پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «نیش و زنبور» قصه دو دوست را تعریف می‌کند که به دو طبقه اجتماعی و اقتصادی متفاوت تعلق دارند

این فیلم‌کمدی، دومین ساخته سینمایی حمیدرضا صلاحمند است که ده سال قبل فیلم «زمانه» را ساخت. دو شخصیت اصلی قصه، با وجود تفاوت‌های زیادی که با هم دارند، برای یکدیگر دوستانی صمیمی هستند و روزگار خوب و خوشی را با هم گذرانده‌اند. اما بعد از اتفاقی که رخ می‌دهد، یکی از آنها احساس می‌کند که طرف مقابل به او کلک زده و در دوستی‌اش صادق نبوده است. این دو یکدیگر را گم می‌کنند و مدتی بعد زمانی که همدیگر را پیدا می‌کنند، دوستی‌شان شبیه گذشته نیست. با آن که هر دوی آنها می‌خواهند دوستی گذشته خود را حفظ کنند، ولی نوعی احساس بدبینی و سوء تفاهم بین آنها وجود دارد.

رضا کیانیان و رضا عطاران نقش این دو دوست صمیمی را در فیلم بازی می‌کنند. مریلا زارعی، رضا داودنژاد، الیزابت امینی، پوراندخت مهیمن، بیتا سحرخیز، مهوش وقاری، شاپور کلهر، کامران فیوضات، ملکه رنجبر و یوسف صمدزاده دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلم‌برداری نیش و زنبور را- که تازه تمام شده است- مسعود سلامی به عهده داشته است. سروش صحت، بازیگر سینما و تلویزیون، فیلم‌نامه فیلم را نوشته (ولی خودش در آن بازی ندارد) و سیامک مهمان دوست کار تدوین آن را انجام خواهد داد.

رضا عطاران و رضا کیانیان دو دوست قدیمی قصه فیلم

مریلا زارعی و الیزابت امینی در صحنه ای از «نیش و زنبور»/عکس‌ها: محمد فوقانی

صلاحمند قبل از این که به جمع  فیلم‌سازان سینمای ایران بپیوندد، چند سالی را به عنوان دستیار کارگردان کار کرد. از جمله، او با فیلم‌سازان مطرحی چون بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی همکاری داشته است. قصه نیش و زنبور هم مثل زمانه، در محیط شهری رخ می‌دهد و در باره ارتباط آدم‌های امروزی با یکدیگر است. او در باره حال و هوای نیش و زنبور به «دوچرخه» می‌گوید: «این فیلم حال و هوایی کمدی و طنز دارد. شما وقتی می‌خواهید فیلمی بسازید، یک مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهد تا قصه‌ای را برای کار انتخاب کنید، در این بین سلیقه تماشاچی نقش مهمی دارد. این روزها نوجوانان و جوانان استقبال خوبی از کارهای کمدی و طنز می‌کنند. بنابر این، من هم تصمیم گرفتم فیلمی در این حال و هوا بسازم. با دیدن صحنه‌هایی که فیلم‌برداری کرده‌ایم، امیدوارم نیش و زنبور نوع دیگری در زمینه طنز باشد.»

نکته جالب فیلم، حضور رضا کیانیان در این فیلم طنز است. صلاحمند در این باره می‌گوید: «یکی از جذاب‌ترین نکته‌های فیلم همین نوع انتخاب است. در قصه فیلم، ما دو بازیگر یعنی کیانیان و عطاران را داریم که در نوع‌های مختلف سینمایی بازی کرده‌اند و حالا در اینجا، نقش مقابل یکدیگر را دارند. تلفیق این دو در فیلم، جواب مثبت خودش را داد و از کنار هم قراردادن آنها، جواب خوبی گرفتم. شما این جواب خوب را روی پرده سینما و هنگام تماشای آن خواهید دید. در فیلم، ما رضا کیانیانی داریم که تا به حال در سینمای ایران نداشته‌ایم. رضا عطاران هم کمی از آن نوع نقش و سینمایی که تا به حال بازی کرده، فاصله گرفته است. این نکته در باره پوراندخت مهیمن هم صادق است. وقتی او فیلم‌نامه را خواند، خیلی تعجب کرد. او تا به حال در فیلم‌ها و مجموعه‌ها در نقش یک مادر دلسوز ظاهر شده که غم و غصه آدم‌های دوروبرش را می‌خورد، ولی در نیش و زنبور، او را در یک نقش متفاوت خواهید دید.»
صلاحمند به این نکته اشاره می‌کند که پس از پایان تدوین آن و دیدن حال و هوای کلی فیلم، موسیقی متن آن را انتخاب خواهد کرد.

کد خبر 84822

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز