ارتش اسرائیل طی ۶ ماه جنگ در غزه در برهه‌هایی مدعی کاهش نیروی نظامی خود در جنوب غزه شده است. اقدامی که برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی انجام می‌شود، ولی در عمل تاثیری در کاهش فشارهای معیشتی بر مردم غزه نداشته است.

نوار غزه

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی حکایت از تغییر آرایش نظامی ارتش اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی دارد. انتشار این گزارش همزمان با فشارهای بین‌المللی علیه اسرائیل برای کاهش تنش‌ها در نوار غزه ابهام‌آمیز است. طی ۶ ماه حملات بی‌امان و کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه در چند نوبت کاهش حملات و خارج کردن نیروها از این منطقه مطرح شده بود. سوی دیگر انتشار چنین گزارش‌هایی احتمال تمرکز بیشتر نظامی ارتش اسرائیل بر مناطق شمالی نوار را روایت می‌کند.

پیش‌بینی حمله رژیم صهیونیستی به منطقه رفح که بخش عمده آوارگان فلسطینی را در خود جای داده است در تناقض با انتشار خبر عقب‌نشینی نیروی زمینی اسرائیل از این سرزمین‌هاست. آرام کردن افکار عمومی جهان با یک عملیات رسانه‌ای فریبکارانه فرضیه قوی در انتشار چنین خبری است، چراکه حتی فشارهای آمریکا و اروپا نیز تاکنون نتوانسته است بنیامین نتانیاهو را از کاهش فشارهای نظامی بر جنوب غزه منصرف کند.

استراتژی پاکسازی بلوکی نوار غزه دومین فرضیه و محتمل برای ورود این سرزمین‌ها به یک مسیر غیر قابل بازگشت است. در این راهبرد سرزمین‌های اشغالی مرحله به مرحله از سوی اسرائیل به انهدام و ویرانی کشیده می‌شوند و این مناطق تحت سیطره کامل تل‌آویو قرار می‌گیرند. کشیدن یک مسیر از وسط نوار غزه با هدف قطع کردن شریان‌های ارتباطی شمال و جنوب غزه و تسلط بیشتر بر فلسطینیان بوده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته به یک باره اعلام شد ارتش اسرائیل پس از ۴ ماه درگیری متوالی در منطقه خان یونس تمام نیروی زمینی خود را از جنوب نوار غزه خارج کرده است و تنها یک تیپ به نام نهال در این باریکه باقی مانده است. این تیپ وظیفه تامین امنیت مسیر موسوم به کریدور نتزاریم را برعهده گرفته است که از منطقه بئری در جنوب اسرانیل تا ساحل نوار غزه عبور می‌کند.

این کریدور ارتش اسرائیل را قادر می‌کند تا همزمان در شمال و مرکز غزه حملات خود را ادامه دهد و از بازگشت فلسطینیان به بخش‌های شمالی نوار غزه جلوگیری کند. ارتش رژیم صهیونیستی اذعان داشته بر محاصره سنگین جنوب غزه ادامه خواهد داد، اقدامی که به قحطی و بیماری در میان آوارگان این منطقه دامن می‌زند.

این رژیم مدعی است به سازمان‌های بشردوستانه اجازه می‌دهد پس از تاکتیک نظامی اخیر به‌طور مستقیم کمک‌ها را به شمال غزه برساند.

کد خبر 842794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha