مریم غفاری: علی‌رغم اینکه در شرایط حاضر امکان درمان90 درصد از زوج‌های نابارور در کشور موجود است و براساس آخرین آمار ارائه شده، 5/1 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

 اما به دلیل عدم پوشش بیمه‌‌ای هزینه‌های درمانی  ناباروری در کشور، و نبود تعرفه‌ای مشخص بسیاری از زوج‌ها برای درمان یا اصلاً مراجعه نمی‌کنند و یا پروسه درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

هر روزه شاهد مراجعه زوج‌های نابارور به داروخانه‌های تک‌نسخه‌ای، هلال احمر و 13 آبان  هستیم که مجبورند داروهای مربوط به ناباروری را به قیمتهای گزاف تهیه کنند که بیمه یک ریال آن را هم نمی‌‌پردازد.

هزینه‌های سنگین داروی ناباروری، جدای از هزینه‌های عمل‌های جراحی و انواع روش‌های درمان این بیماری است. تاکنون هیچ یک از بخش‌های دولتی و خصوصی، تعرفه مشخصی برای درمان ناباروری ارائه نکرده‌اند و هزینه‌ها به صورت متغیر و نامتناسب است به گونه‌ای که در برخی مراکز تعرفه‌ها  3 تا  4 برابر مراکز دیگر از بیمار گرفته می‌شود.

عدم نظارت جدی مسئولان بر مراکز درمان ناباروری  باعث می‌شود که در اغلب موارد، اطلاعات درستی به بیمار داده نشود و دقیقاً مورد بررسی قرار نگیرند لذا میزان موفقیت کاهش یافته و تعداد دفعات مراجعه افزایش می‌یابد و درنهایت بیمار ضرر می‌کند.

در کشور  ما نازایی یک بیماری لوکس مثل جراحی بینی به شمار می‌رود و همین امر موجب شده زوج‌های جوان از پس  هزینه‌های سنگین درمان برنیایند.

 بارها از سوی پزشکان و متخصصان ناباروری این مشکل مطرح و تأکید شده که ناباروری باید در فهرست سازمانهای بیمه‌گر قرار گیرد، اما تاکنون اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است درحالی که ناباروری یک  بیماری جسمی و روحی است که موجب از هم پاشیدگی کانون بسیاری از زوج‌های جوان می‌شود.

به گزارش همشهری، هزینه‌های درمانی در مراکز ناباروری درخصوص روشهای ساده نظیر IUI، هزینه دارو و آزمایشات در مراکز دولتی حداقل  400 هزار تومان به صورت آزاد (بدون بیمه) و در مورد درمان‌های پیچیده‌تر مراکز 3  میلیون تومان  اعلام شده است.

 این در حالی است که انجام این پروسه درمان در مراکز خصوصی برای انجام یک میکرواینجکشن ساده یک میلیون تومان است و چون در اولین اقدام درمانی بیمار دچار  جراحت می‌شود، شیوه درمانی‌اش را یک جراحی بزرگ تلقی می‌کند و اعتراضی هم ندارد و درمان‌های تخصصی و پیچیده‌تر نیز در این مراکز حدود 5 میلیون تومان به بالا هزینه دارد که برخی سازمان‌ها، ازطریق بیمه‌های تکمیلی تا سقف یک میلیون تومان آن را پوشش می‌دهند.

اما تحت پوشش قرار ندادن هزینه‌های این  نوع از درمان‌های ناباروری عملاً مشکلی از زوج‌های نابارور راحل نمی‌کند،  لذا  3 میلیون از افراد نابارور در کشور از شورای عالی بیمه خواستار پوشش بیمه‌ای این امر شدند.

کد خبر 4780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز