سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان در 7 رشته با حضور هنرمندان 20 کشور، تیر‌ماه در استان گلستان برگزار می‌شود

محمود شالویی، مدیرکل دفتر تجسمی وزارت ارشاد در نشست خبری روز گذشته در تالار وحدت با اشاره به میزبانی استان گلستان در دوره پیشین این جشنواره گفت: با توجه به برگزاری مناسب دوره پانزدهم جشنواره در استان گلستان و اقبال خوب استان، دبیرخانه جشنواره به‌مدت 5سال به استان گلستان سپرده شد و دوره شانزدهم نیز به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

تفاوت‌های شاخص جشنواره شانزدهم

سال گذشته، کشورهای محدودی در جشنواره حضور داشتند ولی امسال تعداد کشورهای حاضر بیشتر شده و هنرمندان نه تنها از کشورهای اسلامی، بلکه از سرتاسر دنیا، در این جشنواره هنری شرکت می‌کنند.

شالویی در این باره افزود: این جشنواره به معنای واقعی بین‌المللی برگزار می‌شود. 20 کشور شامل چین، پاکستان، ارمنستان، کویت، سنگال، افغانستان، قرقیزستان، آلمان، غنا، هند، نیجریه‌، کنیا، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، آلبانی، نخجوان، بوسنی و بنگلادش در جشنواره شانزدهم شرکت کرده‌اند.

رقابت هنرمندان در 7 رشته

طراحی، نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، حجم و مجسمه‌سازی، نگارگری، و کاریکاتور 7 بخش جشنواره شانزدهم است. به گفته شالویی در این دوره، با هدف بالا بردن سطح کیفی آثار شرکت کننده، در هر استانی به‌طور جداگانه طی یک رقابت، آثار برتر گزینش شده و به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان راه پیدا کرد. برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای باعث شد، سطح کیفی آثار و شوق و انگیزه هنرمندان بیشتر شود. در این دوره مشارکت استان گلستان افزایش یافت و دبیرخانه جشنواره در گرگان تشکیل شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه در این دوره، بر خلاف دوره پیشین اغلب امور اجرایی و بخش‌های مهمی از برنامه‌ریزی به استان گلستان سپرده شد، خاطرنشان کرد: می‌توان گفت این دوره از نظر انجام کارها، یک جشنواره چهار بعدی بود که به‌ترتیب مرکز هنرهای تجسمی، اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان، استانداری گلستان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی در برگزاری آن سهیم هستند.

افتتاحیه تجسمی، اختتامیه سفال

مراسم افتتاحیه جشنواره شانزدهم ساعت 8:30 صبح شنبه 20 تیر در گرگان و مراسم اختتامیه نیز عصر سه‌شنبه 23 تیر ماه برگزار می‌شود. یک روز بعد از پایان جشنواره سفال و سرامیک، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آغاز می‌شود. در ایام جشنواره نیز کارگاه بزرگ نقاشی خیابانی با حضور 500 هنرمند استان در یکی از خیابان‌های پررفت‌وآمد گرگان برگزار می‌شود.

220 هنرمند ایرانی، 40 هنرمند خارجی

غلامرضا منتظری، مدیرکل ارشاد استان گلستان و دبیر جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی جوانان با اشاره به اینکه این جشنواره در مسیر تکامل خود در سال گذشته به استان گلستان رسید، گفت: استان گلستان به‌دلیل گوناگونی فرهنگی و حضور اقوام مختلف در آن، عنوان ایران کوچک را دارد و مانند مینیاتوری است که می‌تواند توجه هنرمندان را در خلق آثار به‌خود جلب کند.

او با اشاره به حضور 220 هنرمند ایرانی و 40 هنرمند خارجی در این دوره افزود: جشنواره در 2 بخش کارگاهی و نمایشگاهی برگزار می‌شود که هر دو بخش مورد ارزیابی قرار گرفته و آثار برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.

برگزاری کارگاه آموزشی، اجرای کارگاه زنده در مناطق باز استان، خلق بوم وحدت و همدلی با همراهی هنرمندان در 4 شهر استان، نمایشگاه بین‌الملل‌، نمایشگاه آثار چهره‌های صاحب نام، تور استانگردی برای شرکت‌‌کنندگان از برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

حسن‌ختام این جشنواره، عزیمت هنرمندان بخش بین‌الملل به حرم امام رضا(ع) و خلق اثر در این مکان است.

ارسال فراخوان به 89 کشور

محمدرضا امینی، مسئول بخش بین‌الملل جشنواره شانزدهم نیز با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره حدود 3ماه پیش به 89 کشور در 5 قاره جهان ارسال شد، گفت:20 کشور توانستند حضور قطعی خود را در جشنواره اعلام کنند.

109 هنرمند از کشورهای مختلف متقاضی حضور بودند که از این میان 56 هنرمند انتخاب شدند و 31 هنرمند که آثارشان به‌عنوان برترین‌ها شناخته شد، با پذیرش تمامی هزینه‌ها توسط دبیرخانه به جشنواره دعوت شدند و 25 هنرمند باقیمانده نیز با حمایت رایزن فرهنگی کشورهای مربوط، به جشنواره می‌آیند.

احتمال حضور هنرمندانی از کشورهای کانادا، ایتالیا، اتریش و روسیه در جشنواره وجود دارد که هنوز قطعی نشده است.

حضور هویت‌های بومی مستقل

سعید فلاح‌فر، دبیر هنری جشنواره شانزدهم، با دفاع از سطح کیفی آثار بین‌المللی حاضر در جشنواره گفت: پرداختن جریانات هنری به اصالت و هویت باعث تولید آثار ماندگار هنری می‌شود.

تکیه بر هویت‌های بومی در دنیا می‌تواند در هنر جهش ایجاد کند. عمده کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره، صاحب فرهنگ بومی مستقلی هستند که با هم بودن این فرهنگ‌ها باعث خلق آثار هنری قابل توجهی در جشنواره خواهد شد.

وی افزود: رده سنی 16 تا 25 سال که برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده، مهم‌ترین دوران آموزشی هنرمندان است که منش‌های فکری آنها در همین دوره شکل می‌گیرد.

از این جهت، انتخاب هیأت داوری نیز با حساسیت ویژه انجام شده و استادان برجسته برای هدایت کارگاه‌ها انتخاب شده‌اند. پنل‌های علمی هنری از جمله برنامه‌های جانبی جشنواره است که با حضور استادان هنر تجسمی برگزار می‌شود.

ترکیب هیأت داوران

در بخش گرافیک، قباد شیوا، مهدی رحیمی، در بخش کاریکاتور اردشیر رستمی، جواد علیزاده و بهمن عبدی، در بخش خوشنویسی آقابابایی، علی تن، محمدتقی فردین تبریزی، نصرالله افجه‌ای، در بخش حجم نادر قشقایی، طاهر شیخ الحکمایی، شاهرخ دیلمقانی، در بخش طراحی و نقاشی احمد وکیلی، منوچهر مقاری، آذر آل‌طاها، طاها بهبهانی، در بخش نگارگری عبدالله محرمی، مصطفی آقا‌میری به‌عنوان داور حضور دارند و در کنار آنها نیز حسن بلخاری، محمدباقر آقامیری، غلامرضا منتظری حضور خواهند داشت.

کد خبر 84616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز