گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: این روزها راهروهای مجلس محل مذاکره نمایندگان استان‌هایی است که نمی‌توانند نگرانی خود را بابت تاخیر در افتتاح دو طرح ملی آزادراه و راه‌آهن قزوین- رشت - آستارا پنهان کنند

آنها قصد دارند در صورت تداوم این تاخیرها وزیر راه را به صحن مجلس بکشانند.

آزادراه قزوین- رشت- آستارا از سال گذشته در نوبت افتتاح قرار دارد؛ اما هر بار به دلایلی بهره‌برداری از آن به تاخیر افتاده است. بهمن‌ماه سال گذشته، پس از آن که دولت نتوانست این طرح را در لیست افتتاحیه‌های دهه فجر بگنجاند، قول تابستان سال جاری را داد و  اول تیرماه  برای آن تعیین شد.

مسئولان وزارت راه در آستانه نوروز 88 اعلام کردند؛ به دلیل حجم ترافیک جاده‌ای که شمال کشور در نوروز 87 متحمل شد، برای کمک به رفاه حال مردم یک باند از این بزرگراه را برای تعطیلات نوروزی باز خواهند کرد.

این باند با اتمام تعطیلات و کاهش سفرهای نوروزی بار دیگر بسته شد و قرار بر بازگشایی و افتتاح کل طرح در تیرماه سال جاری شد.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت راه و ترابری، به جلسه مشترک نمایندگان و وزیر راه در روز سه‌شنبه 9 تیرماه اشاره کرد و گفت: در این جلسه به عدم تحقق وعده‌های وزارتخانه اعتراض شد، اما وزیر راه اعلام کرد که این طرح را در شهریور‌ماه و برای افتتاح در هفته دولت به اتمام خواهند رساند.

وی با بیان این که حرف‌های چندگانه دولتی‌ها نمایندگان را نزد مردم بی‌اعتماد کرده است، اظهار داشت: به وزیر هم گفتیم که تاکنون حرف‌های غیرواقعی بسیاری به مردم زده شده که این کار موجب سلب اعتماد مردم به نمایندگان نیز شده است، چرا که هر بار ما به مردم وعده‌هایی می‌دهیم که در نهایت محقق نمی‌شود.

کوچکی‌نژاد  اتمام طرح و تحویل آن را در شهریورماه غیرممکن اعلام کرد و افزود: در مسیر رودبار- منجیل قطعه‌ای به طول 12 تا 16 کیلومتر وجود دارد که تا کنون هیچ کاری در آن انجام نشده است.

کوچکی‌زاده  با بیان این که نمایندگان یک ماه به وزیر راه برای اتمام طرح وقت خواهند داد، تصریح کرد: سئوالات نمایندگان آماده است و پس از یک ماه وزیر باید با حضور در مجلس پاسخگوی عملکرد خود باشد و در صورتی که نتواند نمایندگان را قانع کند، مجلس آمادگی استیضاح وی را دارد.

از دیگر طرح‌های روی زمین مانده وزارت راه و ترابری، راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی-آستاراست. این طرح به گفته وزیر راه و ترابری قرار است در سال 1390 افتتاح شود و با راه‌اندازی آن کریدور شمال به جنوب تکمیل خواهد شد و خطوط ریلی از بندرعباس به رشت و آستارا متصل می‌شود و از طریق آن به کشورهای آذربایجان، گرجستان و مسکو متصل خواهد شد.

به‌رغم آن که 5/2 سال تا زمان تعیین شده برای اتمام طرح زمان مانده، اما میزان پیشرفت طرح تنها 25 درصد بوده است.

کوچکی‌ن‍ژاد  با بیان این که از 200 کیلومتر طول مسیر، عملیات اجرایی تنها بر روی 27 کیلومتر آن انجام شده است، گفت: این طرح همزمان با قطار اصفهان – شیراز آغاز شد، با این تفاوت که طول آن 400 کیلومتر بود و به سرعت به بهره‌برداری رسید.

وی با تاکید بر این که تاخیر در وعده و تفاوت قائل شدن میان شهرها، اجحاف به مردم است، گفت: میزان اعتبار مورد نیاز این طرح 800 میلیارد تومان است و در سال جاری 95 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که در خوش‌بینانه‌ترین شرایط 40 تا 50 میلیارد تومان به آن اختصاص خواهد یافت.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که دولت قادر به پرداخت طلب‌های پیمانکاران نیست، تاکید کرد: پیمانکاران باید به سمت تامین اعتبارات از طریق فاینانس باشند، چرا که تکیه صرف به دولت بی‌نتیجه است و تنها موجب تاخیر در اجرای طرح‌ها‌ست.

قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، نیز با بیان این که طرح به کندی پیش می‌رود،  گفت: همان طور که طرح بزرگراه قزوین- رشت- آستارا همچنان محقق نشده و راه طولانی در پیش دارد، طرح قطار هم محقق نمی‌شود و باز به تاخیر می‌افتد.

وی با اشاره به درخواست مردم قزوین برای ایجاد مترو و قطار شهری، تصریح ‌کرد: در سفر دوم دولت درخواست امتداد قطار شهری تهران- کرج که قرار است تا هشتگرد کشیده شود را به دولت دادیم و درخواست کردیم که مطالعه امتداد مترو از هشتگرد تا قزوین به طول 70 کیلومتر را تصویب کنند که آنها زیر بار این درخواست نرفت.

علیخانی ادامه داد: دولت معتقد بود قطار ریلی نیاز مردم استان را تامین می‌کند و نیازی به قطار شهری نیست.

کد خبر 84936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز