جمعه ۱۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه دانش: مسابقات رقابت‌های جهانی ربوکاپ 2009 اتریش فردا به کار خود پایان می‌دهد

این مسابقات با حضور 700 ربات از 40 کشور جهان به‌طور رسمی از روز چهارشنبه گذشته شروع شده و فردا یکشنبه به کار خود پایان می‌دهد. ایران با 41 تیم در اکثر بخش‌های این مسابقات حضور دارد.

میزبان اصلی این دوره از رقابت‌ها دانشگاه فناوری گرایز است. رقابت‌های جهانی ربوکاپ، تحقیقاتی بین‌المللی به شمار می‌رود که در راستای توسعه و پرورش هوش مصنوعی و تحقیقات رباتیک شکل می‌گیرد تا در طول این رقابت‌ها میزان یکپاچگی، تعادل، توانایی و هوش ربات‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

به همین دلیل ابتدا مسابقه فوتبال در این رقابت‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به‌صورت سالانه در کنفرانس‌ها و مسابقات جام جهانی فوتبال ربات‌ها برگزار شد.

از سال 2000 ربات‌های تحقیقاتی و امداد نیز به رقابت‌ها افزوده شدند و در سال 2006 ربات‌های خدماتی به‌عنوان شاخه‌ای جدید از رقابت‌ها معرفی شدند. به‌منظور اینکه یک تیم از ربات‌ها بتوانند فوتبال بازی کنند، فناوری‌های متعدد و مختلفی از قبیل خودکار‌بودن ربات‌ها، همکاری چند ربات با یکدیگر، کنترل و برنامه‌ریزی در زمان مسابقه توسط ربات و هوش مصنوعی باید با یکدیگر درگیر شده و همکاری داشته باشند.

فدراسیون ربوکاپ هدف نهایی از برگزاری این رقابت‌ها را برگزاری رقابتی میان تیمی از ربات‌های خودکار و انسان نما در برابر آخرین تیم برنده جام جهانی انسان‌ها طبق اصول و قوانین رسمی فیفا در سال 2050 اعلام کرده است.

حضور ایران

دکتر مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران از مشارکت 41 تیم رباتیک ایرانی در این مسابقات خبر داده و گفته تیم‌های دانشگاه‌های علم و صنعت، فردوسی مشهد، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، بین‌المللی چابهار، شهید بهشتی، آزاد قزوین، دماوند و خوراسگان در کنار تعدادی از دبیرستان‌ها با آمادگی کامل از کشور ایران در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

در مسابقات جهانی ربوکاپ اتریش 400 تیم از کشورهای مختلف جهان شرکت کرده‌اند که از این میان 41 تیم از ایران در این مسابقات حضور دارند. تیم‌های ایرانی در تمامی لیگ‌های این مسابقات شرکت می‌کنند و تنها در یکی از بخش‌های دانش‌آموزی کشور ایران تیم شرکت‌کننده ندارد.

نتایج تیم‌های ایرانی در دور اول

طبق نتایج اعلام شده در سایت رسمی ربوکاپ 2009 تیم‌های ایرانی در رقابت‌های دور اول شبیه‌سازی‌ موقعیت‌های مناسبی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سایت رسمی ربوکاپ 2009 اتریش نتایج رقابت‌های دور اول لیگ شبیه‌سازی‌ را در تمامی قسمت‌ها در قالب جداولی گروه‌بندی شده اعلام کرد. براساس این جداول تیم‌های ایرانی نتایج مختلفی را کسب کرده‌اند.

در دور اول رقابت‌های شبیه‌سازی‌ تیم UnKnown09 از دانشگاه آزاد لاهیجان رتبه اول و تیم RoboSampad از مؤسسه فرهیختگان منتظر و دبیرستان شهید بهشتی رتبه دوم را در گروه A به‌خود اختصاص داده‌اند.

در گروه B نیز تیم HelliBASH از دبیرستان علامه حلی در رتبه چهارم جدول قرار گرفته است. همچنین در این دور از رقابت‌ها تیم LEAKIN DROPS از دبیرستان میرزا کوچک خان و تیم Nemesis از دانشگاه امیر کبیر از گروه C به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

همچنین به گزارش مهر تیم‌های ایرانی موفق به کسب رتبه‌های سوم و پنجم در لیگ‌های ربات کوچک و شبیه‌سازی‌ امداد این مسابقات شدند. پس از اتمام دور اول لیگ ربات‌های کوچک برخی از نتایج تیم‌های ایرانی به این ترتیب اعلام شده است.

در گروه A تیم Persian از ایران با تفاضل گل منفی 9 پس از تیم‌های آمریکا، برزیل، ژاپن و اتریش، در رتبه پنجم قرار دارد. تیم Omid ایران نیز از گروه B با تفاضل گل منفی 9 پس از تیم‌های ژاپن و چین در رتبه سوم قرار گرفته است.

در گروه C لیگ ربات‌های کوچک تیم MRL با تفاضل گل 2 در رتبه سوم پس از آلمان و تایلند قرار گرفته و تیم Immortal از گروه D با 10 امتیاز نخستین جایگاه را در گروه به‌خود اختصاص داده است.همچنین پس از اتمام دور اول رقابت‌های امداد شبیه‌سازی‌ نیز تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین با 2 امتیاز در رتبه سوم جدول قرار گرفت. این تیم در عین حال در بخش واقعیت ترکیبی به دو برد 9:0 و 6:3 دست یافته است.

رتبه چهارم برای دانشگاه آزاد قزوین

سرپرست تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین از کسب مقام چهارم توسط این تیم در لیگ فوتبالیست‌های سایز متوسط در مسابقات جهانی ربوکاپ اتریش 2009 خبر داد. سعید ابراهیمی‌جم گفت: تیم رباتیک دانشگاه آزاد قزوین در لیگ فوتبالیست‌های سایز متوسط در میان 14 تیم شرکت‌کننده در این لیگ عنوان چهارم را کسب کرد.

وی ادامه داد: در بخش لیگ ربات‌های متوسط تنها تیم MRL دانشگاه قزوین از ایران شرکت کرده است، در این لیگ تیم‌هایی از کشورهای پرتغال، اتریش، و هلند مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

البته این مسابقات هنوز به پایان نرسیده و باید تا فردا صبر کرد و دید تیم‌های ایرانی که معمولا نتایج درخشانی در مسابقات ربوکاپ به دست می‌آورند این بار با چه دستاوردی به کشور باز می‌گردند.

بازماندن تیم دانشگاه اصفهان از مسابقات به‌دلیل کمبود بودجه

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه اصفهان از عدم‌شرکت این تیم در مسابقات جهانی ربوکاپ اتریش 2009 به‌دلیل عدم‌تامین هزینه‌ها توسط دانشگاه خبر داد.

کامران زمانی فر گفت: دانشگاه بودجه‌ای را برای این امر به ما اختصاص نداده است و به همین دلیل با وجود تمام تلاش‌هایی که کردیم نتوانستیم به اتریش برویم. وی ادامه داد: گروه کامپیوتر دانشگاه اصفهان نزدیک به 8سال است که تیم رباتیک دارد و حتی در این چند سال توانسته است مقام‌های خوبی را به دست آورد. دانشجویان ما نزدیک به 8ماه زحمت کشیدند تا مقالاتی را بنویسند که مقامات مسابقات اجازه شرکت به تیم را بدهند.

سرپرست تیم رباتیک دانشگاه اصفهان افزود: نزدیک به 2سال است که دانشگاه هیچ کمکی را به این تیم نمی‌کند و ما حتی این مسئله را دو بار در شورای دانشگاه مطرح کرده‌ایم که پاسخ دانشکده فنی این بوده است که بودجه ندارند.

این درصورتی است که برای شرکت دانشجویان در مسابقات ردیف بودجه‌ای در معاونت پژوهشی در نظر گرفته شده است.وی گفت: حتی زمانی که متوجه شدیم ممکن است از اعزام به مسابقات محروم شویم به دانشگاه پیشنهاد دادیم که یک چهارم هزینه‌های مربوط به سفر را خودمان پرداخت می‌کنیم که باز هم موافقت نشد.

کد خبر 84770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز