ردیف نخست قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه در فهرست امسال زنان قدرتمند جهان این است که از 6 زنی که در ردیف نخست زنان قدرتمند قرار گرفته‌اند، 4 نفر به آسیا تعلق دارند. این فهرست به حقیقت ظهور آسیا در جهان جدید به عنوان قدرتی قابل توجه و مهم دامن می‌زند. زنان آسیایی در این فهرست شمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

در ردیف دوم زنان قدرتمند جهان بعد از مرکل آلمانی، خانم وو یی معاون نخست وزیر چین قرار دارد. حضور این زن در فهرست فوربس بار دیگر بر قدرت در حال ظهور چین صحه می‌گذارد و چین را به عنوان قدرتی غیرقابل چشم‌پوشی در دنیای جدید مطرح می‌کند.

فوربس دلیل قرار دادن خانم وو یی را در فهرست زنان قدرتمند جهان قدرت خیره کننده او در برابر هنری پالسون وزیر دارایی آمریکا در مذاکرات دشوار اخیر آنها بر سر ارزش پول چین اعلام  کرده است.

بعد از این زن صاحب منصب چینی، در ردیف سوم فهرست و قبل از کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نام هو چینگ مدیر کل شرکت دولتی سرمایه‌گذاری تماسک سنگاپور دیده می‌شود. او همچنین همسر نخست وزیر سنگاپور هم هست.

اطلاعات چندانی درباره این زن سنگاپوری وجود ندارد اما مجله فوربس در توضیحی که برای قرار دادن نام این زن در فهرست قدرتمندترین زنان جهان اعلام کرده، او را زنی بانفوذ توصیف کرده که بسیار تاثیرگذار است و دیگران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

این زن شرکت تماسک سنگاپور را متحول کرده و آن را به یک قدرت منطقه‌ای با سرمایه بیش از 108 میلیارد دلار تبدیل نموده است. در ردیف چهارم این فهرست نام کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به چشم می‌خورد و بعد از او در ردیف پنجم ایندرا نویی متولد شهر مدرس هند دیده می‌شود.

دلیل قرار گرفتن نام این زن هندی در ردیف پنجم قدرتمندترین زنان جهان این است که او به عنوان رئیس شرکت پپسی در هند اقدامات قابل توجهی انجام داده‌است. او به عنوان یک زن تاجر قدرتمند در هند چهره زنان را در این کشور تغییر داده است. او همچنین یک زن رک گوست که به‌رغم عنوان‌ کاری و تجاری‌اش انتقادات شدیدی را علیه سیاست خارجی آمریکا در 2 سال اخیر مطرح کرده است.

او سال گذشته در یک سخنرانی جنجالی در دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت که آمریکا با سیاست خارجی مداخله‌گرانه خود در واقع نوعی توهین بزرگ و دهن کجی به دنیا می‌کند.

لورا بوش همسر جورج بوش ریس جمهور آمریکا در ردیف 60 فهرست زنان قدرتمند جهان قرار دارد. او از آن پایین نظاره‌گر و شنونده سخنان تند زنی است که دهها پله بالاتر از او در ردیف پنجم قرار گرفته است.

سونیا گاندی دیگر زن آسیایی است که در فهرست زنان قدرتمند جهان در ردیف ششم قرار گرفته است. در این فهرست نام ملکه انگلیس در ردیف 23 قرار گرفته که نسبت به سال گذشته 20 پله صعود داشته است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این فهرست در ردیف 26 قرار دارد. از این فهرست 100 نفره از زنان قدرتمند جهان 29 زن سیاستمدار هستند و به خاطر قدرت سیاسی شان در این فهرست جای گرفته اند.

گاردین/ اول سپتامبر

کد خبر 30303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز