به تازگی نتایج نظرسنجی از مردم فلسطین پیرامون جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه منتشر شده که بر اساس آن ۹۴٪ فلسطینی‌ها فکر می‌کنند اسرائیل در جریان جنگ فعلی مرتکب جنایات جنگی شده است. در مقابل، تنها ۵٪ (در مقایسه با ۱۰٪ سه ماه پیش) فکر می‌کنند حماس جنگ را مرتکب شده است.

غزه

همشهری آنلاین: به تازگی نتایج نظرسنجی از مردم فلسطین پیرامون جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه توسط مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین که یک مرکز نسبتا سکولار و نزدیک به تشکیلات خودگردان است و می توان معتبرترین مرکز نظرسنجی فلسطینی دانست، منتشر شده که تیم ترجمه گروه مطالعاتی هشت زیر نظر دکتر محمد آقاسی این آمار را برای زبان فارسی اعلام کرده است.

** باور مردم فلسطین نسبت به جنایات جنگی

۹۴٪ فلسطینی‌ها فکر می‌کنند اسرائیل در جریان جنگ فعلی مرتکب جنایات جنگی شده است.

در مقابل، تنها ۵٪ (در مقایسه با ۱۰٪ سه ماه پیش) فکر می‌کنند حماس جنگ را مرتکب شده است.

۹۱ ٪ فکر می‌کنند حماس در جریان جنگ کنونی مرتکب جنایات جنگی نشده است.

۸۰٪ پاسخگویان (در مقایسه با ۸۵٪ در دسامبر ۲۰۲۳) می‌گویند: فیلم‌هایی که توسط رسانه‌های خبری بین المللی نشان داده شده است، اقدامات حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی، مانند کشتار زنان و کودکان در خانه هایشان را نشان نداده‌است.

دلایل کسانی‌که فیلم‌ها را ندیده‌اند:

۶۰٪ گفتند که رسانه‌هایی که تماشا کرده‌اند آن‌ها را نشان نداده‌ در حالی‌که ۲۰٪ (۱۴٪ در کرانه باختری و ۳۱٪ در نوار غزه) گفتند که نمی‌خواهند آنها را تماشا کنند.

در پاسخ به این سوال که آیا حماس مرتکب جنایاتی که در این فیلم‌ها نشان می‌دهد، شده‌است؟ اکثریت قریب به اتفاق (۹۳٪) گفتند نه، انجام نداده است و فقط ۵٪ گفتند که انجام داده است.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، این باور که جنگجویان حماس مرتکب جنایات علیه غیرنظامیان شده‌اند در میان افرادی که ویدیوهایی را که چنین جنایاتی را نشان می دهد (۱۷٪) بیشتر از کسانی که این فیلم‌ها را ندیده‌اند.

** نظر مردم فلسطین درباره رفتار احتمالی ساکنان رفح و آوارگان در صورت تهاجم رژیم اشغالگر به رفح

۲۴٪ از ساکنان غزه می‌گویند که ساکنان و آوارگان به سمت مرزها هجوم خواهند آورد و به منطقه‌ی امن در مصر می‌روند. در مجموع، ۴۰٪ گفتند که فکر می‌کنند این کار را انجام دهند و ۵۱٪ گفتند که فکر نمی‌کنند این کار را انجام دهند.

** درک عمومی از رفتار احتمالی ارتش و پلیس مصر در آن سوی مرز، زمانی که با عجله از مرز عبور به سمت مصر بروند:

یافته‌ها نشان می‌دهد که ۶۱٪ بر این باورند که ارتش و پلیس مصر واقعاً به کسانی که از مرزها عبور می‌کنند شلیک می‌کنند.

احتمال اینکه ساکنان غزه بیشتر از ساکنان کرانه باختری اینطور فکر کنند، ۶۸ درصد و ۵۵ درصد است.

** وفاداری به وطن

از مردم غزه پرسیده شد: اگر ببینند مردمی که به سمت مرز مصر هجوم می‌آورند و دیوار جدایی مصر و رفح در حال سقوط است، آیا شما هم با آنها همکاری می‌کنید و خانه‌ی امن یا پناهگاه خود را برای جستجوی امنیت رها می‌کنید و از مرزها عبور می‌کنید؟

۷۰ درصد گفتند نه، آنها این کار را نمی‌کنند.

باور مردم فلسطین نسبت به جنایات جنگی

** انتظارات در مورد آتش بس و اینکه چه کسی در جنگ پیروز خواهد شد

از مردم فلسطین در مورد انتظارات آنها برای هفته‌ها و ماه‌های بعد در مورد جنگ و چشم‌انداز آتش‌بس پرسیده شد.:

بیشترین درصد (۴۰٪) انتظار دارند اسرائیل و حماس به آتش بس دائمی برسند، ۲۷ درصد انتظار ادامه جنگ و ۲۵ درصد انتظار دارند که گسترش جنگ شامل سایر کشورها و بازیگران منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای شود.

انتظارات از آتش بس در کرانه باختری بسیار بیشتر از نوار غزه است و به ترتیب ۵۰ درصد و ۲۷ درصد است.

۳۸ درصد از ساکنان غزه انتظار دارند که جنگ ادامه یابد در حالی‌که تنها ۲۰ درصد از ساکنان کرانه باختری انتظار دارند که این جنگ ادامه یابد.

کد خبر 841245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    از این ۹۴ درصد چند نفرشون دارن علیه اسرائیل میجنگن؟ چند میلیون فلسطینی ساکن هستن ولی فقط چند هزار نفر مشغول جنگیدن هستن. ولی ما شدیم کاسه داغتر از آش. خیلی از فلسطینی ها اسلحه دارن ولی نمیجنگن.