مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
۰ نفر

در حال حاضر، مشکلات استخوانی کودکان و نوجوانان نسبت به گذشته تغییر کرده است. قبلاً، مشکل اصلی ممکن بود صافی کف پا باشد، اما اکنون به دلیل کم‌تحرکی، استفاده از کیف و کوله‌پشتی نامناسب و نشستن به شکل نادرست پشت میزهای اداری و صندلی‌های مدارس، مشکلات دیگری به اختلالات ساختار استخوانی اضافه شده است.

استخوان

از جمله بیماری‌های شایع شامل زانوی ضربدری، پرانتزی و اسکولیوز است. این بیماری‌ها، در صورت تشخیص دیرهنگام، می‌توانند منجر به آسیب‌های جسمی و روحی بزرگی شده و هزینه‌های مالی زیادی برای بهبود فرد به همراه داشته باشند. بنابراین، اهمیت تشخیص سریع و درمان این بیماری‌ها بسیار حیاتی است. خوشبختانه در حال حاضر، پیشرفت‌های علم پزشکی، امکان درمان بیماری‌های استخوانی را به سرعت افزایش داده است، به‌طوری‌که در بسیاری از موارد، می‌توان این بیماری‌ها را بهبود بخشید حتی بدون نیاز به جراحی، فقط با مراجعه به کلینیک سلامت پا پردیس. در این مطلب، می خواهیم شما را با یکی از بیماری‌های شایع، یعنی انحراف زانوی ضربدری (یا پای ضربدری)، آشنا کنیم.

چند نوع انحراف زانو مادرزادی وجود دارد؟

انحرافات مادرزادی زانو به دو نوع اصلی, یعنی زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی, تقسیم می‌شوند. این نوع انحرافات بیشتر در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند و معمولا با استفاده از روش‌های غیرجراحی قابل درمان و بهبود است.

درمان زانو ضربدری

زانوی ضربدری که به عنوان ژنووالگوم شناخته می‌شود،اختلالی است که در آن زانوها در حالت ایستاده به هم نزدیک شده و قوزک‌های پا فاصلهٔ بیشتری از یکدیگر دارند. برای درمان این مشکل، گزینه‌های مختلفی بر اساس سن و وضعیت فیزیکی بیمار وجود دارد. روش‌های غیرجراحی نیز می‌توانند برای اصلاح این وضعیت مفید باشند. در کلینیک سلامت پا پردیس، با توجه به وضعیت و سن بیمار، روش‌های درمانی مناسب به فرد توصیه می‌شود.

درمان زانو پرانتزی

ژنوواروم یا زانوی پرانتزی یکی از نوع‌های انحرافات زانو است که معمولا در حالت ایستاده رخ می‌دهد. هنگام این بیماری، زانوها فاصله بیشتری از یکدیگر دارند و قوزک پاها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. درمان این مشکل بسته به سن بیمار و شدت انحراف زانو، روش‌های مختلفی دارد. اگر این بیماری در کودکان تشخیص داده شود، می‌توان از روش‌های غیرجراحی مانند استفاده از بریس و سایر روش‌های مشابه برای درمان زانو پرانتزی استفاده کرد.

عقب زدگی زانو

رکورواتوم یا انحراف زانو عبارت است از یک نوع انحراف زانو که به عنوان عقب زدگی زانو هم شناخته می‌شود. در این وضعیت، زانوها به سمت خلف خم می‌شوند و در یک محور یکسان قرار نمی‌گیرند. این نوع انحراف زانو کمتر از انحراف پرانتزی و ضربدری مشاهده می‌شود و به عنوان یک بیماری مادرزادی شناخته می‌شود.

علل بوجود آمدن زانوی ضربدری

زانوی ضربدری، یک بیماری جدی است که عوامل زیادی می‌توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند. علت دقیق تشخیص این بیماری در بعضی از موارد دشوار است، اما عوامل اصلی شامل جوینت لکسیتی، کمبود ویتامین دی ،ژنتیک، وراثت، چاقی، اضافه وزن، راه رفتن زود هنگام، استفاده کردن از پوشک بزرگ‌تر از سایز کودک، آسیب‌ها هایی مانند شکستگی استخوان، پارگی رباط‌های دو طرف زانو، کوتاه بودن عضلات همسترینگ داخلی، بیماری‌های خاص مانند سی پی و یا بیماری‌هایی که باعث بر هم خوردن بالانس عضلانی می شوند و غیره هستند.

نحوه ی تشخیص زانو ضربدری

بیماران مبتلا به این عارضه می‌توانند در هر محدوده سنی برای درمان زانوی ضربدری در تهران و کرج به کلینیک پردیس مراجعه کنند. اثربخشی درمان برای آنها به شکلی است که در صورت تشخیص وجود بیماری زانوی ضربدری یا زانوی پرانتزی، می‌توان اقدامات درمانی را حتی در سن چهار سالگی انجام داد.

در کشورهای پیشرفته امروزه، درمان‌هایی که کمترین خطر و عوارض جانبی را دارند، در اولویت قرار می‌گیرند. اما خوشبختانه، بسیاری از بیماران مبتلا به زانو ضربدری ، حتی بدون نیاز به جراحی، می‌توانند بهبود یابند یا حداقل درد را کاهش دهند و انحراف را بهبود بخشند. از امکانات بهینه‌سازی و اصلاحی که باعث بهبود وضعیت بیماران می‌شود نیز می‌توان به فعالیت‌های ورزشی و بهره‌گیری از تغذیه سالم اشاره کرد.

روش های درمان زانوی ضربدری

چگونگی بوجود آمدن زانو ضربدری

برای درک بهتر از بیماری زانوی ضربدری، ابتدا از فرآیند رشد اندام پای کودک از دوران جنینی و نوزادی شروع کنیم؛ به‌طور طبیعی، هر کودکی به دنیا می‌آید، حالت پرانتزی در پایش را تا سن یک سالگی تا حداکثر ١٥ درجه تجربه می‌کند. این زاویه تا یک سالگی پنج درجه کاهش می‌یابد و به ده درجه می‌رسد؛ سپس به تدریج به شکل نرمال تغییر شکل می‌دهد. این تغییرات پس از آن ادامه می‌یابد و پای کودک به شکل ضربدری تغییر می‌کند.

تا حدود بیست تا سی ماهگی، پاهای کودک به طور نرمال تشکیل شده و حدود سه سالگی، باید به حالت طبیعی خود برسند. به طور خلاصه، مسیر تکامل پا از زمان تولد به شرح زیر است: ابتدا پای پرانتزی با انحنای حداکثر ۱۵ درجه شکل می‌گیرد، سپس انحناها کاهش می‌یابد تا به حالت نرمال برسد. بعد از آن، انحناها دوباره افزایش می‌یابد و سپس به حالت نرمال بازمی‌گردد. تمام این فرآیند باید تا سن دو و نیم تا سه سالگی تکمیل شود.

پیامدهای داشتن زانوی ضربدری

متاسفانه نبود آگاهی کافی از بیماری‌ها و راهکارهای درمانی آنها در همه سنین و اقشار وجود دارد. اما با افزایش آگاهی عمومی درباره این بیماری‌ها و پیامدهای آنها، بیماران می‌توانند به سرعت به درمان خود اقدام کرده و از عوارض کمتری رنج ببرند. حتی بعضی اوقات ممکن است بیماران بتوانند به طور کلی بیماری خود را درمان کنند. مشکلات ناشی از انحراف زانو چه زانوی ضربدری باشد و چه زانوی پرانتزی، می‌توانند شامل دسته‌های زیر باشند:

1. تخریب مفصل و ساییدگی

2. آرتروز زودرس

3. کاهش ارتفاع اندام تحتانی و کوتاهی قد

4. اختلال در هنگام راه‌رفتن

5. چرخش مچ

6. عدم توزیع وزن نرمال روی کف پا (باعث ساییدگی لبه خارجی کف کفش)

7. تخریب کندیل داخلی زانو

8. آسیب منیسک‌ها و رباط‌ها

9. آسیب‌های روانی و روحی ناشی از این مشکلات

این مشکلات می‌توانند باعث دردها و ضعف‌هایی در پاها شوند و باعث عدم اعتماد به نفس و تاثیرات منفی بر زندگی شخص شوند. برای پیشگیری و درمان این مشکلات، مشاوره پزشکی حیاتی است.

روش های درمان زانوی ضربدری

درمان زانوی ضربدری در کلینیک سلامت پا پردیس

برای درمان زانوی ضربدری، روش درمانی مناسب با سن بیمار و شدت انحراف انتخاب می‌شود. در مورد کودکان که به دلیل کمبود کلسیم ممکن است مشکل انحراف زانو داشته باشند، درمان‌های در نظر گرفته معمولا شامل درمان‌های دارویی است. این درمان شامل تجویز ورزش‌هایی است که از طریق بهبود ضعف عضلات و بهبود شکل زانو تاثیرگذار باشند. در کلینیک سلامت پا پردیس و تحت نظر تراپیست این مجموعه، درمان‌های غیر جراحی متنوعی وجود دارد که شامل انجام ورزش‌های اصلاحی می‌شود. این ورزش‌ها به طور خاص بر اساس راهنمای متخصص طراحی شده و انجام آن‌ها می‌تواند بهبود مشکلات زانویی را تسهیل کند. همچنین استفاده از زانوبندهای اصلاحی، با اعمال فشار محدوده‌ای بر روی زانو و تثبیت موقعیت درست آن، می‌تواند در بهبودی کمک کند. بهترین روش انجام اسکن پا در کلینیک سلامت پا پردیس و تشخیص نوع و میزان انحراف زانو و انجام درمان مناسب بر اساس اطلاعات اسکن پا است.

آدرس: تهران زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، روبه‌روی مجتمع تجاری پالادیوم، ساختمان پیراسته ، طبقه 4، واحد 41

09129371083

آدرس: کرج چهارراه طالقانی، به سمت میدان سپاه، روبه‌روی داروخانه هلال احمر، ابتدای بلوار قائم، ساختمان جهان نما، طبقه 5، واحد 15

09359596353

کد خبر 843352

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha