شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد:

انتخابات دهم ریاست جمهوری سالم‌ترین و پاک‌ترین انتخاباتی بود که برگزار شد.

به گزارش ایسنا غلامحسین الهام در این نشست با تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر، به دهمین انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در این حماسه‌ بزرگ، ملت بزرگ ایران پیروز شد و در واقع حماسه‌ ماندگاری در کشور ما رقم خورد.

وی با اشاره به مشارکت 85 درصدی مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: مردم ما در این انتخابات مشارکتی بسیار خوب داشتند و از حق خود به نحو احسن استفاده کردند و قریب به 40 میلیون نفر پای صندوق‌های رای آمده و دیدگاه خود را با رای خود اعلام کردند. در واقع حساسیت خود را نسبت به سرنوشت کشورشان نشان دادند و باعث استحکام پایه‌های میهن و نظام خود شدند. امیدوارم که دولت برآمده از این تصمیم بزرگ، در جهت رساندن این مردم و کشور به آرمان‌های خود، تمام نیرو و عزم خود را به کار گیرد و مطمئنا این‌گونه خواهد بود.

وی با بیان این‌که " این انتخابات سالم‌ترین و پاک‌ترین انتخاباتی بود که برگزار شد" گفت: برگزاری انتخابات در کشور ما از یک سیستم و سازوکار برخوردار است و با نظارت‌های متعددی که وجود دارد امکان تقلب در آن بسیار پایین است و تقریبا می‌توان گفت که با این نظارت‌ها این امر منتفی است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که " سیستم‌های نظارتی متعددی در انتخابات وجود دارد" ادامه داد: انتخابات را مردم برگزار می‌کنند. هیات‌های اجرایی، معتمدین مردم با دیدگاه‌های مختلف هستند. هیات‌های نظارتی نیز خود مردم و از بطن مردم هستند که به عنوان نمایندگان ملت بر انتخابات نظارت می‌کنند. تخلفات قضایی و جرایمی که در مسیر انتخابات ممکن است انجام شود، زیر نظر قوه‌ قضاییه پی‌گیری می‌شود و قوه‌ قضاییه حضور جدی برای برخورد با این جرایم دارد. این جرایم شاید در روند انتخابات تاثیری نیز نداشته باشد، اما دستگاه قضایی، تخلفات جزئی و خرد که ممکن است پیش آید را پی‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به روند انتخابات و کنترل‌ها و نظارت‌های متعددی که در انتخابات وجود دارد، یادآور شد: در انتخابات طبق قانون، نامزدها و نمایندگان آن‌ها می‌توانند بر امر انتخابات نظارت کنند و در واقع حضور آن‌ها به عنوان بخشی از صاحبان حق کاندیداتوری در انتخابات، به صلابت انتخابات کمک می‌کند و با این مجموعه روندها تخلف و تقلب در انتخابات قریب به غیرممکن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که " بعد از انتخابات، اقدامات فوق‌العاده‌ای برای رفع پرسش‌ها، ابهامات صورت گرفت و مهلت بررسی شورای نگهبان افزایش پیدا کرد و از کاندیداها خواستند که مدارک خود را ارایه کنند" گفت: بعد از طی شدن این فرآیند، نتیجه‌ انتخابات مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و این انتخابات با مشارکت وسیع مردم و با چشمان ناظر مردم بحمدالله به پایان رسید.

الهام خاطرنشان کرد: دولت نهم به عنوان متولی فراهم کردن شرایط انتخابات، اولین بار نبود که شرایط برگزاری انتخابات را فراهم می‌کرد. انتخابات خبرگان، مجلس هشتم و شورای شهر سوم در این دولت برگزار شد و در این انتخابات‌ها گروه‌ها و طیف‌های مختلفی توانستند شرکت کنند و برنده شدند و در واقع توانستند بخشی از کرسی‌ها را به دست آورند. همان‌طور که اشاره شد انتخابات دهم، اولین کارنامه دولت دهم در تمهید شرایط انتخابات نبود و این دولت چندین انتخابات برگزار کرده و در آن مردم حضور وسیعی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما انتخابات را اتفاقی برای دسته‌بندی جامعه و این‌که بیایند جامعه را تجزیه کنند، نمی‌دانیم بلکه ما آن را برای رسیدن به یک مجموعه همگرایی و وحدت در کشور می‌دانیم که همه آزادانه می‌آیند در انتخابات شرکت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و خروجی انتخابات نیز برآیند و نتیجه تصمیم مردم است. بعد از انتخابات نیز باید همه بحث سازندگی کشور را دنبال کنند و همه صاحب حق هستند و تفکیکی برای خدمت‌رسانی و برخورداری از حقوق اجتماعی و سیاسی نبوده و نیست.

وی افزود: این‌که یک سری افراد و افکار محدود از روند انتخابات در جهت غیر از همگرایی در کشور استفاده کنند، کار نادرستی است و در واقع مسیر بیراهه‌ای می‌روند. پیروز انتخابات 40 میلیون شرکت کننده در آن بودند و با اکثریت قاطع و بی‌سابقه‌ خود، منتخب ملت را انتخاب کردند که به مردم خدمتگزاری کند و ان‌شاءالله همه با امید و نشاط در این روند حرکت کنند.

سخنگوی دولت به روند تصویب برنامه پنجم عدالت و پیشرفت در جلسه‌ هیات دولت اشاره کرد و گفت: تصویب و بررسی این برنامه در دولت شروع شده و در دو جلسه‌ اخیر دولت بحث‌های کلی و مبانی برنامه، اجمالا مورد تصویب قرار گرفت از جمله فصولی از برنامه در مورد فرهنگ، آمایش سرزمینی، توسعه‌ منطقه‌ای و محیط زیست به تصویب هیات وزیران رسید.

الهام با بیان این‌که " در مورد برنامه باید به چند نکته توجه کنیم" ادامه داد: این برنامه با توجه به ورود انقلاب به دهه‌ چهارم و بر اساس نامگذاری آن به عنوان پیشرفت و عدالت تنظیم می‌شود و عنوان برنامه از این به بعد برنامه‌ پنجم پیشرفت و عدالت خواهد بود ـ که با توجه به رویکردی که دولت باید در دهه‌ چهارم انقلاب داشته باشد ـ جایگزین برنامه‌ توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهد شد.

وی با بیان این‌که " این برنامه، دومین برنامه چشم‌انداز است" افزود: این برنامه با نگاه نقادانه به برنامه چهارم تدوین خواهد شد و امید است عیوبی که در برنامه‌ چهارم بود برطرف شود و شتاب رسیدن به اهداف چشم‌انداز افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که" رئیس‌جمهور از دو سال قبل دستور فراهم کردن مقدمات این برنامه را داده و کار از دو سال قبل شروع شده بود و ما شاهد تصویب سیاست‌های کلی و ابلاغ آن بودیم" گفت: در این زمینه کارگروه‌های مختلفی تشکیل شد و ده‌ها نفر از اندیشمندان دانشگاهی و طلاب در این زمینه مشغول به کار شدند. در این زمینه شش کارگروه مشترک و 42 کارگروه تخصصی تشکیل شد و می‌توان گفت بیش از 230 هزار نفر ساعت جلسه در این ارتباط تشکیل و 135 بسته اجرایی در موضوعات مهم تدوین شده است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که " این برنامه بر اساس یک الگوی ایرانی و اسلامی تهیه شده است" گفت: تلاش شده که این برنامه بر اساس یک الگوی جدید و کارآمد و بر اساس دو رکن ایرانی و اسلامی تدوین شود.

سخنگوی دولت هم‌چنین با اشاره به سرفصل‌های این برنامه در بخش فرهنگ، اقتصاد، حوزه‌ اجتماعی و سیاست خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌ فرهنگ به بحث تقویت قانون‌گرایی، انضباط اجتماعی، خودباوری، قناعت، الگوی درست مصرف و رشد همه‌جانبه و متوازن کشور توجه داشته‌ایم. در حوزه‌ سیاسی و دفاعی به تقویت مشارکت عمومی در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، همگرایی بیشتر با کشورهای اسلامی و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل توجه کرده‌ایم. در حوزه‌ اقتصادی، ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری، توجه به بخش کشاورزی، گسترش کشاورزی، ارتقای بهره‌وری و ... توجه شده و در حوزه آموزش به بحث تحول در نظام آموزشی، رشد خلاقیت، بومی کردن علوم و فن‌آوری، تحول و ارتقای علوم انسانی و ... تاکید شده است.

سخنگوی دولت هم‌چنین بعد از این صحبت‌های مقدماتی به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

 الهام در پاسخ به سوالی درباره بازداشت‌های صورت گرفته در تجمعات اخیر و علت ارائه مجوز برای برگزاری تجمعات با بیان این‌که " در مورد دستگیری‌ها باید گفت که این دستگیری‌ها بر عهده‌ قوه قضاییه است و از این دستگاه توضیح بخواهید" ادامه داد: مسئولان سیاسی به خاطر فعالیت‌های سیاسی بازداشت نمی‌شوند اما وقتی مسئول سیاسی و روزنامه‌نگاری مرتکب جرم شد این فرد دارای مصونیت نیست و بر اساس معیارهای قانونی و بدون تبعیض با او برخورد می‌شود. البته در کنار آن از طریق سازوکارهای معین و نظام قضایی، از حقوق قضایی نیز برخوردار است.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که " معنی آزادی اجتماعات، اغتشاشگری، سلب امنیت دیگران و آتش‌سوزی نیست" خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به اجتماعات قانونی باید از طرف شخصیت‌های حقوقی تعریف شده و از طریق اعلام به وزارت کشور صورت بگیرد و بر اساس قانون عمل شود و همیشه با این روال اجرا شده است. برخی از مدعیان امروز، مدیران دیروز بودند که در همین چارچوب عمل می‌کردند و اگر کسانی تشخیص فردی و اراده‌ فردی خود را قانون تعریف کنند، این امر در حوزه قانون نمی‌گنجد.

وی با بیان این‌که " مجریان قانون مسئول اجرای قانون هستند" گفت: مجوز برای اجتماعات لازم بوده و تاکنون اختلافی در این زمینه نبوده و قانون حرف آخر را می‌زند و روال این‌گونه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات در کابینه و احتما حضور جناح‌های مختلف در آن نیز گفت: سیاست دولت دهم و رییس‌جمهور در انتخاب همکاران خود، گسترش دایره‌ مدیران است. البته همه‌ این‌ها در چارچوب اهداف، برنامه‌ها و میثاقی است که رئیس‌جمهور با مردم بسته است تا بتواند با همکاری مدیران خود گام‌های بلندتری در ارتقای کشور و رسیدن به قله‌ها بردارد. با این معیارها دامنه‌ انتخاب مدیران، حلقه و بسته نیست و هرچه هم‌افزایی بیشتری وجود داشته باشد از آن استقبال می‌شود. رئیس‌جمهور مشغول برنامه‌ریزی و دنبال کردن این کار است. البته هنوز اقداماتی انجام نشده و گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌های مطرح می‌شود در این ایام طبیعی است. در حال حاضر همکاران در دولت نهم سر جای خود هستند و با تمام توان کار را پیش می‌برند و جمع‌بندی انجام می‌دهند.

الهام هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تقویت اطلاع‌رسانی دولت دهم برای آگاه کردن افکار عمومی از اقدامات خود، اظهار کرد: به طور طبیعی یکی از ابزارهای تعامل دولت و ملت، اطلاع‌رسانی است و موفقیت دولت در گرو تقویت این مساله است. مهم‌ترین ابزار در این ارتباط رسانه است و دولت دهم باید با استفاده از تجارب دولت نهم در این راستا حرکت و خود را تقویت کند. البته کارنامه‌ اطلاع‌رسانی دولت این‌گونه نیست که من بخواهم بگویم کاملا منفی است، در این ارتباط تلاش‌هایی شده ولی باید تلاش‌ها افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نحوه ارتباط ایران با این آژانس خاطرنشان کرد: نحوه‌ ارتباط ما به روال قبل خواهد بود و باید آژانس در راستای برنامه‌ها و ماموریت‌هایی که تعریف شده حرکت کند. پرهیز از نظامی شدن بحث هسته‌یی، استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای و تقویت و همکاری با کشورهایی که از این انرژی برخوردار هستند، تلاش برای خلع سلاح اتمی بدون تبعیض از رویکردهای ما با آژانس خواهد بود و در واقع همکاری‌های ما مانند قبل حقوقی و در چارچوب قانون خواهد بود. ما از استقلال آژانس حمایت می‌کنیم و امیدواریم مسئولان جدید آژانس در چارچوب تعریف شده، مسوولیت و ماموریت خود را ادامه دهند. باید جهت‌گیری‌ها قانونی و حقوقی باشد و ما مانند قبل در این راستا و در این جهت با آژانس همکاری خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها و پی‌گیری این موضوع از سوی دولت در مجلس گفت: کمیسیون ویژه که در این ارتباط در مجلس تشکیل شده کار خود را ادامه می‌دهد و دولت پی‌گیر موضوع نیز هست و در این ارتباط جلسات مشترکی برگزار شده و می‌شود.

سخنگوی دولت درباره‌ اصلاحیه‌ بودجه که در حال حاضر در مجلس مطرح است و هم‌چنین ارسال آن به شورای نگهبان نیز با اشاره به این‌که " تا وقتی که طرح یا لایحه‌ای به تصویب نهایی مجلس نرسد، در شورای نگهبان مطرح نمی‌شود" افزود: طرح در مجلس هنوز نهایی نشده و موضوع کار مجلس است.

وی با بیان این‌که " در لایحه‌ای که دولت در ارتباط با بودجه به مجلس داد تغییراتی ایجاد شد و از طرفی دیگر ما با افزایش بودجه‌ برخی از دستگاه‌ها توسط مجلس روبه‌رو بودیم" ادامه داد: در واقع کسری 8 هزار 500 میلیاردی ایجاد شد و حل این مساله را مجلس در اختیار دولت گذاشت که دولت این کسری بودجه را حل کند و مقداری از وقت دولت صرف حل این مساله گذاشت و مقداری در تدوین جداول تاخیر ایجاد شد و اکنون نیز دوباره در بحث اصلاحیه که در مجلس مطرح است، تغییراتی ایجاد می‌شود به‌غیر از کسری که قبلا وجود داشت و پشت این اصلاحیه، کارشناسی دولت وجود ندارد و با توجه به این‌که لایحه بودجه توسط دولت ارایه می‌شود، اگر این اصلاحیه به صورت لایحه صورت بگیرد و کارشناسی دولت پشت آن باشد واقعی‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در مورد این اصلاحیه نیاز است که مجلس از کارشناسی دولت استفاده کند. دو نگرانی در مورد این اصلاحیه وجود دارد؛ نگرانی اول این است که کسری‌های جدیدی در برخی از پرداخت‌های جاری و حقوق کارکنان ایجاد شود و نگرانی دولت در اجرای قانون بودجه است، چون هنگامی که کسری به وجود آمد مدتی زمان برد که این کسری رفع و جداول تنظیم شود و اگر دوباره اصلاحیه ایجاد شود این تاخیر بیشتر می‌شود و آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری بر عدم ارسال پیام تبریک از سوی سران برخی کشورها، احتمال فراخوان سفرای برخی کشورهای اروپایی از ایران، لغو سفر رئیس‌جمهور به لیبی، تعویق سفر پادشاه عمان به تهران و فضای کار دولت دهم گفت: این انتخاباتی است که مردم برگزار کردند. مردم به آن رای دادند و راضی از آن هستند و مشروعیت آن بر اساس خواست و انتخاب مردم است و این از وضعیت مردم و جامعه به خوبی احساس می‌شود. هیچ خدشه‌ای به انتخابات و منتخب انتخابات وجود ندارد و تلاش‌های ناموفقی از سوی یک عده اندک صورت گرفت که می‌خواستند این‌گونه القا کنند که تصمیم نهایی در انتخابات غلط است و انتخابات با سلامت برگزار نشده است.

وی با اشاره به فاصله رای احمدی‌نژاد با موسوی گفت: فاصله این آراء بالاست و کسانی که به نفر بعدی منتخب رای دادند فرآیند انتخابات را پذیرفتند و همیشه این‌گونه بوده است که معیار انتخاب کسی است که رای بالاتری داشته باشد حتی منتقدین نیز خدشه‌ای به انتخابات ندارند و حرف‌های آن‌ها مربوط به رای‌گیری نیست، حرف‌های‌شان در مورد مسائل قبل از انتخابات است که این مسائل نیز پیگیری شد. همه قبول دارند که 85 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند و این یک واقعیت است. نتیجه طبیعی انتخابات این است که کسی رای بالاتری می‌آورد منتخب می‌شود و کسی که رای نمی‌آورد، حذف نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات که بعد از انتخابات صورت گرفت کار نادرستی بود و کارهای غیرقانونی انجام شد. عده‌ای آمدند و عده‌ای دیگر نیز امنیت مردم را به خطر انداختند و ما شاهد وارد شدن آسیب‌هایی به مردم بودیم و نمی‌توان آن‌ها را 13 میلیون تلقی کرد.

سخنگوی دولت گفت: بعضی کسانی که صحنه را مدیریت می‌کردند از چارچوب خارج شدند و اگر بناست که با دوئل خیابانی مسائل را حل کرد نیازی به انتخابات و رای دادن نیست. این تلاش‌ها تلخی‌هایی را ایجاد کرد و در پی آن کارهای غیرقانونی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این اتفاقات در روند بین‌المللی اثر محسوسی نداشت، برخی از کشورهای محدود که در تحلیل مسائل ایران بارها دچار اشتباه شده‌اند، اکنون نیز دچار اشتباه بزرگ‌تر شدند. دولت‌های زیادی نیز به آقای احمدی‌نژاد تبریک گفتند که زمان تبریک آن‌ها نیز مشخص است.‌ چند کشور اروپایی تمام اروپا نیستند و بحث فراخوان سفرا هنوز صورت نگرفته و چند کشور اروپایی که می‌خواستند اراده‌شان را به دیگر کشورهای اروپایی تحمیل کنند هنوز در این امر موفق نشدند.

وی گفت: ملت ایران ملتی سربلند،‌ عزیز، پرافتخار، پرقدرت و پرصلابت است و اقداماتی که برخی از کشورها انجام می‌دهند در عزم و اراده ملت ایران تاثیری ندارد و اثرگذار نیست ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم که در امور مربوط به ایران دخالت نکنند. از چارچوب اصول خارج نشوند؛ چراکه آن‌ها هستند که آسیب می‌بینند.

الهام همچنین در مورد اقدام برخی از کشورهای اروپایی که قصد دارند سفرای خود را از ایران فرا خوانند و از طرف دیگر سولانا اعلام کرده که حوادث اخیر در ایران هیچ تاثیری بر روند مذاکرات ندارد، اظهار کرد: اشتباهاتی که آن‌ها می‌کنند برگشتش به خود آن‌ها خواهد بود. ما ملت توانمندی هستیم و ما بر اساس رویکردهای خود با جهان تعامل داریم و سیاست خارجی خود را دنبال می‌کنیم. ما علاقمند به صلح و امنیت هستیم و این کشورها برای تامین اهداف خود اگر در این راستا جدی باشند به جمهوری اسلامی نیاز جدی دارند و عوارض اشتباهات‌شان متوجه خود آن‌ها خواهد بود و امیدوارم این رفتارشان را اصلاح کنند و از این اشتباهات برگردند.

وی با بیان این‌که " مبانی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی مشخص است" گفت: البته این فراخوانی سفرا که مطرح شده هنوز انجام نشده است و ما علاقه داریم که روابط‌ و تعاملات‌مان را با سایر کشورها بر اساس منطق و قانون دنبال کنیم و این کشورها مسائلی که تجربه شده است را بار دیگر تجربه و شکست را دوباره آزمایش نکنند. مسیر ملت ما روشن است و هرکس با این ملت همراهی نکند از غافله تمدن و علم عقب می‌افتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تجدید نظر کشورهای اروپایی در روابط خود با ایران و از طرف دیگر تجدید نظر ایران در رابطه با کشورهای حامی تروریسم و تاثی آن بر اقتصاد ایران اظهار کرد: همان‌طور که توضیح دادم بحث فراخوانی سفرا در حال حاضر هنوز عملی نشده و ما در حوزه سیاست خارجی بر اساس مصالح و منافع ملی و عزت‌مان حرکت می‌کنیم و به تعامل با همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی علاقمند هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: ارتباط ما با این کشورها و سطح جهانی از جنس نیاز و وابستگی نیست بلکه تعاملات ما مقتدرانه است و ما از منافع و حقوق خود به خاطر این مسائل عبور نمی‌کنیم و خط قرمزهای ما سر جای خود است و اگر آن‌ها دچار این رفتار اشتباه شوند ما بر اساس توانمندی‌ها و اقتدار ملت‌مان همچنان اهداف و برنامه‌های خود را به پیش می‌بریم.

خبرنگاری پرسید: من می‌خواهم در این جا دو نقد را از دولت دهم داشته باشم؛ اول این‌که چرا عاملان اصلی این اغتشاشات اکنون آزاد هستند؟ چرا عاملان اصلی این حوادث هنوز آزاد هستند؟ چرا برای خانم ندا آقا سلطان و رکسانا صابری خطاب به قوه قضائیه نامه نوشته می‌شود ولی برای 20 نفری که کشته شدند اقدامی انجام نمی‌گیرد؟ چرا مجرم اصلی را معرفی نمی‌کند؟ چرا دولت به خبرنگار cnn خانم امان‌پور اجازه می‌دهد به راحتی به این کشور بیاید و رفت و آمدکند در حالی که ما اخیرا شاهد بودیم که در کشور اردن برای شبکه‌ العالم و پرس تی‌وی جهت فعالیت محدودیت ایجاد شده است؟

الهام جواب داد: حرف‌هایی در جامعه و عرصه رسانه وجود دارد، نقدهایی وجود دارد و آن‌چه که ملت ما می‌خواهد امنیت و قانونگرایی است و از قانون‌شکنی گریزان است. برخورد قضایی با دولت نیست. دولت وظایفش در امور امنیت و اطلاعاتی را انجام می‌دهد و نتایج آن را در اختیار قوه قضائیه می‌گذارد و اگر دولت بخواهد تصمیمات قضایی بگیرد برخلاف قانون عمل کرده است. دولت باید در مسیر قانون حرکت کند و این مسائل به عنوان نقد و مطالبه مردمی می‌تواند مورد توجه دستگاه قضایی و امنیتی باشد.

وی همچنین در مورد کشته شدن ندا آقاسلطان نیز گفت: در مورد این مساله، مسائل مشکوکی وجود دارد و قرائن نیز نشان می‌دهد. در واقع این مساله تبدیل به اسبابی شده بود علیه جمهوری اسلامی، علیه دولت و منتخب آن و طبیعی است که وقتی مساله‌ای تبدیل می‌شود به معضلی که اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی می‌کند، رییس‌جمهور بخواهد که این مساله شفاف و روشن شود و در این مورد تحقیقات لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: دولت به اهمیت گردش آزاد اطلاعات اعتقاد دارد و این امر برخواسته از شفافیت دولت و اتکای آن به ملت است و دولت چیزی را برای پنهان کردن ندارد.

سخنگوی دولت همچنین در مورد محدود شدن فعالیت دو شبکه پرس‌ تی‌وی و العالم گفت:‌ این کار درستی نیست و باید گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی از رسانه‌های غربی در این حوادث پرونده‌ خوبی از خود به جا نگذاشتند از جمله بی‌.‌بی‌.سی. در واقع آن‌ها اعتبار یک رسانه را در سطح عالم مخدوش کردند. مردم ما خود می‌توانند اعتبار رسانه‌ها را بسنجند و رسانه‌هایی که در این حوادث وارونه نعل می‌زنند سرافکنده پرونده رسانه‌ای شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش کشورهای غربی و مجاهدین در اغتشاشات و هم‌چنین تاثیر صدور بیانیه‌هایی از سوی یکی از کاندیداها در شکل‌گیری اپوزیسیون سازمان یافته خاطرنشان کرد: همه مردم در چارچوب قانون حق دارند و محترم هستند و اگر چارچوب حقوقی را به رسمیت نشناسند خود حذف می‌شوند، آن‌ها را حذف نمی‌کنند چون برای فعالیت در این عرصه‌ سیاسی و اجتماعی باید قانون را پذیرفت.

الهام گفت: وقتی کسی بگوید که دولت را مشروع نمی‌داند، شورای نگهبان را قبول ندارد، مجلس را ذی‌صلاح نمی‌داند،‌ پس چه چیزی را قبول دارد؟ با کدام ضابطه می‌خواهد فعالیت‌ها را سازمان بدهد؟ وقتی کسی ضوابط و قانون را قبول نداشته باشد، خود حذف می‌شود. اما وقتی کسی می‌خواهد از حق قانونی خود استفاده کند، مورد شماتت نیست.

وی گفت: رای یک چیز مخفی است و من تعجب می‌کنم که برخی می‌خواهند رای مردم را رسمی و آشکار کنند این یک نوع توهین است. همه از حقوق سیاسی در چارچوب قانون برخوردارند و اگر کسی بخواهد اجتماعات غیرقانونی تشکیل دهد، محکوم است.

وی هم‌چنین اظهار کرد: ما همه‌ جریانات رخ داده را به خارج مربوط نمی‌دانیم، البته جریاناتی در خارج به دنبال این بودند که عده‌ای را تحریک کنند و چهره‌ای که خود را مردمی و اسلامی بداند خود را در برابر مطالبات نامشروع خارجی قرار نمی‌دهد.

کد خبر 84853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز