روز جهانی قدس امسال حال و هوای دیگری داشت و در آخرین جمعه ‌ماه مبارک رمضان میلیون‌ها نفر از مردم ایران اسلامی، همگام با مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان، به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر و پرشورتر از سالیان گذشته، حمایت خود را از مردم فلسطین و آرمان رهایی قدس‌شریف اعلام کنند.

روز قدس

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: روز جمعه مردم روزه‌دار ایران در بیش‌از ۲ هزار شهر سراسر کشور در حالی خروش ضدصهیونیستی و ضدآمریکایی برآوردند که این روزها به برکت صبر و استقامت مردم غزه، فلسطین نه‌تنها به مسئله اول جهان اسلام تبدیل شده، بلکه افکارعمومی جهانیان را نیز با آرمان رهایی مردم مظلوم فلسطین از شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی همراه کرده‌است.

در شرایطی که شعار راهپیمایی امسال «روز قدس؛ ‌ از طوفان‌الاقصی تا طوفان‌الاحرار» تعیین شده بود، گزارش‌های میدانی از سراسر کشور، از حضور کم‌نظیر ایرانیان در راهپیمایی روز قدس حکایت دارد؛ راهپیمایی‌ای که امسال به‌دلیل تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی از یک‌سو و حمله تروریستی اخیر رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رسیدن جمعی از مستشاران ایرانی، رنگ و بوی دیگری داشت.

وداع با شهدای طریق‌القدس در روز قدس

تشییع پیکر شهدای جنایت تروریستی دمشق ازجمله برنامه‌های ویژه راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران بود که حال و هوای ویژه‌ای به این مراسم بخشیده بود و شهروندان تهرانی با برگزاری تشییعی پرشکوه، برای شهدای طریق‌القدس سنگ‌تمام گذاشتند. روز جمعه آیین تشییع شهدا از میدان فردوسی به سمت میعادگاه نمازجمعه تهران برگزار و پس‌از مراسم تشییع، پیکر مطهر شهیدان برای خاکسپاری به استان‌های زادگاه آنان منتقل شد.

اقامه نماز رهبرمعظم انقلاب بر پیکر ۷شهید راه قدس

مردم تهران در حالی روز جمعه طی آیینی باشکوه، پیکرمطهر ۷ شهید راه قدس را بدرقه کردند که پس‌از انتقال پیکر شهدا به ایران، پنجشنبه شب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب در حسینیه امام‌خمینی(ره) بر پیکر این شهیدان نماز اقامه کردند. دراین مراسم که خانواده‌های شهیدان سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، سیدمهدی جلادتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سیدعلی صالحی روزبهانی حضور داشتند، رهبرمعظم‌انقلاب ضمن دعا برای این شهیدان، با خانواده‌های معظم آنان از نزدیک گفت‌وگو کردند. در مراسم دیگری، آیین وداع با پیکر این شهیدان نیز پنجشنبه شب با حضور مردم در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران برگزار شده بود.

۲مهمان ویژه تهران

راهپیمایی امسال روز قدس در تهران، ۲ مهمان ویژه داشت و زیاد النخاله، دبیرکل جنش جهاد اسلامی فلسطین و ابوفدک المحمداوی، معاون حشدالشعبی عراق در جمع راهپیمایان تهرانی حضور یافتند. النخاله و المحمداوی در جمع راهپیمایان، ضمن قدردانی از اقدام‌ها و تلاش‌های جمهوری‌اسلامی برای حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین، بر آمادگی محور مقاومت به‌منظور مبارزه با رژیم‌صهیونیستی تأکید کردند.

تجمع بزرگ لشگر قدس

نخستین راهپیمایی روز جهانی قدس پس‌از عملیات «طوفان‌الاقصی» و دور تازه مبارزات مردم مظلوم فلسطین با غاصبان قدس‌شریف در شرایطی برگزار شد که میدان انقلاب تهران شاهد تجمع کودکان، نوجوانان و مادران در حمایت از کودکان و مادران فلسطینی با عنوان «پویش لشگر قدس» بود؛ پویشی که به همت شهرداری تهران راه‌اندازی شد و با اجرای گروه سرود نوجوانان مدارس شهر تهران نیز همراه بود.

فروپاشی رژیم‌صهیونیستی بسیار نزدیک است

فرمانده کل سپاه پاسداران سخنران ویژه راهپیمایی روز قدس امسال در تهران بود که مهم‌ترین محورهای سخنان سردار حسین سلامی را در ادامه می‌خوانید.

- رژیم‌صهیونیستی موجودیتی تصنعی در ذیل سیاست‌های شیطانی غرب است.

- همانگونه که فرمانده معظم کل قوا فرمودند، دلاورمردان ما رژیم‌صهیونیستی را تنبیه خواهند کرد.

- شهدای راسک و چابهار موجب شکست توطئه سرویس‌های جاسوسی دشمنان شدند.

- حمایت آمریکا از رژیم‌صهیونیستی، او را در مرکز نفرت جهانی قرار داده است.

- امروز شخصیت اخلاقی و سیاسی آمریکا در منطقه و جهان درحال زوال است و آمریکا مجبور شده تمرکز خود را از اقتصاد بر امنیت در شرق مدیترانه قرار دهد.

- هرگاه دستگاه تنفس مصنوعی غرب از بینی رژیم‌صهیونیستی برداشته شود، او حیات نباتی به‌خود خواهد گرفت و فرومی‌ریزد و این نزدیک است و دور نیست.

- پیام‌هایی که از داخل غزه به ما منتقل می‌شود، این است که ما هیچ مشکلی برای ادامه این استقامت نداریم. شما محکم باشید، چراکه ما رژیم را در غزه مدفون خواهیم کرد.

- این رژیم باید این واقعیت را درک کند که با گسترش ناامنی‌ها، نمی‌تواند امنیت را برای خود به ارمغان آورد.

همگامی مردم و مسئولان

حضور سران قوا و بسیاری از مسئولان لشگری و کشوری همگام با مردم در راهپیمایی روز قدس، ازجمله سوژه‌هایی بود که روز جمعه توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جمع راهپیمایان تأکید کرد که حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، نابودی رژیم‌صهیونیستی را رقم می‌زند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم با حضور در راهپیمایی، اظهارکرد که مردم ایران و دنیا با حضور در راهپیمایی روز قدس، نشان دادند فلسطین، موضوع اول جهان اسلام و بشریت است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای نیز تأکید کرد جنایات صهیونیست‌ها در غزه و اقدام‌های جنون‌آمیز آنان در منطقه، از روی استیصال و درماندگی است.

آمریکا، متهم نخست جنایت در غزه

در پایان راهپیمایی روز قدس، قطعنامه‌ای در ۷ بند قرائت و با تکبیر راهپیمایان همراه شد. مهم‌ترین محورهای این قطعنامه را در ادامه می‌خوانید.

- از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های عملی و میدانی مقتدرانه جبهه مقاومت برای مقابله و پاسخ به جنایات وحشیانه غاصبان متوحش در غزه تجلیل و بر تداوم آن تأکید می‌کنیم.

- آمریکا متهم اول اداره جنگ غزه و حمایت از صهیونیست‌ها و شراکت در همه جنایات آنهاست.

- پایان‌بخشی به جنگ غزه و جنایت این روزهای رژیم جلاد و گرگ‌صفت صهیونیستی، نیازمند عزم و اراده دولت‌های اسلامی برای نقش‌آفرینی در این صحنه است.

- از همه دولت‌ها و به‌ویژه دولت‌های اسلامی می‌خواهیم ظرفیت‌های خود را برای تحقق آتش‌بس دائمی و گسیل کمک‌های بشردوستانه به‌کار گیرند.

- اقتدار و توانمندی‌های بازدارنده کشور و نفوذ معنوی و تعیین‌کننده منطقه‌ای ایران مقتدر و عزیز، «سرمایه راهبردی» میهن اسلامی است.

محکومیت صهیونیست‌ها ازسوی کلیمیان ایران

محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی ازسوی جامعه کلیمیان ایران ازجمله جلوه‌های راهپیمایی روز قدس امسال بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. یونس حمامی لاله‌زار، رهبر دینی کلیمیان ایران در جمع کلیمیان شرکت‌کننده در راهپیمایی روز قدس، اقدامات رژیم جنایتکار اسرائیل را مغایر دستورات تورات و آیین حضرت موسی(ع) دانست و وظیفه پیروان ادیان الهی را دفاع از مظلوم عنوان کرد. وی همچنین تأکید کرد که مردم غزه در ۶ماه اخیر تحت حملات وحشیانه هستند و بیمارستان، مساجد و زنان و کودکان بی‌دفاع مورد حمله واقع می‌شوند و امکان هیچ کمک‌رسانی به آنان وجود ندارد.

کد خبر 842276
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha