گروه سیاسی: در آخرین روز مهلت 5 روزه‌ای که شورای نگهبان علاوه بر فرصت قانونی رسیدگی به شکایات نامزدها تعیین کرده بود

اعلام شد که بالاخره پیشنهاد میرحسین موسوی برای نحوه بازشماری آرا به شورای نگهبان رسید، اما جلسه اعضای شورای نگهبان با نماینده میرحسین موسوی برای تحقق بخشیدن به این پیشنهادها مثبت تلقی نشد و بی‌نتیجه ماند. بنا به گفته عباسعلی کدخدایی، شورای نگهبان پیشنهاد «غیرمستقیمی» در ساعات پایانی روز یکشنبه از طرف میرحسین موسوی دریافت کرد که بر بازشماری آرا به روش خاص، بازشماری در برخی استان‌ها، بازبینی ته سوش‌های تعرفه‌ها با سریال‌های شناسنامه‌ها و بازبینی خطوط برخی از تعرفه‌ها تاکید می‌کرد. 

به این ترتیب شورای نگهبان با پایان مهلت رسیدگی به شکایات، دیروز به روالی که خود اعلام کرده بود بازشماری 10 درصد صندوق‌ها در مقابل دوربین‌های تلویزیونی را به انجام رساند.

البته در ساعات پایانی روز یکشنبه، موسوی بیانیه‌ای را هم منتشر کرد که در آن با استناد به موضع گیری‌های برخی از اعضای شورای نگهبان درباره یک نامزد خاص در خلال انتخابات، پیشنهاد شده بود که موضوع بررسی تخلفات انتخاباتی به «حکمیتی شرعی و قانونی و مستقل که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری کرده اند» ارجاع داده شود.

از سوی دیگر علیرضا بهشتی عضو ارشد ستاد میرحسین موسوی دیروز گفت: پیشنهادی که در جلسه دیروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت همان پیشنهادی بود که موسوی در بیانیه اخیرش مطرح کرده است.

اگر چه سخنگوی شورای نگهبان صبح دیروز در گفت‌وگو با مهر پیشنهاد میرحسین موسوی از سوی این شورا را مثبت ارزیابی کرده بود اما بعد از مذاکره 2 ساعته‌ای که از ساعت 9 تا 11 بین اعضای هیات ویژه و نماینده‌های میرحسین موسوی برگزار شد، کدخدایی تاکید کرد: با تعلل‌هایی که صورت گرفت، نتیجه روشنی از این جلسه به دست نیامد. 

سید علیرضا بهشتی خبر داد که علی اکبر محتشمی‌پور به نمایندگی از میرحسین موسوی در نشست هیات ویژه شورای نگهبان حضور یافته بود.

استقبال از ابتکار شورای نگهبان

اگر چه نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات، نسبت به ترکیب هیات ویژه شورای نگهبان نیز اعتراض داشتند و آن را بی‌طرفانه نمی‌دانستند، دیروز مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی‌کل‌کشور از نامزدها خواست از این ابتکار شورای نگهبان استفاده کنند تا پیشرفت لازم به‌وجود بیاید.

وی در حاشیه همایش نظارت الکترونیک گفت: افرادی که به نتایج انتخابات معترض هستند باید از همین اقدامی که شورای نگهبان برای اعتمادسازی داشته است استقبال کنند و اگر باز هم اشکالات و سؤالاتی داشتند آن را مطرح کنند نه اینکه اصل این مسئله را مخدوش کرده و زیر سؤال ببرند. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این همایش طی سخنانی با اشاره به انتخابات و نقش سازمان بازرسی کل کشور و همچنین گزارش‌هایی که به شورای نگهبان و دستگاه قضایی داشته است، گفت: گرچه مایل نبودیم از موضع سازمان بازرسی حرف بزنیم؛ چون سازمان بازرسی نقشی مستقیم در انتخابات نداشت اما به‌خاطر احساس عمومی که تک‌تک ما داریم و بنابه وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین نامه‌ای را به مهندس موسوی دادیم. 

در آخرین بیانیه میرحسین موسوی به این نامه اشاره شده، آنجا که میرحسین موسوی خطاب به شورای نگهبان نوشته است: «... موارد نقض قوانین از سوی دولت و وزارت کشور که بخشی از آن در نامه مورخ 28/3/88 رئیس سازمان بازرسی کل کشور مستند و وارد تشخیص داده شده به حدی است که منحصر کردن رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات انتخاباتی به بازشماری 10 درصد صندوق‌های رأی نمی‌تواند به جلب اعتماد و اطمینان مردم کمک کند» و پورمحمدی دیروز درباره این نامه توضیح داد: موسوی در نامه‌ای که به شورای نگهبان داده اشاره‌ای به مبحث کوتاهی از نامه بنده داشته است. بله. در نامه‌ام، برخی تذکرات وجود داشت اما موسوی در نامه خود به شورای نگهبان بهتر بود به آن مبنا و جهت‌گیری که در نامه‌ام به وی تأکید کرده بودم نیز توجه می‌کرد.

کد خبر 84531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز