جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در تازه‌ترین کتاب خود که اخیراً در وین چاپ شده، اسرائیل را عامل اصلی بحران خاورمیانه معرفی کرد.

به گزارش ایرنا از وین، وی سه شنبه شب(23 آبان) در وین کتاب خود با نام "فلسطین، صلح آپارتاید نیست" را معرفی کرد.

کارتر در این کتاب هشدار داده که آمریکا با سکوت خود نسبت به سیاست‌های اسراییل، موجب تقویت تروریسم ضد آمریکایی می‌شود و با آبروی بین‌المللی خود بازی می‌کند.

وی همچنین گفته است که صلح در خاورمیانه زمانی ایجاد خواهد شد که اسراییل آماده باشد به حقوق بشر، سیاست رسمی آمریکا، تمایل اکثر مردم خود و مرزهای قانونی احترام گذاشته و به تعهداتش عمل کند.

کارتر در این کتاب گفته است: مناطق فلسطینی از سوی حدود صد پایگاه کنترل اسراییلی محصور شده‌اند و دسترسی مردم به دیگر مناطق سخت تر و حتی در بسیاری از مواقع غیرممکن است.

رییس جمهوری سابق آمریکا در این کتاب نوشته است: هیچ یک از رهبران فلسطینی نمی‌توانند چنین وضعیتی را بپذیرد.

در این کتاب آمده ست: در سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی سازمان ملل، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا بطور مشترک، راه حلی برای بحران خاورمیانه ارایه دادند که از سوی فلسطینی‌ها این طرح که تاسیس یک دولت در کرانه باختری و نوار غزه را منظور داشته، پذیرفته شد.

کارتر می‌نویسد: اسراییل در مقابل موانع و بهانه‌های مختلفی را بیان کرده و شروط زیادی که برای مذاکرات صلح مانع ساز است، اعلام می‌کند.

وی در کتاب خود می‌نویسد: صادرات مواد غذایی به مناطق فلسطینی بسیار محدود است و حتی صورت نمی‌گیرد.

معلمان، پرستاران و کارکنان موسسات امور اجتماعی فلسطینی باید ماهها برای دریافت حقوق خود منتظر بمانند، درآمد سرانه در سه سال گذشته حدود ‪۴۰‬ درصد کاهش یافته و میزان افراد فقیر به ‪ ۷۰‬درصد رسیده است.

کارتر در این کتاب نوشته است: بیش از نیمی از خانواده‌های فلسطینی تنها یک بار در روز غذا می‌خورند، کودکان فلسطینی بین ‪ ۱۲‬و ‪ ۱۴‬ساله به بیش از شش ماه زندان محکوم می‌شوند و از سن ‪ ۱۴‬سالگی با آنان مانند افراد بزرگسال برخورد می‌شود.

رییس جمهوری اسبق آمریکا همچنین ابراز تاسف کرده است که شهرهای مهم مسیحیان در طول حصارهای امنیتی اسراییل قرار گرفته و بطور نمونه یک صومعه مسیحیان توسط دیوار حایل به دو قسمت تقسیم شده که ساختمان آن در سمت اسراییلی‌ها است و اعضای آن کلیسا در سوی دیگر این دیوار زندگی می‌کنند.

کد خبر 8427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز