بعد از وقوع کرونا، اغلب اقتصادهای جهان با رشد تورم مواجه شدند و برای مواجهه با این مولفه نامطلوب، نرخ بهره را به صورت پلکانی افزایش دادند. حالا آمارهایی که از اقتصاد کشورهای مختلف منتشر می شود، از موفیت برخی کشورها و ناکامی برخی دیگر در مواجهه با تورم حکایت دارد.

اقتصاد جهان

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد جهانی همچنان نگاه نگرانی به تنش‌های منطقه‌ای دارد و با رفتار هیجانی در بازار طلا آن را بروز می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که بهای هر اونس طلای جهانی به رقم ۲۳۳۰ دلار رسیده است.

فارغ از تحولات اقتصاد سیاسی، یکی از مسائل مهم در شرایط فعلی اقتصاد جهان، تداوم تقویت رشد اقتصادی در چین بوده که در شاخص مدیران خرید منعکس شده است. این شاخص در ماه مارس امسال، با بالاترین سرعت در ۱۳ ماه گذشته رشد کرده و هم‌زمان اعتماد تجاری هم در این کشور به بالاترین حد در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.

در اروپا، شتاب رشد تورم در انگلیس کاهش پیدا کرده و از ۲.۵ درصد به ۱.۳ درصد رسیده است. اتفاقی که امید فزاینده‌ای برای سیاست‌گذاران بریتانیا ایجاد کرده و دورنمای کاهش نرخ بهره در این کشور را مثبت کرده است. در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان هم شیب رشد تورم کاهش پیدا کرده و از ۲.۷ درصد به ۲.۳ درصد رسیده است.

در آن‌سوی جهان، رکوردشکنی کسری تجاری آمریکا و رسیدن آن به ۶۸.۹ میلیارد دلار خبرساز شده است. آمریکا از آوریل سال گذشته میلادی با رشد فراتر از انتظار ارزش واردات مواجه شده است.

طبق آمارها، کسری تجاری آمریکا پس‌ازاینکه برای یک دهه حدود ۴۰ میلیارد دلار باقی‌مانده بود، در دوره همه‌گیری کرونا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید و حالا دوباره در همان روند افزایشی قرار گرفته است.

در این میان داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری، از رشد بی‌سابقه گردشگری جهانی در سال جاری میلادی و دهه آینده حکایت دارد به‌گونه‌ای که این صنعت در سال جاری میلادی می‌تواند ۱۱.۱ هزار میلیارد دلار بر اقتصادی جهانی اثر بگذارد.

بر اساس این اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده، صنعت گردشگری به یک صنعت ۱۶ هزار میلیارد دلاری تبدیل شود و ۱۱٫۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل دهد.

در همسایگی ایران، اوضاع اقتصادی ترکیه همچنان پرتنش است و طبق آخرین آمارها تورم سالانه این کشور در ماه مارس به ۶۸٫۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد بیشتر است. ترکیه در جریان متورم شدن اقتصاد، حداقل دستمزد را در سال جاری ۱۰۰ درصد افزایش داده و به حدود ۵۳۰ دلار رسانده است.

کد خبر 842828
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 0
    تورم اونها کجا و تورم ۶۰ تا ۷۰درصدی ما کجا