پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

سیدرضا رحیمی: در ادامه بحث‌های هفته گذشته درباره انتخاب رشته، در این شماره قصد داریم تحلیل مختصری بر روی نحوه انتخاب رشته گروه انسانی داشته باشیم.

برای انتخاب رشته معمولاًً پیشنهاد می‌شود که بدون در نظر گرفتن رتبه یا نمره، انتخاب خود را از مطلوب‌ترین رشته‌ها آغاز کنیم، چرا که نحوه چینش رشته‌ها تاثیری در قبولی یا قبول نشدن ندارد، اما این نکته را باید در نظر داشت که رشته‌های گروه انسانی در پنج زیر گروه تقسیم شده‌اند که ضریب درس‌های اختصاصی در هر زیر گروه متفاوت است. به عبارتی، تفاوت ضریب درس‌ها بیان کننده میزان اهمیت آن درس در رشته‌های آن زیر گروه است.
مثلاً ضریب 4 در زیر گروه3، مربوط به رشته‌های مدیریت و حسابداری، نشان‌دهنده اهمیت این درس در این رشته‌هاست، بنابر این در صورتی که کسی وضعیت مناسبی در درس ریاضی ندارد، چندان صلاح نیست که این رشته‌ها را انتخاب کند.

اما مطلب دیگری که نباید از آن غافل شد، این است که در گروه آزمایشی علوم انسانی می‌توان رشته‌ها را از جهت رویکرد نظری یا مهارتی بودن به سه گروه تقسیم کرد: مثلاً رشته‌هایی مانند الهیات و معارف اسلامی، حکمت اسلامی و فلسفه از جمله رشته‌هایی هستند که بیشتر محتوای آنها نظری و پژوهشی است، در حالی که رشته‌هایی مانند خبرنگاری، مدیریت و علوم تربیتی بیشتر محتوای مهارتی و کاربردی دارند. البته در این میان برخی رشته‌ها هم نظیر رشته‌های دبیری، علوم ورزشی و زبان و ادبیات فارسی محتوایی نظری و مهارتی دارند.

براین اساس افرادی که علاوه بر ادامه تحصیل، موضوع اشتغال هم برایشان اهمیت دارد، باید به  ویژگی این رشته‌ها نیز توجه داشته باشند.

دانش‌آموزان سال سوم رشته انسانی در هفته‌های قبل اشاره کردیم که شروع مطالعه و آمادگی برای آزمون کنکور از تابستان الزامی است. از آنجا که در رشته علوم انسانی تعداد درس‌ها زیاد است، لذا پیشنهاد می‌شود از ابتدای تابستان درس‌ها را شروع کنید. پیش از همه پیشنهاد می‌شود که در تابستان تکلیف خود را در باره دو درس ادبیات و عربی روشن کنید. چرا که این دو درس تقریباً در تمامی رشته‌های مطرح گروه انسانی ارزش بالایی دارند. بنابر این در صورتی که در این درس‌ها اشکال‌های پایه‌ای دارید، برای رفع آن تابستان زمان بسیار مناسبی است.

بعد از این دو درس، ریاضی برای رشته انسانی در درجه دوم اهمیت قرار دارد و در سه زیر گروه از پنج زیر گروه، ضریب بالایی دارد. در مطالعه و یادگیری درس ریاضی، با توجه به محتوای آن در رشته انسانی، با کمی‌‌تمرین، می‌توان نتیجه مطلوبی گرفت.

بنابر آنچه که گفته شد، حداقل فعالیتی که یک دانش‌آموز سال سوم رشته انسانی می‌تواند در تابستان داشته باشد، این است که مهارت خود را در درس‌های ادبیات، عربی و ریاضی، در دو حوزه مفهوم درسی و تست زدن افزایش دهد.

در همین راستا دانش‌آموزان سال دوم انسانی هم ضروری است که با توجه به وضعیت امتحان‌ پایان سال، در درس‌های ادبیات، عربی و ریاضی، در صورتی که وضعیت مناسبی ندارند، از این فرصت برای رفع اشکال خود استفاده کنند.

کد خبر 84816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز