مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل سنجش تحصیلی وزارت آموزش و پرورش با اعلام برخی نتایج تجزیه و تحلیل امتحانات نهایی خرداد ماه 87، اعلام کرد: این نتایج نشان داده است که دانش‌آموزان دختر در دروس علوم پایه از دانش‌آموزان پسر در کسب نمره جلوتر هستند.

مهدی ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به برخی دیگر از نتایج تحلیل‌های انجام‌شده بر روی نمرات امتحانات نهایی خرداد 87 دانش‌آموزان کشور، گفت: این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مناطق برخوردار، نیمه‌برخوردار و غیربرخوردار کشور از نظر نمرات دانش‌آموزی در یک محدوه قرار دارند و هیچ یک نسبت به دیگری دارای برتری نیست.

وی در ادامه توضیح داد: یعنی درصدهای به دست آمده از نمرات به گونه‌ای است که تنها یکی دو درصد اختلاف در نمرات کسب شده دانش‌آموزان این مناطق مشاهده می‌شود.

مدیرکل سنجش تحصیلی وزارت آموزش و پرورش افزود: برای مثال در درس شیمی نمرات دانش‌آموزان مناطق محروم یکی دو درصد جلوتر است و در درس جبر، درصد نمرات مناطق برخوردار اندکی بالاتر است، لذا علی‌رغم تفاوت‌های موجود، اختلاف درصدی نمرات دانش‌آموزان مناطق برخوردار، نیمه‌برخوردار و غیربرخوردار معنادار نیست.

وی علت بالاتر بودن نمرات شیمی دانش‌آموزان مناطق محروم را اتکای آن‌ها به کتاب درسی و تاکید بیشتر بر استفاده از آزمایشگاه که در عمده مدارس شبانه‌روزی و نمونه دولتی موجود است، اعلام کرد و گفت: این در حالیست که علی‌رغم وجود آزمایشگاه در مدارس شهری، این واحد چندان مورد استفاده صحیح و جدی دانش‌آموزان قرار نمی‌گیرد و حتی اغلب دانش‌آموزان می‌گویند که ساعت آزمایشگاه را نیز در اختیار ما قرار دهید تا از آن برای تست‌زنی استفاده کنیم.

این مقام مسوول با تاکید بر این که بر این اساس، ضریب استفاده از امکانات در مناطق محروم بیشتر است، یادآور شد: این پژوهش در 99 منطقه آموزشی کشور و در حقیقت با دریافت داده‌های 99 حوزه تصحیح امتحانی در 31 استان به انجام رسیده است که جمعیت آماری قابل قبولی را شامل می‌شود.

وی ضمن بیان این مطالب تصریح کرد: یافته‌های به دست آمده در مورد نمرات دانش‌آموزان برخوردار‌، نیمه‌برخوردار و غیربرخوردار نشان دهنده این موضوع است که دانش‌آموزان اگر صرفا کتاب‌های درسی را با دقت و فهم کامل بخوانند، به خوبی می‌توانند از عهده سوالات امتحانات نهایی و حتی کنکور برآیند.

کد خبر 84312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز