پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز از انتخاب عبدالله العطیه وزیر نفت قطر به عنوان دبیر کل موقت این مجمع خبر داد.

سید محمد علی خطیبی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین محورهای برگزاری نشست وزیران نفت عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر، گفت: تاکنون اساسنامه تصویب شده اوپک گازی در نشست مسکو، به تایید دولت ایران و 6 کشور دیگر عضو رسیده است.

وی افزود: از این رو در نشست روز سه‌شنبه 9 تیر در قطر مقرر شد این اساسنامه تا قبل از اجلاس نهم دسامبر (18 آذر) به تایید دولت‌های کشورهای عضو مجمع برسد تا به عنوان یک سازمان بین‌المللی در سازمان ملل به ثبت برسد.

عبدالله العطیه قطری دبیرکل موقت اوپک گازی

این مقام مسئول در ادامه در رابطه با انتصابات صورت گرفته در نشست روز گذشته، توضیح داد: در این نشست بر اساس اساسنامه انتصاب‌هایی صورت گرفت و مقرر شد انتخاب ریاست اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز بر اساس حروف الفبا و انتخاب معاون رئیس، عکس حروف الفبا انتخاب شود.

خطیبی همچنین با اشاره به این موضوع که رئیس کمیته اجرایی مجمع نیز بر اساس اساسنامه، بر خلاف انتخاب‌های قبلی از آخر حروف الفبا شروع می‌شود که از سال 2010 میلادی رئیس کمیته اجرایی را ونزوئلا بر عهده خواهد داشت.

به گفته وی در نشست روز سه شنبه با نظر اعضا مقرر شد تا زمان انتخاب دبیر کل مجمع و به دلیل معطل نماندن کارها، ریاست اجلاس را عبدالله العطیه وزیر نفت قطر بر عهده داشته باشد و اختیارات دبیر کلی را هم بر عهده بگیرد.

اوران الجزایر میزبان سال آینده غول‌های گازی

نماینده ایران در اوپک گازی با اشاره به درخواست الجزایر برای میزبانی دوره آینده مجمع کشورهای صادر کننده گاز، تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبه های وزیران عضو مجمع در نشست دیروز موافقت با درخواست الجزایر مبنی بر برگزاری اجلاس سال آینده مجمع در ماه آوریل(بهار 89) در اوران الجزایر بود.

نگرانی از روند نزولی قیمت گاز در بازارهای جهانی

خطیبی با اشاره به اینکه کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان از روند نزولی قیمت گاز در بازارهای جهانی نگران هستند، بیان کرد: در نشست دوحه، کشورهای عضو مجمع از روند کاهشی قیمت گاز در بازارهای جهانی که مدتی است ادامه دارد، ابراز نگرانی کردند.

به گفته نماینده ایران در اوپک گازی به پیشنهاد الجزایر مقرر شد کمیته اجرایی مجمع، به منظور ایجاد ثبات در بازار گاز، مطالعاتی در این زمینه انجام دهد تا در اجلاس بعدی در دستور کار وزیران قرار بگیرد.

وی افزود: هم اکنون قیمت های گاز در بازارهای جهانی به حد غیر قابل قبولی رسیده و کاهش تقاضا و افزایش عرضه در بازار موجب نگرانی صادر کنندگان گاز شده است.

به گزارش مهر، در نشست روز گذشته با نظر اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز مقرر شد، 2 طبقه از برج بزرگی که در 50 طبقه در حال ساخت است، به متراژ یکهزار متر به محل دبیرخانه اوپک گازی اختصاص پیدا کند.

همچنین در نشست روز سه‌شنبه، 9 تیر بودجه 6 ماهه دوم مجمع کشورهای صادر کننده گاز به تصویب اعضا رسید و مقرر شد حق عضویت هر کشور در مدت یاد شده به میزان 200 هزار دلار باشد، همچنین بحث برآورد بودجه کل سال و رسیدگی به امور بودجه مجمع برعهده ایران گذاشته شد.

گفتنی است، رئیس اجلاس وزیران در سال 2010 میلادی از الجزایر و معاون آن از کشور ونزوئلا انتخاب خواهد شد و در سال 2009 میلادی نیز به دلیل برپایی نخستین مجمع کشورهای صادر کننده گاز پس از تصویب اساسنامه، ریاست اجلاس وزیران را کشور میزبان (قطر) به عهده دارد و با تعیین دبیرکل مجمع، فعالیت اجرایی آن آغاز خواهد شد.  

کد خبر 84678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز