دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلغارها در انتخابات پارلمانی کشورشان به بویکو بوریسوف رای دادند

شبکه خبری آلمان آ ار د گزارش داد، حدود 40 درصد بلغارها در انتخابات پارلمانی به بویکو بوریسوف (Bojko Borissow) و حزبش GERB رای دادند. در این انتخابات سوسیالیست‌ها حاکم کمتر از 20 درصد آرا را کسب کردند.

"پوبدا، پوبدا!" (پیروزی، پیروزی!) شعار هواداران بوریسوف بود. همان طور که پیش بینی می‌شد زلزله سیاسی در انتخابات بلغارستان به وقوع پیوست، اما آثار آن بیش از حد انتظار بود.

حزب مخالف راست محافظه‌کار موسوم به GERB همراه با شهردار صوفیه در صدر قرار گرفت و 40 درصد آرای ریخته شده به صندوق‌ها را به خود اختصاص داد. به این ترتیب GERB در پارلمان جدید این بلغارستان 116 کرسی از 240 کرسی را در اختیار خواهد داشت.

این در حالی است که نیمی از آرای سوسیالیست‌ها ریزش داشت و آنها کمتر از 20 درصد اقبال رای‌دهندگان را به خود جلب کردند.

بوریسوف می‌گوید جای سوال ندارد که چه کسی هدایت دولت بعدی را بر عهده خواهد گرفت و با اشاره به خودش تصریح کرد: "با این نتیجه هر تصمیم دیگری به معنای بی‌توجهی به رای مردم خواهد بود."

بوریسوف سه سال پیش حزب خود را تاسیس کرد و اکنون به بزرگ‌ترین امید آن تبدیل شده است. اتفاق مشابهی مانند انتخابات اخیر یک بار دیگر هم در بلغارستان به وقوع پیوسته است. هشت سال پیش زار سیمئون دوم که از تبعید خودخواسته بازگشته بود، به شکل کاملا غیرمنتظره به نخست‌وزیری برگزیده شد.

بوریسوف به بسیاری امید داد

بلغارستان در حال حاضر در بحران اقتصادی عمیقی به سر می‌برد. و این کشور به شدت بدنام است.

سال گذشته کمیسیون اتحادیه اروپا ارایه مشوق‌های اقتصادی هزاران میلیون یورویی را به صوفیه به خاطر فقدان مبارزه با فساد و جنایت‌های سازمان یافته متوقف کرد.

مردی مانند بوریسوف در زمان خوبی به عرصه پا گذاشت. این سیاستمدار چاق و خوش‌ظاهر 50 ساله تجسم اشتیاق بسیاری از بلغارها برای اجرای قانون و نظم است.

رای‌دهندگان به او اعتماد دارند، گرچه او تاکنون کمتر به طور قطعی درباره طرح‌های سخن گفته است.

نام حزب بوریسوف مخفف "شهروندان طرفدار توسعه اروپایی بلغارستان" است.

پلیس، آتش‌نشان و رییس نیروهای امنیتی سابق بلغارستان اکنون در آستانه انجام وظایف مهمی قرار دارد. اولین آنها یافتن شریک ائتلافی است که به نظر نمی‌رسد در میان احزاب چند پاره کنونی بلغارستان کار چندان راحتی باشد

کد خبر 84940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز