آلودگی هوای پایتخت و ترافیک روز افزون شهر، لزوم حرکت هرچه سریع تر به سمت برقی سازی حمل و نقل به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی و جایگزینی سوخت های پاک و نوین به جای سوخت های فسیلی را به گوشزد می کند.

طرح

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، آلودگی هوای پایتخت و ترافیک روز افزون شهر، لزوم حرکت هرچه سریع تر به سمت برقی سازی حمل و نقل به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی و جایگزینی سوخت های پاک و نوین به جای سوخت های فسیلی را به گوشزد می کند. این حرکت صرفا شامل تولید و واردات و به کارگیری خودروها و دیگر وسایل نقلیه برقی نمی شود و بدیهی است که ایجاد زیر ساخت های مربوط به آن در اولویت قراردارد البته در این میان نباید از ضلع سوم این مثلث، یعنی فرهنگ سازی هم غافل بود. عقب ماندن تهران در حوزه برقی سازی حمل و نقل متاسفانه در سالها و دوره های گذشته به دلایل مختلف موضوع لزوم حرکت و آماده شدن برای برقی سازی حمل و نقل در پایتخت توسط شهرداری ها و دولت های مختلف نادیده گرفته شده است.

چرا نیاز به جایگاه شارژ برقی داریم

در ششمین دوره ازمدیریت شهری با همکاری دولت سیزدهم، شاهد آغاز حرکتی بی سابقه و انقلابی درحوزه برقی سازی حمل و نقل شهر تهران هستیم. درهر ۳ بخش فرهنگ سازی، ایجاد زیرساخت و تامین ناوگان کارهای بزرگی آغاز شده و اتفاق های خوبی رخ داده است. استقرار و فعالیت محدود و آزمایشی موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر های برقی و... در بوستان ها، بازار ها، مراکز تفریحی و تجاری از قبیل بازار بزرگ تهران، اراضی عباس آباد با هدف آشنایی شهروندان و شرکت ها و سرمایه گذار ها از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش فرهنگی است. در بحث تامین ناوگان نیز علاوه بر قرارداد های منعقد شده با شرکت های داخلی برای ساخت و تامین موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس های برقی، به واسطه قرارداد با طرف چینی قرار است حدود ۴۰ هزار تاکسی، ون و اتوبوس برقی( ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی/ ۱۰ هزار ون/ ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس) وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت شود.

علاوه بر این، ورود ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز نیاز به جایگاه شارژ را دوچندان می کند همچنین قرارداد تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز توسط شهرداری با یک شرکت داخلی منعقد شده است. همچنین از طریق دولت و شرکت های داخلی نیز قرار بر تامین حدود ۵۰ هزار دستگاه خودروی برقی است. علاوه بر این اینها، در این دوره از مدیریت شهری شاهد برخی رونماهایی ها از جمله تحویل ۱۱۲ دستگاه موتورسیکلت برقی به شرکت پست بوده ایم که همه این ها نیاز به جایگاه های شارژ را دوچندان کرده است. در همین راستا شهرداری تهران با توجه به وجود ظرفیت و تکنولوژی لازم در صنایع داخلی، با تکیه بر توان و دانش بومی شروع به ایجاد زیرساخت های مربوط به حوزه برقی سازی حمل و نقل کرده است. در سال گذشته شاهد نصب و جانمایی تعدادی دستگاه شارژ خودرو های برقی در نقاط مختلف شهر تهران از جمله در میدان آزادی بودیم، اما زیرساخت های موجود برای هزاران وسیله نقلیه برقی که قرار است وارد حمل و نقل شهر تهران شوند کافی نیست و در نتیجه شهرداری تهران با همکاری شرکت مپنا، توسعه هرچه بیشتر ایستگاه های شارژ ایستگاه های برقی را آغاز کرده است. همچنین قرار است بازنگری طرح ترافیک بر مبنای خودرو و موتورسیکلت هابی برقی باشد. که این موضوع خود اهمیت تامین زیرساخت های حمل و نقل برقی را دوچندان می کند.

نصب ۷۴ دستگاه شارژ در ۱۵ ایستگاه

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران پیش از این ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی را در مناطق مختلف تهران با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ راه‌اندازی کرده، همچنان در تدارک پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌های حمل و نقل برقی جهت کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و ارتقای خدمت‌رسانی به شهروندان است. در همین رابطه شهریار افندی زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با تاکید بر لزوم توسعه هرچه بیشتر و سریع‌تر زیرساخت‌های برقی‌سازی حمل و نقل پایتخت از جمله در بحث جانمایی، طراحی و استقرارایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی، ازآغاز طرح جانمای حدود هزار دستگاه شارژ خودرو های برقی شهر تهران در فاز نخست خبر می دهد: «در این دوره از مدیریت شهری تا کنون ۷۴ دستگاه شارژ خودروهای برقی در ۱۵ ایستگاه و محل متفاوت که عمدتا در مناطق مختلف شهر تهران قرار دارند، به صورت پایلوت نصب و جانمایی شده است. این ۱۵ ایستگاه شارژ اغلب در اماکن عمومی واقع شده و قابل استفاده برای عموم شهروندان است.»

نصب ۹۵۰ دستگاه شارژ جدید

شهرداری تهران همان طور که پیش از این اعلام شده بود، برای جانمایی ۵ هزار دستگاه شارژ خودروهای برقی برنامه دارد. در گام نخست قرار است حدود ۹۵۰ دستگاه جانمایی شود. افندی زاده درخصوص اولویت های جانمایی این ۹۵۰ دستگاه جدید شارژ خودرو های برقی هم با اشاره به انجام مطالعات طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در شهر تهران گفت: «مکان‌یابی و طراحی ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی به تفکیک اتوبوس، تاکسی، خودرو شخصی و موتورسیکلت با در نظر گرفتن معیارهای ترافیکی اثرسنجی ترافیکی، زیرساخت‌های برقی و مکانیکی مورد نیاز و الزامات معماری و شهرسازی، از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این طرح دنبال می‌شود.»

اولویت جانمایی با پایانه ها و ایستگاه های تاکسی و اتوبوس

درحال حاضر تمرکز شهرداری تهران ایجاد زیرساخت های برقی سازی برای حمل و نقل عمومی است. با توجه به این نگاه و رویکرد مدیریت شهری، افندی زاده درباره جانمایی و محل نصب دستگاه های شارژ خودروهای برقی، اولویت را با خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران عنوان کرده و در این رابطه می گوید: «محل هایی که برای این منظور در اولویت بوده و بیشتر مدنظر قراردارند، شامل محیط ایستگاه های حمل و نقل عمومی از جمله پایانه های تاکسی و اتوبوس است. به عبارت دیگر در فاز نخست بیشتر تامین زیرساخت ها برای اتوبوس و تاکسی و دیگر وسایل برقی که قرار است شهرداری تهران وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کند مورد توجه قراردارد.»

موارد مدنظر در طرح جامع برقی سازی

در بحث ایستگاه های شارژ و در طرح جامه برقی سازی موارد متعددی از جمله در بحث قیمت گذاری و مالکیت وسیله نقلیه وجود دارد که هنوزنهایی شده است. افندی زاده در این رابطه هم خاطرنشان می کند: «رعایت اصول پدافند غیرعامل، تدوین مدل قیمت‌گذاری و هزینه شارژ و نحوه مالکیت تاکسی و موتورسیکلت‌ برقی، از مواردی است که در طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه مدنظر قرار گرفته است.»او با تاکید بر رویکرد گسترش استفاده از سیستم‌های حمل و نقل برقی تصریح کرد: «با توجه به تقاضای سفرها و حجم بالای ترددها و نیاز روزافزون به تامین امکانات اولیه و زیربنایی، استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی و مکانی برای تلفیق اطلاعات لازم در حوزه حمل و نقل، امری ضروری است.»

ایجاد ظرفیت برای شارژ بیش از ۳ هزار خودروی برقی

شرکت مپنا طی قراردادی با شهرداری تهران به مرور درحال تجهیز پایتخت به ایستگاه های شارژ خودرو های برقی پس از تکمیل طرح های مطالعاتی است. عادل دمشقی معاون برقی سازی شرکت برق و کنترل مپنا نیز در این رابطه می گوید: «شرکت مپنا کاملا از توان و تکنولوژی ساخت دستگاه ها و ایجاد ایستگاه های شارژ انواع خودرو های برقی برخوردار است. علاوه بر ۱۶ ایستگاه شارژ برقی فعلی در شهر تهران، به عنوان نمونه می توان به ایستگاه شارژ اتوبوس های برقی شهر کرج در باغستان بالاتر از ورزشگاه انقلاب کرج اشاره کرد که برای شارژ اتوبوس های برقی این کلانشهر راه اندازی شده است. شهرداری تهران به عنوان یکی از شهر های پیشرو در جهت برقی سازی حمل و نقل به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی، قراردادی برای ساخت و جانمایی ایستگاه های سارژ برقی با شرکت مپنا امضا کرده است. در همین راستا سال گذشته ۱۵ ایستگاه شامل ۷۴ دستگاه شارژ خودرو های برقی در نقاط مختلف نصب و جانمایی شد و قرار است ۹۵۰ دستگاه دیگر هم نصب و جانمایی شود. واقعیت این است که برقی سازی شهر تهران تنها راه حل شهر تهران در بحث توسعه حمل و نقل است که خوشبختانه این دوره از مدیریت شهری با توجه به این موضوع به شکل جدی پیگیراجرای آن و حرکت پایتخت به سمت برقی سازی حمل و نقل است.»

همچنین دمشقی درخصوص میزان سرویس دهی ۹۵۰ دستگاه شارژ خودرو های برقی که قرار است نصب شوند هم افزود:"طبق قرارداد منعقد شده، این ۹۵۰ دستگاه در طول روز با میانگین ۸ ساعت شارژ خودرو های برقی، می توانند روزانه به بیش از ۳ هزار خودروی برقی خدمات شارژ ارائه کنند. "


کد خبر 851706
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehrdad IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    شهرداری یا وزارت نیرو چه تسهیلاتی برای ایجاد این پمپ ها برای افراد شخصی دارد؟