گروه سیاسی: ناوگروه اطلاعاتی و عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که 59 روز پیش به خلیج عدن و سواحل سومالی اعزام شده بود صبح دیروز در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس پهلو گرفت.

این نخستین ناوگروه ایرانی است که امسال برای اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش به خلیج عدن اعزام شده بود.

با شدت گرفتن تحرکات دزدان دریایی در خلیج عدن و سواحل سومالی از سال گذشته تاکنون 7 ناوگروه از کشورهای مختلف برای حفظ امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با دزدان دریایی به خلیج عدن اعزام شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در مراسم استقبال رسمی از نخستین ناوگروه اعزامی به خلیج عدن، از آغاز ماموریت دومین ناوگروه ایرانی در خلیج عدن خبر داد.  حبیب‌الله سیاری طی سخنانی در این مراسم که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد، گفت: براساس ماموریت ذاتی نیروی دریایی ارتش، وظیفه این نیرو بود که در آب‌های خلیج عدن حضور یابد.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که نیروی دریایی ارتش در 8 سال جنگ توانست با وجود تهاجم گسترده‌ استکبار جهانی، خطوط مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های منطقه حفظ کند و در طول جنگ حتی یک کشتی ایران از طرف دشمن مورد تهدید قرار نگرفت، امروز نیز این نیرو با حضور مقتدرانه در خلیج عدن، پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را در آنجا به اهتزاز درآورد.

نخستین ناوگروه اعزامی به خلیج عدن در مدت 2 ماه ماموریت خود، با 366 فروند کشتی عبوری در منطقه ارتباط برقرار و 37 کشتی تجاری و تانکر نفتکش ایرانی را اسکورت کرد. سیاری با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش در خلیج عدن، اعلام کرد: در این مسیر 3 ویژگی مورد عنایت قرار گرفت که نخستین مسئله حضور مقتدرانه در آب‌های بین‌المللی بود؛

چراکه با وجود تحریم‌های اعمال شده، ناوگروه اعزامی با آمادگی بالا و اقتدار کامل در خلیج عدن حضور یافت و این مسئله در باور دشمن نبود. وی آمادگی کامل نیروی دریایی ارتش برای انجام ماموریت‌ها را به‌عنوان ویژگی دوم عنوان کرد و گفت: با توجه به حساسیت این ماموریت و نیاز به دانش، مهارت و آموزش بالا، این ماموریت بدون هیچ‌گونه پشتیبانی و وابستگی به‌طور کاملا مستقل انجام شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در تشریح ویژگی سوم ماموریت اخیر ناو گروه اعزامی این نیرو تصریح کرد: ویژگی سوم، نشان دادن میزان تعهد کارکنان نیروی دریایی و عشق و علاقه‌مندی آنها به ماموریت‌های سخت و حساس، آن هم در دریایی متلاطم به‌مدت 2 ماه بود که این مسئله نیاز به ایثار و ازخودگذشتگی دارد و این ازخودگذشتگی موجب شده است که کارکنان این نیرو ماموریت خود را در هر شرایطی با موفقیت کامل انجام دهند و درود بر این نیروها که موجب شدند یک ماموریت مهم بین‌المللی با موفقیت انجام شود.

بازتاب ها

سیاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازتاب‌های مختلف انجام موفقیت‌آمیز ماموریت ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن اشاره کرد و گفت: مسئله دیگر بازتاب‌های بین‌المللی است که این ماموریت به همراه داشت؛

اول اینکه ایجاد امنیت در منطقه‌ خلیج عدن موجب قدردانی سازمان‌های بین‌المللی شد و دوم اینکه ما احساس کردیم به‌عنوان سرباز ولایت، در انجام ماموریت خود با صلابت و اقتدار در صحنه‌ بین‌المللی حاضر شده‌ایم.

وی اضافه کرد: بازتاب سوم این بود که وقتی خبرهای ماموریت این ناوگروه در کشور منتشر شد ملت ایران افتخار کردند که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با سربلندی و اقتدار در آب‌های بین‌المللی حضور فعال داشته است و در برقراری امنیت در صحنه‌ جهانی نقش مؤثر خود را ایفا کرده است.

نخستین ناوگروه اعزامی ایران به خلیج عدن با طی مسافتی بالغ بر 12 هزار مایل دریایی و انجام رهگیری و رصد بیش از 700 کشتی تجاری و نفتکش برای نخستین بار در تاریخ نیروی دریایی، یک ماموریت صد درصد عملیاتی را در آب‌های بین‌المللی انجام داد.

کد خبر 85044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز