همشهری آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان که به روسیه سفر کرده پیشنهادهای خود را به اجلاس کشورهای صادرکننده گاز ارائه کرد.

اجلاس کشورهای صادرکننده گاز

ایسنا نوشت: محمود احمدی‌نژاد با حضور در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز که هم‌اکنون در مسکو در حال برگزاری است، اظهار کرد: ‌انرژی ارزان و ارائه آن مهم‌ترین عامل اقتصادی در جهان است و تنظیم شرایط و کنترل آن در بحث تنظیم سیاست‌های راهبردی نقش بسزایی دارد.

وی افزود: امروز گروهی که سابقه سیاه برده‌داری را یدک می‌کشند با تسلط انحصاری به مراکز تصمیم‌گیری جهان تبعیض و فقر را به اکثریت کشورها تحمیل می‌کنند و مانع رسیدن جامعه جهانی به رفاه شده‌اند و اصرار دارند که با تسلط بر معادن و منابع جهان قیمت آن را به نفع خود تعیین کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این کشورها از جنگ ارزی و فشار سیاسی نیز برای تحمیل خواسته‌های خود به بازار جهانی و ملت‌ها استفاده می‌کنند.

وی خطاب به سران کشورهای صادرکننده گاز، اظهار کرد: امروز باید با کمک یکدیگر جهان و مدیریت بخش‌های گوناگون آن از جمله اقتصاد را از انحصار خارج و زمینه مشارکت عادلانه و عمومی را فراهم کنیم.

احمدی‌نژاد همچنین با بیان این‌که بخش اصلی منابع فسیلی و گاز به ملت‌ها تعلق دارد، خاطرنشان کرد: می‌توانیم با یک مشارکت جمعی و هدفمند حقوق ملت‌های خود را استیفا کنیم. شایسته نیست خریداران انرژی بیش از صاحبان اصلی آن سود ببرند.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که ما اضافه بر حق و عدالت چیزی نمی‌خواهیم، گفت: قیمت‌گذاری عادلانه بر انرژی به ویژه گاز بسیاری از نابرابری‌ها را برطرف و زمینه سلطه‌گری‌ها را از بین می‌برد.

وی با اشاره به تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ضمن این‌که تشکیل این مجمع را ابتکاری در جهت مشارکت عادلانه منابع و بازار جهانی دانست، به بیان پیشنهادهای خود در این رابطه پرداخت.

احمدی‌نژاد تهیه و تصویب مکانیزم‌های روشن برای قیمت‌گذاری عادلانه انواع گاز و اجرای آن از سوی این کشورها به طور مشترک را از جمله این پیشنهادها عنوان کرد.

وی همچنین تبادل تجربیات فنی و اجرایی اعضا در زمینه پالایش و تبدیل به عنوان یک بستر همکاری سازنده و مشترک و گسترش این تبادل تجربیات را از دیگر پیشنهادی خود به این مجمع عنوان کرد.

رییس‌جمهور همچنین در ادامه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک ، اکتشاف و بهره‌برداری بین اعضا باید گسترش پیدا کند و همچنین با ایجاد سازوکار معین فرصتی برای کمک به کشورهای ضعیف و فاقد انرژی فسیلی لازم است تا پیشنهاد شود.

وی در ادامه گفت: زندگی پرشکوه و زیبا و حاکمیت عدالت و کرامت و آزادی حق همه انسان‌ها و وعده الهی است و به لطف خداوند انسان‌ها در مسیر شکوفایی استعدادهای الهی و زیبایی‌های معنوی در حرکتند و ایمان و عشق به عدالت روزافزون است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: استقرار کامل عدالت در جهان که با خواست و مشارکت جمعی ملت‌ها و در سایه توحید حاصل می‌شود، سرآغاز زندگی حقیقی و شایسته بشری است که با حضور صالحان و مصلح کل و انسان کامل و امام عشق و زیبایی محقق خواهد شد.

رییس‌جمهور همچنین خطاب به سران کشورهای صادرکننده گاز در این اجلاس گفت:‌بیاییم با پافشاری بر عدالت و مدیریت مشترک جهانی و با همکاری و دوستی سهمی در این رویداد بزرگ داشته باشیم.

کد خبر 221262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز