اسماعیل کوثری گفت: ایران مهم‌ترین کمک را از مدت‌ها قبل به فلسطینیان کرده بود و آن انتقال خود باوری است. باید بگوییم کمک ایران به فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی این بود که به آن‌ها ماهی‌گیری یاد داد.

اسماعیل کوثری

به گزارش همشهری آنلاین، پس از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌پناه غزه پس از حماسه طوفان‌الاقصی، در فضای مجازی و حتی برخی مطبوعات رسمی و غیررسمی چنین حرفی شایع شد که ایران در ابتدا گروه‌های مقاومت فلسطینی را تحریک کرد و سپس پشت آنان را خالی نمود و کمک به آنان را ادامه نداد. اما با تمام این شایعات؛ دیدار اخیر سران حماس و جهاد اسلامی با مقامات ایرانی و در رأس آنان رهبری معظم، خط بطلانی بر این فرضیه بود. اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و فرمانده سابق قرارگاه ثارالله در گفت‌وگویی با همشهری به حقیقت پشتیبانی ایران از فلسطین پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

دفاع از آرمان فلسطین اساساً از پایه‌ای‌ترین محورهای انقلاب اسلامی است

کوثری در ابتدا گفت: موضوع دفاع از فلسطین و غزه مسأله امروز و دیروز ایران و انقلاب اسلامی نیست. دفاع از آرمان فلسطین اساساً از پایه‌ای‌ترین محورهای انقلاب اسلامی است که حضرت امام از سال 1341 آن را ابراز داشته بود و بر نابودی جرثومه فساد صهیونیستی تأکید کرده بود. بعدها این موضوع در قالب روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان تجلی یافت که امروزه شاهدیم این سنت حسنه در بسیاری از کشورهای جهان برپا می‌شود.

ایران ماهی‌گیری به فلسطینی‌ها یاد داد

وی افزود: گذشته از آن نوع دیگری از حمایت را هم ایران از مجاهدین فلسطینی داشته است. در مقطعی از زمان حاج قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان ایرانی بعضی از مبارزان فلسطینی را آموزش دادند و تجربیات خود را در اختیار آنان گذاشتند. ضمن اینکه خود حاج قاسم هم سابقه حضور در مناطق اشغالی را داشته بود و توانسته بود با مبارزان فلسطینی ارتباط برقرار کند. به تعبیری باید بگوییم کمک ایران به فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی این بود که به آن‌ها ماهی‌گیری یاد داد تا بتوانند در ادامه به شکل صحیح و اصولی به مبارزه با رژیم صهیونیستی بپردازند. از این جهت باید گفت انتقال همین تجارب نظامی بن‌مایه طراحی‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی شد که اوج آن را می‌توان در عملیات طوفان‌الاقصی دید.

کمک‌های ایران عاقلانه و با در نظر گرفتن شرایط است

این نماینده مجلس ادامه داد: قطعا ایران و مردم ما قصد این را دارند که کمک‌های بیشتری به فلسطینیان بکنند، اما باید کمی واقع‌نگرانه‌تر به موضوع نگاه کرد. ایران مهم‌ترین کمک را به فلسطینیان کرده بود و آن خود باوری به توان و ظرفیت مردم خود فلسطین است. لذا در شرایطی که غزه در یک محاصره 360 درجه‌ای قرار گرفته و وضعیت در حالت بدی قرار دارد باید منطقی و عقلانی به موضوع نگاه کرد. امروزه مقاومت از طریق گروه‌های خود کمک لازم را به فلسطینیان انجام می‌دهد و باید در نظر داشت که نوع کنش و واکنش ایران بنا به شرایط و ظرفیت‌های میدانی نبرد است.

کد خبر 841365

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    2 1
    در فلسطین دو مدیریت متضاد در غزه وکرانه باختری وجود دارد حماس با چه عقلی خاک وملت غزه مسلمان را به دهن گرگ همیشه تشنه به خون گذاشت آیا غیر از تحربک آنها ووسوسه کردنشان برای تسلط به کل فلسطین بجای محمود عباس بود کشورهای عربی چرا هیچ عکس العملی ندارند!!