مصوبه مجلس برای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، کار هفتگی را به ۴۰ ساعت می رساند و روزهای جمعه و شنبه غیرکاری خواهند شد که البته در مواردی هم دستگاه‌ها مستثنا شده اند و در روز شنبه باید فعال باشند.

کارمندان دولت

به گزارش همشهری آنلاین، در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، هدف این بود که برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه، ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت برسد و روزهای غیرکاری هفته به دو روز افزایش پیدا کند که تقریباً در هر دو بخش دولتی و خصوصی روی این مسئله اجماع ایجاد شد.

تنها اختلاف‌نظر، تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه بود که طبق نظر دیروز مجلس، نظر دوم یعنی تعطیلی جمعه و شنبه رأی آورد و این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد. حالا شورای نگهبان باید ضمن مطابقت این مصوبه با شرع و قانون، آن را برای ابلاغ یا اصلاح به مجلس بازگرداند.

اگر شورای نگهبان با مصوبه مجلس موافقت کند، روزهای غیرکاری هفته در کل کشور مثل شرایط فعلی تهران به دور روز افزایش پیدا می‌کند؛ خانوارها وقت بیشتری برای دورهم بودن دارند، آرزومندان خواب در صبح روز جمعه به مراد دلشان می‌رسند و از این به بعد احتمالاً آرزوی خواب در صبح روز یکشنبه را خواهند داشت! فعالان اقتصادی نیز با افزایش مطابقت تعطیلات هفتگی کشور با جهان می‌توانند بیشتر و بهتر به تجارت و امور اقتصادی بپردازند.

بیشتر بخوانید:

چالش دنباله‌دار تعطیلی پنجشنبه یا شنبه | مرکز پژوهش‌ ها: فعلا دست نگه دارید

شنبه چطور تعطیل می‌شود؟

بر اساس مصوبه مجلس، روزهای غیرکاری هفته دو روز است و ساعت کار در قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین و مقررات نظیر قانون کار نیز از ۴۴ ساعت در هفته به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی کارمندان و کارگران باید ۵ روز و در هر روز ۸ ساعت کار کنند تا کارکرد و مزد و حقوق کامل برای آنها منظور شود. در حقیقت روز شنبه، تعطیل رسمی نیست و فقط یک روز غیرکاری به شمار می‌آید.

البته در مصوبه مجلس، یک تبصره هم مخصوص دستگاه‌های مستثنا از تعطیلی شنبه هم وجود دارد که این روز ا به یک روز نیمه تعطیل تبدیل می‌کند؛ دقیقاً همان چیزی که در پنج‌شنبه‌های تعطیل تهران شاهد هستیم.

در تبصره ۳ ماده‌واحده ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، در کنار موظف کردن دستگاه‌های اجرایی ستادی و استانی به تنظیم ساعات کار خود در پنج روز هفته (از یکشنبه تا پنج‌شنبه) واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی از این قاعده مستثنا شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، این بخش از ادارات که حالا هم در روزهای ۵ شنبه تعطیل نیستند، در فرایند جدید چیزی به نام تعطیلی شنبه نخواهند داشت.

پنج‌شنبه، روز کاری می‌شود

سال‌هاست که در تهران، اغلب ادارات دولتی و حتی شرکت‌های بخش خصوصی در روز ۵ شنبه تعطیل هستند و مابقی کسب‌وکارها نیز در وضعیت نیمه تعطیلی به سر می‌برند. حتی در سایر استان‌های کشور نیز گرچه پنج‌شنبه، روز کاری به‌حساب می‌آید؛ اما عمده فعالیت‌ها فقط تا ظهر برقرار هستند و از نیمروز پنج‌شنبه به پیشواز تعطیلی جمعه می‌روند.

گره خوردن عصرهای پنج‌شنبه با زیارت اهل قبور، صله ارحام، اصلی‌ترین موضوعی است که به نیمه تعطیل شدن فعالیت‌ها در این روز منجر شده است اما درصورتی‌که مصوبه دیروز مجلس به قانون تبدیل شود، روز پنج‌شنبه، یک روز کاری کامل خواهد بود و کارگران و کارمندان باید کارکرد ۸ ساعت موظفی خود را در این روز پر کنند که البته در ابتدا می‌تواند سخت به نظر برسد؛ اما حکم قانون است.

سیر تا پیاز اصلاح تعطیلات هفتگی

هدف اصلی از مطرح‌شدن بحث دو روز تعطیلی پایان هفته، اثرات مثبتی بود که این اتفاق روی روحیه نیروی کار و کانون خانواده دارد. این تجربه پیش‌ازاین در بسیاری از کشورها اجرا شده و برخی حتی قاعده ۳ روز تعطیلی را بدون آسیب وارد شدن به اقتصاد و بهره‌وری اجرا کرده‌اند.

هم‌زمان با این مسئله، بحث تطبیق تعطیلات هفتگی ایران و جهان نیز به‌عنوان عاملی که روی ارتباط فعالان اقتصادی و بازرگانان با سایر کشورها دارد نیز مدنظر قرار گرفت.

بخش خصوصی و در رأس آنها اتاق بازرگانی ایران، تعطیل شدن پنج‌شنبه را به دلیل افزایش شکاف ارتباط با جهان به ۴ روز، آسیب‌زا می‌دانستند و حتی صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران طی نامه‌های جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری و سران قوای مجریه و مقننه با استدلال‌های کارشناسی این موضوع را تبیین کرده بود.

کد خبر 852400
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
    1 0
    از کرامات شیخ ما چه عجب. شیره را خورد گفت شیرین است. خوب معلومه پنجشنبه میشه روز کاری جمعه و شنبه هم افراد میتونن به کارهای دیگه خودشون برسن در قرآن فکر نمی کنم آیه ای دال بر روز خاص برای این کارها آمده باشد.
  • کیانوش IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 1
    واقعا بی انصافیه که بانکها که کارشون شیفتی نیست و ماهیت اونها فرق دارن رو استثنا کردن! تا بشه روز هجوم همه .. (حقوق کم، ریسک و استرس وحشتناک، درگیری چندبرابری پایان ماه اول ماه و آخر سال و .. در بیماریها اولین و بیشترین تلفات رو دادن، برخلاف تبلیغات کاذب ) .. این بی انصافیه محضه ‌..
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    1 0
    خب اینکه بدتر شد بانک و بخش خصوصی که تا الان حداقل ۵شنبه نصف روز بودن، ۵شنبه و شنبه کامل میرن سرکار! خوش بحال کارفرما! بدبخت کارمند بخش خصوصی و بانک