ابوالفضل ظهره‌وند در مورد این شایعه که ایران اول حماس را برای جنگ با اسرائیل تحریک کرد و سپس پشت آن را خالی کرد گفت: این شایعات در حقیقت بنایی برای توجیه عدم موفقیت اسرائیل در رسیدن به خواسته‌هایش است.

ظهره‌وند

به گزارش همشهری آنلاین، دیدار اخیر رهبران و سران مقاومت فلسطینی با مقامات جمهوری اسلامی و در رأس آنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبری ایران، حرف و حدیث‌های بسیاری را در فضای مجازی و عمومی به میان آورد. این دیدارها در وضعیت حال حاضر منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که فهم اهمیت و تحلیل آن ما را بر آن داشت تا با ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان و نماینده منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گپ و گفتی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

بن‌بست سیاسی و امنیتی برای صهیونیست‌ها

ظهره‌وند در ابتدا گفت: در حال حاضر باید گفت رژیم صهیونیستی در یک حالت استیصال قرار دارد و خود شخص بنیامین نتانیاهو شرایط سخت و سنگینی را می‌گذارند. حتی آمریکایی‌ها به عنوان جدی‌ترین متحد اسرائیل در دوگانه منافع ملی و منافع اسرائیل سعی کردند جانب منافع ملی خود را داشته باشند، البته کمک‌های نظامی بی‌دریغ آنان ادامه دارد اما آمریکا قصد دارد چنین بنمایاند که نسبت به اقدامات اسرائیل مسئولیتی ندارد. وضعیت اجتماعی رژیم صهیونیستی هم در حالت وخیمی است و شهرک‌نشین‌ها در سرزمین‌های اشغالی طی تظاهرات‌ گسترده خواستار برکناری دولت روی کار هستند. ضمن اینکه بخش مهمی از فشارهای روانی وارده بر دولت اسرائیل از سوی خانواده اسرایی است که در دست حماس هستند.

مذاکرات قاهره هم برای اسرائیل آورده‌ای نداشت

وی افزود: مجموع این مسائل جبهه مقاومت را در موقعیتی قرار داده است که آنان را در رسیدن به مطلوب خویش یاری می‌کند. اساساً دیدار رهبران مقاومت فلسطینی با مقامات ایران و رهبری معظم گویای همین مسأله است که ادامه روند مقاومت برای آنان چیزی جز پیروزی را به ارمغان نخواهد آورد. در مذاکرات قاهره که یک طرف آن سران امنیتی، سیاسی و نظامی اسرائیل است و طرف دیگر مقامات مصری، سران صهیونیستی انواع و اقسام پیشنهادها را روی کاغذ آوردند تا بلکه بتوانند برای برون‌رفت از این بن‌بست چاره‌ای پیدا کنند. این در حالتی بود که حماس حتی حاضر نشد نماینده‌ای را در آن نشست حاضر کند، چرا که برای آنان موضوع و روند کاملا مشخص است. خروج کامل اسرائیل از نوار غزه، ایجاد آتش‌بس پایدار و جبران خسارات به بار آورده چیزی است که حماس به حق مطالبه کرده و از آن هم کوتاه نمی‌آید.

توجیه شکست با انتساب طوفان‌الاقصی به ایران

این سیاست‌پژوه در مورد این شایعه که ایران اول حماس را برای جنگ با اسرائیل تحریک کرد و سپس پشت آن را خالی کرد گفت: این شایعات در حقیقت بنایی برای توجیه عدم موفقیت اسرائیل در رسیدن به خواسته‌هایش است. اسرائیل با حمایت همه‌جانبه از سوی غرب و برخی کشورهای عربی وارد نبرد با حماس شد، اما وقتی توفیقی کسب نکرد سعی کرد با بیان برخی شایعات فضای ذهنی عموم را به جای دیگری که ایران باشد ببرد. حتی خود رژیم طی انتشار اسنادی نشان داد عملیات طوفان‌الاقصی بدون هماهنگی با ایرانیان بوده است!

کد خبر 841362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha