گروه ادب و هنر: با فرارسیدن سالگرد شهادت شهید بهشتی، چاپ آثار این شهید مولف نیز مثل مناسبت‌های دیگر، مورد توجه مسئولان و اهالی نشر قرار گرفته است.

این توجه که معمولا در هر موضوعی، محدود به ایام مناسبت می‌شود، درباره هفتم تیر دست کم سبب شده است پس از 28 سال از شهادت آیت‌الله بهشتی، تعدادی از آثار منتشرنشده او چاپ شوند.

آنطور که مدیر فروش بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی به فارس گفته است، برای سال‌جاری 3 کتاب جدید در برنامه این بنیاد قرار گرفته است که هر 3 اتفاقا آثار مهم و قابل‌توجهی محسوب می‌شوند.

از این 3، تنها یکی، کتابی 10 جلدی است که البته از روی نوارهای سخنرانی شهید تدوین شده است. این کتاب، تفسیر قرآن بهشتی خواهد بود که در جلسات حزب جمهوری اسلامی یا جلسات آلمان ایراد شده است. ظاهرا هر یک از مجلدات این تفسیر بین 400 تا 500 صفحه است و به مرور منتشر می‌شوند.

به جز این، یکی از کتاب‌های بسیار مهم شهید بهشتی که می‌تواند ارزش تاریخی بسیاری برای شناخت فرایند تکامل انقلاب اسلامی داشته باشد، مجموعه 2 جلدی «حزب جمهوری اسلامی» است که جلد اول آن تازه بعد از 28 سال زیر چاپ است.

کتاب سوم از جمله ترجمه‌های بهشتی است که نویسنده‌ای آلمانی به نام « نداد.ک» نوشته است و شهید بهشتی آن را به فارسی برگردانده و قرار است تا آخر پاییز با نام «تاریخ قرآن» منتشر شود.

آنطور که مدیر فروش بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی می‌گوید، بیشتر مخاطبان آثار بهشتی جوانانند و هر یک از آثار او دست کم 2 بار در سال تجدید چاپ می‌شود. با این وصف این پرسش که چرا بعد از 28سال هنوز برخی از آثار این شهید بزرگ منتشر نشده‌اند، بی‌پاسخ می‌ماند.

منتظری می‌گوید: بعضی از کتاب‌های شهید بهشتی مانند «خدا از دیدگاه قرآن»، «دکتر شریعتی، جست و جوگری در مسیر شدن»، «شناخت از دیدگاه فطرت» و «نقش آزادی در تربیت کودک» با استقبال بیشتری مواجه شده‌اند و در سال 3 تا 4 بار تجدید چاپ می‌شوند.
می‌توان تصور کرد فرایند انتشار هر کتابی در ایران، فرایندی دشوار و طولانی است و کتاب‌های بهشتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما شاید یکی دیگر از دلایل را بتوان در رویکرد مناسبتی همه نهادهای کشور جست‌وجو کرد که سبب می‌شود تنها در این ایام شاهد توجه به آثاری باشیم که به واقعه هفتم تیر مربوطند.

از این قبیل آثار، یکی کتاب «هفتم تیر؛ عاشورای ایرانی» است که همزمان با این روزها، برای پنجمین بار چاپ شده است.

آنطور که مهر نوشته، این کتاب که کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است مروری است بر زندگینامه شهدای هفتم تیر 1360 و با لحنی ساده و روان به معرفی و توضیح شرح حال شهید دکتر بهشتی و دیگر شهدای این فاجعه می‌پردازد.

گذشته از این، نهادها و اداره‌ها نیز تنها در همین ایام سراغ این آثار می‌روند. از جمله ارشاد آذربایجان شرقی که امسال 2هزار جلد از کتاب «قافله بهشتی» را به شکل رایگان توزیع کرده است. به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، علت اصلی توزیع این کتاب، برگزاری مسابقه کتابخوانی و گرامیداشت شهدای هفتم تیر است.

احمد احمدی‌منش می‌گوید: «این کتاب حاوی مطالبی در موضوع‌های زندگینامه و سالشمار زندگی شهید بهشتی از دیدگاه امام‌(ره)، ‌کارنامه علمی و عملی شهید بهشتی، جلسه آخر و لحظه شهادت، وصیت‌نامه شهید بهشتی، ‌تبیین نظام جمهوری اسلامی از دیدگاه شهید بهشتی و دلایل به شهادت رساندن این بزرگوار است.»

کد خبر 84471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز