بعد از چند روز رفتار هیجانی در بازارهای ارز و طلا، به تدریج حباب قیمتی در این بازارها در حال تخلیه شدن است و در این میان فروش شمش طلا از سوی بانک مرکزی باعث شد کاهش قیمت طلا تندتر از افت قیمت ارز رقم بخورد.

طلا

به گزارش همشهری آنلاین، معکوس شدن روند افزایش ارز و طلا در بازار دیروز، داغ‌ترین خبر اقتصاد ایران است. در جریان معاملات دیروز بازار غیررسمی ارز، قیمت دلار با ثبت یک رکورد ریزشی ۱۸۰۰ تومان (تا لحظه تنظیم گزارش) کاهش پیدا کرد و به‌تبع آن قیمت طلا و مسکوکات نیز با افت قابل‌توجه روبرو شد.

در معاملات بازار طلا، قیمت سکه تمام بهار آزادی ۲.۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرد و بیشترین میزان افت قیمت به سکه گرمی تعلق داشت که با ریزش ۸.۷ درصدی، ۷۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

ورود بازارساز و تعدیل فضای هیجانی بازار، اصلی‌ترین عامل فروکش کردن تب غیراقتصادی بازارهای طلا و ارز بود و در این میان حراج شمش طلا از سوی بانک مرکزی توانست شدت افت قیمت طلا و تخلیه حباب قیمتی سکه را تسریح کند.

واریز سومین مرحله طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود نیز از خبرهای داغ رسانه‌ها بود. طبق آمارهای وزارت کار، در ۲ مرحله قبلی این طرح، بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی میان خانوارهای مشمول توزیع شده است.

لغو برنامه فروش و پیش‌فروش ظرفیت‌های خالی گروه خودروسازی سایپا، خبر دیگری بود که دیگر مورد توجه رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفت. پیش‌ازاین مقرر شده بود که ثبت‌نام برای چهار محصول گروه خودروسازی سایپا که دارای ظرفیت خالی از مرحله قبلی عرضه بود، از ساعت ۱۱ دیروز (یکشنبه) آغاز شود، اما سایپا اعلام کرد این عرضه به دلیل مشکلات سیستمی فعلاً لغو شده است.

لغو برنامه فروش سایپا که قیمت‌های آن با کف بازار تفاوت معناداری نداشت، واکنش کاربران فضای مجازی را نیز به دنبال داشت. برخی به‌طعنه نوشتند که سایپا به دلیل اینکه کمی قیمت ماشین تحت تأثیر رشد دلار افزایش پیدا کرده، از فروش با همان قیمت‌هایی که خودش تعیین کرده بود هم منصرف شد.

خبر دیگر از اقتصاد ایران، رشد ۱۰ درصدی تجارت کشورمان با پاکستان و رسیدن آن به ۲.۷ میلیارد دلار است. البته این رقم هنوز با هدف‌گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد؛ اما روند مثبت آن نشانه خوبی از عملی شدن وعده‌ها در این حوزه است.

همچنین آمارهای نهایی پروازهای نوروزی منتشر شد که از رشد ۷ درصدی تعداد مسافران هوایی در این ایام حکایت داشت. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام پایان عملیات نوروزی ۱۴۰۳، اعلام کرد: در نوروز امسال جابه‌جایی سه میلیون و ۳۹۶ هزار و ۸۷۱ مسافر جابجا شدند که این رقم در مقایسه با سال گذشته هفت درصد بیشتر است.

کد خبر 842834
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha