در معاملات روز چهارشنبه در حالی هیجان بازار ارز و اثرپذیری بازار طلا و سکه از آن ادامه پیدا کرد که شاخص کل بورس تهران توانست با بهبود تقاضا در فضایی نسبتا آرام، به رشد ۵.۶ هزار واحدی دست پیدا کند.

دلار - صرافی

به گزارش همشهری آنلاین، در شرایط فعلی اقتصاد ایران، بیش از هر چیز تحولات بازارها زیر ذره‌بین افکار عمومی و رسانه‌ها است. در معاملات روز چهارشنبه، در حالی افزایش قیمت هیجانی دلار و طلا ادامه پیدا کرد که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان مرجع مبادلات کلان ارز، قیمت دلار آمریکا به‌صورت اسکناس و حواله با کاهش ۱۰ تومانی به ازای هر دلار مواجه بود.

همچنین قیمت اسکناس یورو ۲۶۲ تومان و حواله یورو ۲۴۴ تومان کاهش را تجربه کرد. مرتضی افقه، اقتصاددان، افزایش نرخ ارز را صرفاً سیاسی دانست و پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت دلار کاهش یابد.

خارج از گود بازار ارز و طلا، در بازار سرمایه نیز برآیند معاملات فعالان بورسی به رشد شاخص منجر شد. در جلسه معاملاتی بورس در روز چهارشنبه، اثری از هیجان سه‌شنبه وجود نداشت و شاخص کل بورس تهران با ۵ هزار و ۶۴۲ واحد رشد در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۰۶ واحدی قرار گرفت.

واگذاری سرخابی‌ها نیز همچنان جزو خبرهای داغ رسانه‌هاست. پس‌ازاینکه بانک ملت مذاکره با باشگاه پرسپولیس را تائید کرد، بانک تجارت هم در نامه‌ای به سازمان بورس، از مذاکره با استقلال خبر داد؛ گرچه در همین نامه اظهار شده که تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

بیشتر بخوانید:

خبر خوب وزیر اقتصاد درباره بازگشت رونق به اقتصاد | کاهش تورم همچنان در دستور کار

خبر دیگر، رشد ۱۰ درصدی آمارهای مربوط به میزان تخلیه‌وبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ است که مهر تائیدی بر بهبود شرایط تجاری کشور است. در آماری دیگر، گمرک ایران از رشد ۳۶.۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران و رسیدن حجم آن به ۱۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن خبر داده است.

اضافه شدن یک کشتی ۶ هزار تنی به ناوگان کشتیرانی دریای خزر، خبر دیگری است که از منظر اقتصادی قابل توجه است؛ به خصوص که در سال گذشته، حدود ۵۰ درصد به ناوگان کشتیرانی دریای خزر اضافه شده و این می تواند نشانه ای برای باز شدن مسیر تجارت ایران با اوراسیاه، به خصوص فدراسیون روسیه باشد.

آخرین خبر نیز مربوط به وضعیت آبی سدهای کشور است. طبق گفته سخنگوی صنعت آب ایران، فعلا میزان پرشدگی آنها به ۵۸ درصد رسیده که مشابه مدت مشابه سال قبل است.

نکته قابل توجه اینکه با وجود ثابت ماندن میانگین میزان پرشدگی سدهای کشور، در استان تهران شرایط دیگری برقرار است و طبق آمار، میزان پرشدگی سدهای ۵ گانه پایتخت به ۱۶ درصد رسیده که ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

کد خبر 841975
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    2 0
    مگه بورسی هم دیگه مونده ؟ در شرایط اضطراری ، بورس می توانست به عنوان یک ضربه گیر عمل کند اما متاسفانه با تصمیم های اشتباه ، این بازار از بین رفت و امیدی دیگر بهش نیست
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    2 0
    خبر اقتصاد ایران ان است که علیرغم تاکید مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تولید داخل با سیاست گزاری های صورت گرفته تولید داخل عملا به فنا رفته است . بازار سرمایه که بزرگترین تامین کننده مالی کارخانجات تولیدی است در چند سال اخیر فقط شده کوره پول سوزی و ما مردم که سرمایه ای نداریم بریم ملک و طلا بخریم حسب توصیه مدیران کشور اندک پس اندازمان را بردیم بازار سرمایه که کلا به فنا رفت . این خبر مهم اقتصاد کشور است
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
    3 0
    فقط شاخص سازی می کنند. کسی بورس نره
  • یک مستمری بگیر IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    کشتی ۶ هزار تنی می دانید یعنی چقدر ؟ یعنی دو تا لنج چوبی !!! و این افتخاری است برای کشتیرانی خزر !!!!!
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    فقط گاهی شاخص رو به صورت فیک بالا می برند و گرنه همه تو ضررهای سنگین هستند