حمید شهرابی گفت: ما به عنوان شهروندان عادی در مورد کمک تسلیحاتی و یا همکاری‌های نظامی با جبهه مقاومت در فلسطین نمی‌توانیم دخالت مؤثری داشته باشیم. ولی، در مورد امکانات دیگر برای کمک‌رسانی به غزه چطور؟ واقعیت نشان می‌دهد که برخی امکانات محدود برای تهیه غذا و رساندن آن به مردم غزه وجود دارد.

غذا برای غزه

به گزارش همشهری آنلاین، کمک به فلسطینیانِ غزه در ۶ ماه اخیر که مورد هموج حملات بی‌رحمانه صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند، از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه بشری است. این کمک‌ها به هر شکلی می‌تواند باشد و گاهی یک تولید محتوای رسانه‌ای این امر را محقق می‌سازد، گاهی ارسال ادوات نظامی به گروه‌های مقاومت. پویش «غذا برای غزه» از جمله اقداماتی است که در مدت کوتاهی در جهت تأمین مواد غذایی برای مردم غزه اقداماتی را انجام داده است. درباره این پویش با حمید شهرابی، فعال و کارشناس امور بین الملل گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

گرسنگی، روشی غیرمستقیم برای قتل‌عام مردم فلسطین است

تولد ایده غذا برای غزه چگونه شکل گرفت و سازوکارش چگونه است؟

شکل‌گیری این پویش در واقع ناشی از یک نیاز مبرم بود. از یک‌طرف، واقعیت تلخ نسل‌کشی در غزه است که هر روز در جلوی چشمان ما اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر این سؤال مطرح بود و هست که ما، مردم ایران، برای مقابله با این فاجعه عظیم انسانی چه کار می‌توانیم انجام دهیم. شما می‌دانید که کشتار انسان‌های مظلوم در غزه فقط توسط بمباران‌های موشکی و یا گلوله اسلحه صورت نمی‌گیرد. یک بخش دیگر از این قتل‌عام، که زیاد هم به چشم نمی‌آید، در اثر گرسنگی و سؤتغذیه مفرط است. این واقعیت آن‌چنان مشهود است که حتی در گزارشات نهادهای وابسته به سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق‌بشر در غزه بازتاب یافته است.

واضح است که ما به عنوان شهروندان عادی در مورد کمک تسلیحاتی و یا همکاری‌های نظامی با جبهه مقاومت در فلسطین نمی‌توانیم دخالت مؤثری داشته باشیم. این مسئولیت متوجه نهادهای حکومتی است و من اعتقاد دارم که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کوتاهی نکرده است. ولی، در مورد امکانات دیگر برای کمک‌رسانی به غزه چطور؟ مثلا، برای تأمین غذا، آیا در این حوزه هم دست و بال ما، شهروندان عادی کاملا بسته است؟ واقعیت میدانی نشان می‌دهد که علیرغم دشواری‌های فراوان، شرایط در این حوزه متفاوت است. یعنی، مشخصا، برخی امکانات محدود برای تهیه آذوقه و غذا و رساندن آن به مردم نیازمند در غزه وجود دارد. لذا، پاسخ سؤال شما در همین جاست. ما، وقتی دیدیم که برخی از هم‌وطنان ما در راستای همین هدف کمک‌رسانی مردمی به غزه دست به ابتکار عمل زده‌اند و در قالب مؤسسات خیریه‌ غذا به دست مردم غزه می‌رسانند، وظیفه خود دیدیم که در پویشی ملی، که امیدواریم به یک اقدام فراگیر بین‌المللی تبدیل شود، تحت عنوان "غذا برای غزه" در این حرکت مشارکت کنیم.

کارگران ایرانی پشتیبان مردم فلسطین هستند

در این مدت استقبال مردمی چطور بوده؟

یک ویژگی این پویش، ابتکار عمل کنش‌گران کارگری است. این که "شورای پویش دستمزد سال ۱۴۰۳" در حمایت از "پویش غذا برای غزه" به سرعت بیانیه داده و هم‌چنین پیام پشتیبانی از این پویش توسط رئیس "کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران " صادر شده است، اهمیت حضور جامعه کارگری در این پویش را نشان می‌دهد و حاکی از سطح بالای آگاهی و همبستگی بین‌المللی در این ستون فقرات مبارزات آزادی‌بخش ملت ایران است. "پویش غذا برای غزه" حرکت خود را به تازگی آغاز کرده و در واقع در راهپیمایی روز قدس در تهران رونمایی شد. بازدید هزاران نفر از غرفه و کمک‌های مالی دریافت شده از صدها نفر، چشم‌انداز جذب انبوهی از حمایت‌های مردمی توسط این پویش را به وضوح نشان داد، و این واقعه‌ نویدبخش بود.

ویژگی‌های خاص پویش «غذا برای غزه» | استقبال مردمی از پویش در روز قدس

با مردم غزه ارتباط داریم

طریقه تأمین غذا برای مردم غزه چیست؟

خیریه‌هایی که "پویش غذا برای غزه" برای جمع‌آوری اعانه به منظور تأمین غذا برای مردم غزه معرفی کرده است، هم‌اکنون در این زمینه فعال هستند و قادر بوده‌اند تا به حال هزاران وعده غذای طبخ‌شده را در اختیار نیازمندان این سرزمین مقاوم و قهرمان قرار دهند. برخی از این خیریه‌ها از مدت‌ها پیش با اقشاری از مردم غزه در ارتباط بوده‌اند و برای آنها غریبه نیستند. این نوع از روابط دوستی و همبستگی مسبوق به سابقه و شبکه‌های مردمی ناشی از آن، فرصت مغتنمی برای عملیاتی کردن کمک‌رسانی‌های مردمی به غزه را به‌وجود آورده است.

کد خبر 842808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha