رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید: علت گرانی پیاز این است که فعلا فقط پیاز جنوب برداشت می‌شود و هنوز پیاز شهرهای اطراف به عمل نیامده است ضمن آنکه بنا به گزارش‌های شفاهی صادرات هم انجام می‌شود.

پیاز در عربستان 5 دلار

به گزارش همشهری‌آنلاین، رصد مغازه‌های میوه و تره‌بار در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که گرانی پیاز ادامه دارد. روند افزایش قیمت پیاز از اواخر فروردین بیشتر شد و قیمت هر کیلوی آن در حال حاضر به بالای ۳۰ هزار تومان رسید. در حال حاضر هم هر کیلو پیاز زرد و سفید به قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و بعضا تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که قیمت هر کیلو پیاز قرمز به ۶۰ هزار تومان هم می‌رسد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران در مود علت گرانی قیمت پیاز در سطح شهر تهران به همشهری می‌گوید: ما متولی سطح شهر نیستیم و در مورد میدان مرکزی تهران هم قیمت‌ها بالا نیست.

اکبر یاوری بیان می‌کند: در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران نرخ‌ها هفته‌ای یکبار بعد از رصد میدان تغییر می‌کند و قیمت‌های داخل میدان با سطح شهر متفاوت است. اما با این حال مغازه‌های سطح شهر مجاز نیستند که کالای خود را با قیمت بالا بفروشند بلکه باید بر اساس خریدی که از میدان می‌کنند ۳۰ تا ۳۵ درصد روی فاکتور بارفروش اضافه کنند و به دست مصرف‌کننده بدهند که متاسفانه بعضا دیده شده است این میزان سود از سوی آنها رعایت نمی‌شود و کالای خود را بالاتر می‌فروشند.

یاوری ادامه می‌دهد: در حال حاضر داخل میدان مرکزی ۲ رقم پیاز شامل پیاز جیرفت و پیاز دزفول عرضه می‌شود. قیمت پیاز دزفول کمتر است و هر کیلوی آن بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان است و هر کیلو پیاز جیرفت که مرغوب‌تر است هم بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران در مورد دلیل گرانی پیاز هم می‌گوید: مسئله خاصی وجود ندارد بلکه امسال به دلیل بارندگی‌های بهاره امکان برداشت پیاز توسط کشاورزان کاهش یافت اما در حال حاضر هیچ کمبودی در زمینه عرضه پیاز در میادین میوه و تره‌بار تهران احساس نمی‌شود و حتی مازاد هم داریم به طوری که نیاز شهر تهران روزانه چیزی نزدیک به ۲۵۰ تن است اما ورودی ما ۳۵۰ تن است یعنی داخل میدان مرکزی روزانه نزدیک به ۱۰۰ تن اضافه ورودی داریم.

بیشتر بخوانید:

بازار پیاز تابستان متعادل می‌شود

اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران قیمت ۶۰ هزار تومانی پیاز قرمز را بسیار بالا عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر با احتساب سود، به طور میانگین هر کیلو پیاز در مغازه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود و ما قیمت ۶۰ هزار تومان نداریم.

اسداله کارگر در ادامه به همشهری می‌گوید: علت گرانی پیاز این است که فعلا فقط پیاز جنوب برداشت می‌شود و هنوز پیاز شهرهای اطراف به عمل نیامده است ضمن آنکه بنا به گزارش‌های شفاهی صادرات هم انجام می‌شود. کارگر می‌افزاید: البته برآورد می‌شود از اواخر خردادماه که پیاز شهرهایی مانند اصفهان و شهرهای اطراف تهران عرضه شود با افزایش عرضه، قیمت‌ها پایین بیاید.

کد خبر 851913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    3 0
    در کشورهای مختلف همین که مسئولین احساس بکنند کالایی گران می‌شود برای متعادل کردن بازار واردات شروع می‌شود ولی اینجا کلیک بکنید برعکس است صادرات را شروع می کنند
  • سورنا IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    همه را دارند صادر میکنن، علت گرانی فقط صادرات هست
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بله هیچ کمبودی برای ثروتمندان کاسبان ودلالان کار واقتصاد کشور وجود ندارد ولی قشر کارگر وکارمند وضعیف وبارنشسته کشور را در نظر نمیگرید.
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بله هیچ کمبودی برای ثروتمندان کاسبان ودلالان کار واقتصاد کشور وجود ندارد ولی قشر کارگر وکارمند وضعیف وبارنشسته کشور را در نظر نمیگرید.