حمله‌ی ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بزرگترین حمله پهپادی از زمان استفاده گسترده از این تکنولوژی نظامی در جهان مدرن بوده است.

حمله

به گزارش همشهری آنلاین، رامین آریان راد، پژوهشگر روابط بین‌الملل - حمله مستقیم ایران به اسرائیل تجربه جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود و از چند منظر این نزاع را منحصربفرد می‌کند.
نخست اینکه، جمهوری اسلامی ایران نشان داد اگر چه اسرائیل به سلاح اتمی دسترسی دارد اما جمهوری اسلامی ایران از رویارویی با این بازیگر باکی ندارد و در صورتی که منافع ملی‌اش به خطر افتد، حتما مقابله خواهد کرد. این مقابله شامل همه‌ی ظرفیت‌های نظامی ایران خواهد بود. از گروه‌های مقاومت تا تسلیحاتی همچون پهپاد و موشک‌ های پیشرفته.

دوم، ایران نشان داد اگر حمله مستقیمی به خاک این کشور و یا اماکن دیپلماتیک این کشور انجام شود سطح پاسخگویی منحصر به گروه‌های مقاومت در عراق، یمن، سوریه و لبنان نخواهد بود و خود نیز مستقیما وارد عمل خواهد شد و نیروهای مسلح ایران (سپاه و ارتش) آمادگی هرگونه تقابل نظامی هستند.

سوم، حمله‌ی ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بزرگترین حمله پهپادی از زمان استفاده گسترده از این تکنولوژی نظامی در جهان مدرن بوده است. تکنولوژی بسیار حساس که معادلات را در جنگ های دیگر بخوبی تغییر داده است. برای مثال در جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تجهیز بودن ارتش آذربایجان به پهپاد دست برتر این جمهوری را در آزاد سازی منطقه قره‌باغ نشان داد. همچنین در عملیات نظامی روسیه در اوکراین وجود پهپاد تاثیر بسیار مهمی بر جنگ داشته است بگونه‌ای که استفاده از این تکنولوژی ضمن کاهش تلفات نظامی هر دو طرف، باعث طولانی‌تر شدن این جنگ شده است.

چهارم، جمهوری اسلامی ایران نشان داد حتی با وجود حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی ابرقدرتی چون آمریکا از اسرائیل، باز هم ایران مرد میدان جنگ است و کمک‌های تسلیحاتی و نظامی آمریکا از اسرائیل، باعث واهمه و عقب نشینی ایران نخواهد شد.

پنجم، وجود یک درگیری نظامی باعث ایجاد همدلی در بین ارکان یک نظام سیاسی خواهد شد. همانگونه در سال ۲۰۰۱ وقتی در حوادث ۱۱ سپتامبر به آمریکا حمله تروریستی شد، سطح حمایت از رییس‌جمهور آن کشور در نظرسنجی ها به بالای ۹۰ درصد رسید و هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از مواضع دولت آن کشور حمایت کردند. در ایران نیز وجود این درگیری باعث اتحاد بیشتر گروه‌های درون کشور خواهد شد. همچنین دولت و نیروهای نظامی کشور، متحد و یکپارچه تصمیم گیری و اقدام خواهند کرد.

کد خبر 844335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha