رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات قیمت دلار در روزهای گذشته توضیح داد و گفت: نرخ دلار کانال‌های مجازی برای واردات قاچاق و پولشویی است.

فرزین - رئیس بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،‌ محمدرضا فرزین شب گذشته در خبر ۲۱ سیما با بیان اینکه تراز تجاری کالایی ایران ۲۰ میلیارد دلار مثبت است،‌ اظهار کرد: ارز واردات کالاها را تامین کردیم و نرخ ارز کانال‌های مجازی، برای واردات قاچاق است.

وی اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ایران در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار بود که شامل ۸۶ میلیارد دلار صادرات کالای ایرانی و ۶۶ میلیارد دلار واردات بود،‌ بنابر این تراز تجاری کالایی ما ۲۰ میلیارد دلار مثبت بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: عامل دیگری که در نرخ ارز اثر دارد،‌ تورم و نرخ رشد نقدینگی است که سال گذشته نرخ ۲۵ درصد هدفگذاری شده بود و ما به نرخ رشد ۲۴.۳ درصد نقدینگی در پایان سال رسیدیم.

فرزین بیان کرد: طبق گزارش صندوق بین المللی پول (WEO) پیش بینی نرخ رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ بعد از هند دومین رشد بالا خواهد بود،‌ بنابر این هیچ عامل بنیادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در سال گذشته برای واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و به میزان ۲۰ میلیارد دلار ارز تامین کردیم و امسال هم این سیاست ادامه دارد، بنابر این واردکنندگان کالای اساسی (مانند گندم،‌جو، بذر،سم، کود، روغن، کنجاله، ذرت و دارو) مشکل تامین ارز ندارند.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی برای واردات سایر کالاها نیز در مرکز مبادله ارزی ۵۰ میلیارد دلار با نرخ میانگین ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین کردیم،‌ نرخ مرکز مبادله ارزی از ۳۶ هزار تا ۴۰ هزار تومان در نوسان بود،‌ اما نرخ های ارز در کانال های مجازی برای تامین مالی قاچاق ،‌ فرار سرمایه و پولشویی است که از نظر ما مورد قبول نیست.

وی افزود: برای تامین ارز مسافرتی در پایان سال گذشته سهمیه ارز مسافری را ۲ برابر کردیم، بنابراین همه نیازهای واقعی ارز را تامین کردیم و کاری به نرخ های کانال های مجازی نداریم.

فرزین گفت: هر کس نیاز واقعی و قانونی دارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین ارز می‌کنیم، سال قبل ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین کردیم که این رقم ۱.۸ برابر تامین ارز در دولت قبل بود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حتی برای نیاز ارزی هواپیما،‌ بیماران اعزام به خارج و دانشجویان خارج تامین ارز می‌کنیم و ما کاری به تابلوهای غیر رسمی ارز و کانال‌های تلگرامی که بازار را متلاطم می‌کنند نداریم.

فرزین تاکید کرد: ارز غیر رسمی نباید روی بازار کالایی انعکاس داشته باشد چون ارز واردات همه کالاهای رسمی را تامین کرده‌ایم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد تنش‌های سیاسی منطقه بیان کرد: این تنش ها فقط بر بازار ما اثر ندارد،‌ حتی نرخ اونس طلا در سطح جهان از ۲۰۰۰ دلار در ۱۵ فوریه (دیماه) به ۲۳۵۰ دلار رسید و امروز ۲۳۳۰ دلار شده است. تمام فلزات اساسی و گرانبها با این تنش‌ها گران شدند.

وی اضافه کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران برنامه هایی دارد که برای تامین نیاز ارزی همه تقاضاها، ارز تامین می کند و مرجع تعیین قیمت است؛ نرخ‌های موهومی ۶۰ هزار تومانی کانال های تلگرامی برای تامین ارز قاچاق و پولشویی است.

کد خبر 842923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha