جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

خروجی سد زاینده‌رود به منظور جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود بامداد امروز افزایش یافت‎؛ آب تا بامداد یکشنبه به اصفهان می‌رسد.

زاینده رود

به گزارش همشهری آنلاین، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود از بامداد سوم فروردین و جاری سازی آب در بخش خشک این رودخانه به منظور توزیع بخشی از حقابه کشاورزان شرق اصفهان خبر داد. آن‌طور که محمود چیتیان توضیح داد با افزایش خروجی سد زاینده‌رود و جاری سازی رودخانه، بخشی از نیاز آبی مربوط به کشت غله و نیاز آبی حقابه‌بران حوضه زاینده‌رود تامین خواهد شد.

او البته تاکید کرد که باوجود بارش‌های اخیر، در مجموع بارندگی در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی فعلی (اول مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

نوبت اول بازگشایی آب در رودخانه زاینده‌رود 20 آبان امسال به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع انجام و پیش از این یک بار گفته شده بود اواخر بهمن شاهد بازگشایی رودخانه باشیم، اما بارش‌های مفید موجب شد این بازگشایی به 4 اسفند موکول شود، اما بازگشایی در اسفند هم رقم نخورد.

بار دیگر آن‌طور که رئیس هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان به همشهری توضیح داد، قرار بود بازگشایی برای آبیاری دوم زمین‌های کشاورزی در روزهای پایانی اسفند رقم بخورد که این اتفاق نیز به دلیل پیش‌بینی یک بارندگی خوب نیافتاد و قرار شد بازگشایی با تاخیر بعد از 5 فروردین رقم بخورد.

حسین وحیدا اما گفت: این بارندگی رخ نداد و به جای آن باد شدید هم داشتیم که منجر به بروز مشکلاتی برای گندم کشاورزان شد.

او با بیان اینکه بامداد یکشنبه آب به اصفهان می‌رسد، ادامه داد: ما همیشه نوبت اول آب را آبان ماه دریافت می‌کردم. طی دو سه سال گذشته اما به ناچار این نوبت آب در بهمن ماه دریافت می‌شد و کشاورزان با آن در واقع کشت دیرهنگام انجام می‌دادند، اما امسال به دلیل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته به روال گذشته نوبت اول در آبان ماه بازگشایی شد. کشاورزان کمی به دلیل تاخیر چند روزه در بازگشایی دچار تنش شدند، اما امیدواریم آن هم با بازگشایی صورت گرفته رفع شود.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بی رویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم به ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد و در طول سال طی چند نوبت برای جریان آب در زاینده‌رود بازگشایی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان امروز تاکید کرد کرد که با توجه به اینکه خروجی سد زاینده‌رود به منظور جاری سازی آب در بستر این رودخانه و تامین بخشی از نیاز آبی کشت غلات کشاورزان افزایش یافته است، برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، شهروندان و گردشگران از هرگونه استقرار و توقف در بستر رودخانه خودداری کنند.

بیشتر بخوانید:

تصاویر زیبا از جاری شدن آب در زاینده‌رود ؛ واکنش جالب مردم را ببینید
آب دریای عمان به اصفهان می‌رسد؟
ببینید | واکنش عجیب یک شهروند اصفهانی به بازگشایی زاینده رود

کد خبر 840409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    9 1
    سپاس از خدای مهربان خدا را شکر دست دولت نیست در غیر اینصورت قطره ای آب نداشت