پس از تجاوز صهیونیست‌ها به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه؛ ظاهرا موج جدیدی از التهاب‌آفرینی در افکار عمومی ایران آغاز شده است. چهره‌ها و رسانه‌هایی که دیگر اسم و رسم‌شان تقریبا شناخته شده است به دستکاری روانی اقتصاد ایران مشغولند.

حمله به سفارت ایران در دمشق

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: ارزش شکّل(واحد پول رژیم صهیونیستی) تحت تأثیر اخبار مبنی بر حمله احتمالی ایران با کاهشی شدید به کمترین حد خود در چند روز گذشته رسیده است.
همچنین به گزارش بلومبرگ، شاخص بازار سهام و اوراق قرضه دلاری اسرائیل به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از حمله ایران، به پایین‌ترین سطح یک‎سال اخیر، سقوط کرد که این ضرر در تل‌آویو، بزرگ‌ترین خسارت در سراسر جهان به شمار می‌رود.
رسانه‌های صهیونیستی از داخل اراضی اشغالی خبر می‌دهند که اسرائیلی‌ها بعد از تهدید ایران به انتقام به سمت فروشگاه‌ها هجوم آورده و در حال ذخیره مواد اساسی مورد نیاز خود هستند. طبق گزارش تارنمای عبری «والا»، ساکنان اراضی اشغالی فلسطین در سراسر این منطقه در حال ذخیره کردن کالاهای اساسی از جمله آب و غذاهای کنسروشده هستند. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ صف‌های طولانی تشکیل شده و قفسه‌ها به سرعت خالی شدند.
در همین رابطه سخنگوی ارتش اسرائیل برای آرام کردن فضای به‌هم‌ریخته داخل اراضی اشغالی خطاب به اشغالگران گفته بود نیازی به خرید موتور برق، ذخیره مواد غذایی و برداشت پول از دستگاه‌های خودپرداز نیست. لیبرمن، وزیر جنگ سابق اسرائیل نیز گفت: «نباید کل کشور را در هراس قرار دهیم.» رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی شروع به انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌هایی درباره چگونگی انتقام ایران کرده‌اند و اهداف مختلف برای حمله احتمالی ایران و حتی نحوه حمله به این اهداف را پیش‌بینی و بررسی می‌کنند.

همین شرایط آشفته در داخل اراضی اشغالی باعث شد که یکی از کارشناسان رسانه‌ای در اسرائیل زبان به اعتراف بگشاید و بگوید: «ایرانی‌ها هنوز یک پهپاد پرتاب نکرده‌اند ولی به یک دستاورد روانی رسیده‌اند.»
در حالی که بدون شلیک یک گلوله از طرف ایران، اقتصاد شکننده رژیم صهیونیستی به تلاطم افتاده، ساکنان اراضی اشغالی هراسان شده و از امکان شکل‌گیری موج جدیدی از مهاجرت معکوس صحبت می‌شود؛ یک جریان رسانه‌ای در داخل ایران سعی می‌کند شرایط را به نفع اسرائیل وارونه کرده و با انتشار اخبار جعلی برای تشدید انتظارات تورمی و ملتهب کردن افکار عمومی کشور، تصمیم‌سازان را از پاسخ احتمالی و پشیمان‌کننده ایران به رژیم صهیونیستی منصرف کند.
آنها مثل موارد گذشته به نیابت از رژیم صهیونیستی و برای حفظ منافع این رژیم اقدام به عملیات روانی در ایران می‌کنند. سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به همین جریان رسانه‌ای که در تازه‌ترین اقدام‌شان خبر کذب تغییر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را منتشر کرده‌اند نوشت: «تروریست‌های اقتصادی هم‌پای تروریست‌های حملات دمشق و چابهار مشغول بمباران افکار عمومی با خبر کذب هستند. افزایش نااطمینانی و دامن ‌زدن به انتظارات تورمی، مهم‌ترین راهبرد آنها در این روزها است. القای تزلزل در تیم اقتصادی دولت با تولید اخبار جعلی را باید در این چارچوب تحلیل و ردیابی کرد.»

۷ تیر ۱۴۰۱ بود که رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضائیه به اهمیت «امنیت روانی مردم» به عنوان یکی از مصادیق «حقوق عامه» اشاره کردند و فرمودند: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن‌ها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می‌کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر می‌کند، مردم را نگران می‌کند، ذهن مردم را خراب می‌کند. یک دروغی را مطرح می‌کند، شایع می‌کند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین می‌رود. یکی از وظایف قوّه‌ قضائیّه برخورد با این مسئله است.».

کمتر از سه ماه پس از سخنان رهبر انقلاب شورشی که اتفاقا آن هم ریشه‌هایی اسرائیلی داشت بر پایه یک دروغ، در پاییز ۱۴۰۱ شکل گرفت و برای مدتی تمرکز و توان کشور را به خود مشغول کرد. برخی چهره‌های شناخته‌شده در کنار رسانه‌های غرب‌گرای داخلی همسو با جریان رسانه‌ای خارج از کشور پمپاژ اخبار جعلی و کذب به افکار عمومی ایرانیان را آغاز کردند و خسارات و هزینه‌های قابل توجهی برای کشور به بار آوردند. آن غائله نهایتا به پایان رسید اما به نظر می‌رسد دستور کار التهاب‌آفرینی در افکار عمومی از طریق عملیات رسانه‌ای همچنان ادامه دارد.
۶ فروردین امسال رهبر انقلاب در دیدار با شاعران درباره اهمیت رسانه و میدان جنگ در دنیای امروز فرمودند: «امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها چالش‌های رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است.»

حالا دو هفته پس از این سخنان، و پس از تجاوز صهیونیست‌ها به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه؛ ظاهرا موج جدیدی از التهاب‌آفرینی در افکار عمومی ایران آغاز شده است. چهره‌ها و رسانه‌هایی که دیگر اسم و رسم‌شان تقریبا شناخته شده است به دستکاری روانی اقتصاد ایران مشغولند شاید از این طریق و با ایجاد فشار افکار عمومی بر مسئولان، جمهوری اسلامی را در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها مردد کنند.

حال باید دید قوه قضائیه و سایر مسئولان نظارتی در حمایت از امنیت روانی جامعه با شایعه‌پردازان و منتشرکنندگان این اخبار کذب که نشان دادند سرمایه‌های حقیقی اسرائیل در ایران هستند، برخورد خواهند کرد؟ چنین اقدامی در صورت وقوع، مسلما مکمل پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی خواهد بود.

«رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد.» این یک پیش‌بینی قطعی است اما مسئولان نظارتی و در رأس آن، قوه قضائیه به عنوان مخاطب اصلی بیانات رهبر انقلاب برای حفظ امنیت روانی جامعه می‌توانند با اقدام ‌بموقع خود در احیای این حق عمومی، مجاهدان میدان را یاری و مشت آنها را برای ضربه به رژیم جنایتکار صهیونیستی محکم کنند.

کد خبر 842628
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha