سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت سرپرست افغانستان، از میزبانی مهاجرین افغان، توسط جمهوری اسلامی ایران به نیکی یاد کرد و گفت: ما برای مدتی دیگر هم خواهان این میزبانی نیک همسایه‌ی مسلمان خویش هستیم.

طالبان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا مولوی عبدالمطلب حقانی سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت سرپرست افغانستان گفت: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران بر علاوه روابط نیک دیپلماتیک و اصول بین‌المللی، دارای مشترکات فراوان دینی و فرهنگی نیز هستند، لهذا این دو کشور مسلمان و همسایه، حقوقی هم بالای همدیگر دارند.

حقانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به خوبی از میلیون‌ها مهاجر افغان میزبانی کرد، اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر هم حضور مهاجرین افغان را تحمل کرده و در برابر مهاجرین از صبر و حوصله کار بگیرند تا زمینه عودت عزت‌مندانه آنها به کشور مساعد شوند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت سرپرست افغانستان تاکید: یک باردیگر از میزبانی نیک جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان تشکر می‌کنیم از ایران می‌خواهیم که به اساس مشترکات دینی و فرهنگی رفتار نیک با مهاجرین افغان داشته باشند.

در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به کشور عودت کردند

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان دولت سرپرست افغانستان درباره عودت مهاجرین افغان در سال گذشته گفت: ازماه حمل تا ماه حوت سال ۱۴۰۲ بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر افغان از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به گونه‌ داوطلبانه و اجباری به کشور عودت کردند.

آقای حقانی تصریح کرد: از یک و نیم میلیون مهاجر عودت کننده، بیش از ۸۰۰ هزار از جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰۰ هزار دیگر به گونه اجباری از پاکستان به کشور عودت کردند.

در بیش از چهار دهه جنگ و جهاد ناشی از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و ناتو در راس آن امریکا، میلیون‌ها افغان به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین صدها هزار تن دیگر به کشورهای غربی مهاجر شدند.

کد خبر 840798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    12 1
    اصلاً و ابداً بیاین جمع کنید بردارید ببرید تا همبن حالا هم زیادی نگه شون داشتیم مگه افغانستان گل و بلبل نشده یالا زود باشید خداحافظی کنید برید کشور خودتون
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    10 3
    طالبان بیخود کرد مگه اون موقع که ما گفتیم حق آبه ما را بدید بیاد چیکار کردید حمله کردید به مرز بان های ما بیخود از ایران درخواست دارید پر رو ها
  • NL ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    14 0
    طالبان خیلی بیخود کرده که برای ما تعیین تکلیف می کند.
  • محمد IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    17 1
    ما از مسولان جمهوری اسلامی تقاضامندیم با توجه به استقرار دولت پایدار در کشور افغانستان نسبت به اعزام برادران محترم افغانی به کشور عزیزشان اقدام نمایند تا اگر خدا بخواهد در وطن عزیزشان مستقر شوند
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      7 2
      عالی👊
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    11 0
    حقابه ایرآن چه شد؟