محمد صادق کوشکی گفت: رژیم صهیونیستی هنوز از کابوس عملیات ایران رهایی نیافته است. برای اولین بار است که تقریبا آژیرهای خطر در سرزمین‌های اشغالی به مدت بیش از دو ساعت به صدا درآمده بود و همین امر یک موضوع بی‌سابقه است.

کوشکی

به گزارش همشهری آنلاین، اقدام شب گذشته نیروهای دفاعی ایران مبنی بر اقدام نظامیِ کاملا مشروع در راستای دفاع از تمامیت ارضی خود که تحقق یک عملیات پهبادی و موشکی در داخل خاک فلسطین اشغالی را در پی داشت، موجب شد ورق معادلات منطقه بهم بریزد و وجه جدیدی از بازی قدرت در خاورمیانه پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشته شود. نیروی نظامی جمهوری اسلامی در عملیاتی با نام «وعده صادق» و با رمز«یا رسول ‌الله» برای ساعاتی توجهات را به اراضی اشغالی در فلسطین جلب کردند و بخش‌هایی از خاک اسرائیل از جمله آشیانه نیروی هوایی«نواتیم»، پایگاه اطلاعاتی «جولان» و پایگاه«رامون» مورد هدف قرار دادند. در این عملیات، تعداد زیادی از شهرک‌نشینان صهونیستی ساعاتی را در پناهگاه‌ها به سر بردند و آژیر خطر در 700 نقطه اسرائیل به صدا در آمد. برای بررسی بهتر این اقدام مشروع و حساب‌شده ایران با محمدصادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

تحول در معنای جنگ

کوشکی در ابتدا گفت: در قرن بیست و یکم در معنای جنگ و به کارگیری سلاح یک تحولی رخ داده است و کشورهای صاحب قدرت دیگر تمایل و علاقه چندانی به جنگ‌های طولانی‌ مدت ندارند. به تعبیری روش جنگ‌های طولانی مدتی که در قرن بیستم شاهدش بودیم دیگر در این دوران مقبول نیست و اگر ما دولتی را ببینیم که در جنگ‌های چندساله و حتی چندماهه درگیر است؛ این به معنای فقدان عقلانیت دفاعی آن کشور خواهد بود. بر این اساس سعی بر این است که به کارگیری سلاح یک تهدید و در یک نقشه عملیات روانی مورد استفاده قرار گیرد. اگر قرار بر استفاده سلاح به جهت هجوم و حمله باشد، باز هم مکمّل رسانه‌ای را به همراه خواهد داشت تا آن سیر عملیات روانی را پیگیری کند.

یک جنگ قرن بیست و یکمی را شاهد بودیم

وی افزود: عملیات نیروهای نظامی ایران علیه مواضع رژیم اشغالگر صهیونیستی که هجوم چندساعته به اهداف مشخص و معین بود و همچنین بسامدی قابل توجه در فضای سانه را با هدف بازدارندگی به همراه داشت، نمونه کامل از یک جنگ قرن بیست و یکمی است. در این جنگ «نفر» شرکت نمی‌کند، بلکه ابزارهای هدایت‌پذیر آن را عملی می‌سازند، زمان کوتاهی دارد، اهداف آن مشخص است و پس از خاتمه فاز نظامی، فاز رسانه‌ای آغاز می‌شود. هدف از این نوع عملیات ایجاد بازدارندگی نسبت به اقدام علیه مواضع خودی است.

جمهوری اسلامی در نبردی که به نمایش گذاشت در پی تحکیم سپر بازدارندگی بود

این استاد علوم سیاسی بیان داشت: ما برای اولین بار شاهد این نوع اقدام نظامی با اهداف مشخص، زمان کوتاه و ضربات پرقدرت بودیم. ایران در نبردی که به نمایش گذاشت در پی تحکیم سپر بازدارندگی خود بود؛ یعنی در این نوع نبرد هدف وارد کردن تلفات پر شمار بر دشمن نیست، بلکه قصد اصلی آن است که دشمن را ناگزیر کنیم که به لاک دفاعی برود و اقدامی علیه ما نکند، که این هدف در عملیات نیروهای ایرانی علیه رژیم صهیونیستی محقق شد. درحال حاضر رژیم صهیونیستی وارد یک لاک دفاعی شده و صرفاً‌ لحظه شماری می‌کند تا از این کابوس هجوم ایران خلاصی یابد. اقدام نظامی ایران حتی یک نمونه مطلوب برای تدریس نیز به حساب می‌آید تا در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های نظامی جهان مورد بررسی قرار گیرد چراکه ما این مدل جنگ را در قرن بیست و یکم تا بامداد روز یکشنبه شاهدش نبودیم.

اسرائیل همچنان در کابوس حمله ایران است

کوشکی در انتها گفت: رژیم صهیونیستی هنوز از کابوس عملیات ایران رهایی نیافته است. برای اولین بار است که تقریبا آژیرهای خطر در سرزمین‌های اشغالی به مدت بیش از دو ساعت به صدا درآمده بود و همین امر یک موضوع بی‌سابقه است. رژیم صهیونیستی در این وضعیت توانایی مقابله با ایران را ندارد و حتی اگر کابینه آن‌ها تصمیم بر اقدام در خاک ایران را داشته باشند بعید است ارتش رژیم این تصمیم را محقق کند.

کد خبر 844384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha