گروه اجتماعی: در روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر از روزنامه همشهری به‌عنوان پیشگام در عرصه مبارزه با مواد‌مخدر تقدیر شد

در همایش ملی مبارزه با مواد‌مخدر که دیروز برگزار شد علاوه بر همشهری از بعضی خانواده‌های شهدای مبارزه با موادمخدر و برخی  از مسئولان دولتی و چند سازمان غیردولتی تقدیر شد. در این همایش همچنین گزارشی از برنامه چهارم توسعه در بخش مبارزه با مواد‌مخدر ارائه شد.

همکاری بین بخشی

ابتدای این همایش محمد باقر لنکرانی وزیر بهداشت در مورد عواملی که مانع از به نتیجه رسیدن تلاش کشورها در امر مبارزه با مواد‌مخدر شده است، گفت: ساده انگاری، نبود برنامه‌های همه جانبه نگر و همچنین عدم‌وجود نگاه علمی پژوهش محور و مستند در امر مبارزه از علل نتیجه بخش نبودن مبارزات و برنامه‌هاست.

وی در ادامه تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که در این دولت باید به آن پرداخت پیوستگی بیشتر ارکان مبارزه است. همچنین تجربه ثابت کرده است که درمان به تنهایی کارساز نیست و حمایت‌های همه جانبه‌نگر اجتماعی می‌تواند در کنار قانون پاسخگوی نیازهای لازم باشد.

رفع محدودیت درمان معتادان

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه با اشاره به تغییر رویه ایران در امر مبارزه با مواد مخدر در دهه اخیر گفت: امروز نباید در امر درمان و کاهش آسیب گرفتار پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها شویم و باید آنقدر انعطاف‌پذیر باشیم که به فراخور موقعیت، دستور روش جدید اعمال شود. به عبارت دیگر از آنجایی که هر معتاد دلیل خاص خود را برای اعتیاد دارد باید برای درمان او روش خاصی که مختص اوست در نظر گرفته شود.

مبارزه با مواد‌مخدر رسالت اجتماعی

در ادامه همایش ملی مبارزه با مواد‌مخدر، سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: در سال‌جاری و سال آینده و در قالب برنامه پنجم توسعه کشور مبارزه با مواد‌مخدر به یک رسالت اجتماعی که آحاد مردم در آن شرکت دارند، تبدیل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در پایان سال 87 حدود 650 هزار معتاد تحت درمان قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: از این میان طی دوره 6 ساله 10 هزار نفر به 150 هزار نفر افزایش یافته و تحت درمان با متادون قرا گرفته‌اند. کاهش 20 درصدی معتادان در بازه زمانی 4 تا 5  سال در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

احمدی مقدم  همچنین بر لزوم ارتقای برنامه‌های حمایت اجتماعی از معتادان بهبودیافته در زمینه‌ بازتوانی و اشتغال‌زایی تاکید کرد و افزود: درمان و کاهش آسیب، بازتوانی و همچنین اشتغال معتادان و برگرداندن آنان به چرخه زندگی از مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در 4 سال اخیر است و باید توجه داشت مهم‌ترین نکته مبارزه پیشگیری از اعتیاد است که گروه هدف آن تمامی جامعه را شامل می‌شود.

در ادامه برنامه پرویز داو‌ودی، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: عرضه مواد‌مخدر در کشور متأسفانه رو به افزایش است و باید در یک کار اجتماعی هم بر تقاضا‌، هم بر عرضه اقدامات مؤثر انجام داد. وی در پایان یادآور شد: نیمی از ترانزیت مواد‌مخدر از کشور ایران انجام می‌شود که این میزان ترانزیت آسیب بالایی نه تنها به ایران بلکه به تمامی جهان وارد خواهد کرد

کد خبر 84368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز