چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

آذین محبی‌نژاد: در روزگاران قدیم وقتی زوجی متوجه ناباروری خود می‌شدند تنها راه لذت بردن از زندگی و بچه‌دار شدن را در این می‌دیدند که کودکی را به فرزندی بپذیرند؛ البته اگر این موضوع باعث جدایی آنها از یکدیگر نمی‌شد.

خوشبختانه امروزه راه‌های بسیاری برای کمک به باروری زوج‌ها وجود دارد؛ شیوه‌هایی که علت ناباروری را ریشه‌یابی کرده و براساس آن راه درمان را پیشنهاد می‌کنند. راه‌هایی مثل اهدای گامت، باروری داخل آزمایشگاهی و کمک خواستن از «مادر خوانده‌ها».

علت‌های ناباروری بسیار است و بسیاری از آنها را می‌توان درمان کرد. شاید تنها وقتی زنی اساساً رحم برای نگهداری بچه نداشته باشد، آن وقت است که هیچ کاری نمی‌شود کرد.

اما پزشکان برای این حالت هم فکرهایی کرده‌اند. تا پیش از این، زمانی که زنی نمی‌توانست جنین را تا موقع زایمان در رحم خود نگه دارد یا زمانی که رحم به دلایلی برداشته شده بود، تنها راه این بود که تخم بارور شده یک زوج را به رحم زنی به نام «مادرخوانده»‌منتقل کنند و از او بخواهند جنین را برای مدت 9 ماه نگهداری کند و نوزاد را به دنیا بیاورد. مشکلات این کار هم کم نیست.

گاهی مادرخوانده‌ها حاضر به تحویل کودک به پدر و مادر اصلی خود نمی‌شوند  و یا مشکلات دیگری مثلاً مشکلات قانونی اجازه انجام این کار را نمی‌دهند. اما اکنون پزشکان دریافته‌اند که شاید با استفاده از روش‌های دیگری بتوان همین کار را آسان‌تر انجام داد.

اگر بتوان برای خانمی که رحم خود را به دلایلی از دست داده، مثلاً با جراحی آن را برداشته است، یک رحم تازه تهیه کرد، می‌توان به باردار شدن وی هم امیدوار بود. بر این اساس دکتر جوزپه دل‌پریوره و همکارانش از بیمارستان داون تاون در نیوریورک ماه گذشته موفق شدند رحم یک میمون را به میمونی دیگر پیوند بزنند. این اولین پیوند بود.

پزشکان توانستند با تجویز دارو مانع از رد پیوند و تخریب رحم جدید در بدن میمون دریافت‌کننده شوند. علاوه بر این، عضو پیوند شده از جریان خون خوبی نیز برخوردار بود. البته میمونی که رحم را دریافت کرده هنوز نتوانسته باردار شود.

تاکنون تحقیقات کافی برای انجام این عمل بر روی انسان به انجام رسیده و دکتر دل‌ پریوره برای انجام پیوند رحم در انسان اعلام آمادگی کرده است. وی می‌گوید: «اگر فردا خانمی بیاید و از من درخواست انجام عمل جراحی پیوند رحم کند، می‌گویم که من در این زمینه خوشبین هستم و ما می‌توانیم با موفقیت عمل پیوند رحم را در انسان انجام دهیم.»

با وجود آن که عمل پیوند رحم می‌تواند به منزله گشوده شدن درهای امید بر روی زنانی باشد که به دلایلی ناچار به برداشتن رحم خود در سنین جوانی شده و می‌خواهند بچه‌دار شوند، این نکته را نیز باید اضافه کرد که هنوز تا به اجرا درآمدن این روش راه زیادی باقی مانده است.

دکتر متس برنستورم از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، پژوهشگری که مدت 6 سال بر روی عمل پیوند رحم تحقیق کرده، معتقد است: «قبل از اینکه به سراغ انسان‌ها برویم باید مطالعات زیاد دیگری بر روی حیوانات انجام دهیم.»

اولین تلاش برای پیوند رحم در سال 2000 در عربستان سعودی انجام شد که در آن خانمی 26 ساله رحم زنی 46 ساله را دریافت کرد؛ اما 99 روز بعد از عمل پیوند پزشکان به ناچار رحم را از بدن آن زن خارج کردند، چرا که وجود یک لخته خون در یکی از رگ‌های رحم مانع از رسیدن خون به آن شده بود.

کد خبر 8440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز