در شمال تهران روستاهای جذابی ازامکانات متنوعی از جنگل، کوه، دشت گرفته تا آبشار و رودخانه برخوردارند و اغلب در فصل بهار پرآب و سرسبز می‌شوند. هرچند این روستاها فاصله چندانی تا شهر تهران ندارند، اما در برخی از آنها خانه‌های بوم‌گردی ساخته شده که می‌توانید لذت یک شب زندگی در دل طبیعت را هم تجربه کنید.

آهار2

همشهری - سعیده مرادی: این روستاها با آب‌وهوای مطبوع خود اغلب فرصتی هستند تا گردشگران در نیمه اول سال به ویژه تعطیلات نوروز تجربه سفر به طبیعت را به بهترین شکل رقم بزنند.

نام مقصد: روستای کند

روستای کند از ۲بخش علیا و سفلی تشکیل شده است که هریک قدمت دیرینه دارند و حضور در آنجا قدم‌زدن در دل تاریخ هم محسوب می‌شود.

باغ‌های سرسبز و نهرهای پرآب را در اینجا ببینید

کند سفلی در پایین دست و کند علیا در بالا دست قرار دارد. این روستا در فصل بهار دارای کوچه باغ‌های دیدنی، باغ‌های زیبا و سرسبز، آبشارهای خروشان، موقعیت کوهستانی ویژه است و منابع غنی آب و جریان نهرهای جاری داخل باغات روستا به آن طراوت و سرسبزی خاصی بخشیده که توجه هر تماشاگری را به سوی خود جلب می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری روستای کند

۱: آبشار ناران: آبشار ناران با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ یکی از آبشارهای دائمی استان تهران است که رد شمال روستای کند قرار دارد. جریان دائمی این آبشار باعث ایجاد شیارهای زیبایی روی صخره‌های سنگی شده است.

۲: تپه گوشواره: این تپه از ارتفاعات شمالی روستای کند است که چشم انداز و طبیعت بسیار زیبایی دارد.

۳: قلعه پیرزن: در کوهای شمالی روستا قرار دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی روستا محسوب می‌شود. قدمت این قلعه تاریخی به طور دقیق مشخص نیست.

۴: مزرعه پاونک: این مزرعه در ۳ کیلومتری روستا و در ارتفاعات ساکا قرار دارد که با پوشش طبیعی گیاهان مرتعی و گل‌ها از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود.

۵: آبشار کفترلو: آبشار کفترلو در شمال روستای کند، حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد و در قسمت پایین آن یک حوضچه کوچکی شکل گرفته است.

۶: تپه پیرزن: این تپه از ارتفاعات شمالی روستای کند است که دارای چشم انداز و طبیعت بسیار زیبایی است.

موقعیت: منطقه لواسانات و در فاصله ۴۶ کیلومتری شهر تهران

چطور برویم: از شهر لواسان وارد دوراهی کند شوید. با ادامه این جاده به یک دو راهی خواهید رسید که باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید که به روستای کند منتهی می‌شود.

امکان عکاسی: دارد

ویژگی: تاریخی و خوش آب‌وهوا

امکانات رفاهی: مسجد، سرویس بهداشتی

بایدها و نبایدها

۱: در هنگام قدم زدن در باغات این منطقه مراقب درختان باغات باشد و از ورود بدون اجازه به فضای باغ خودداری کنید.

۲: بهتر است برای عکاسی از شکوفه‌های بهاری درختان از صاحبان باغ‌ها اجازه بگیرید.

تعطیلات خود را میان جنگل و آبشار در چند متری تهران سپری کنید

روستای آهار

آهار در دامنه‌های رشته کوه البرز قرار گرفته و اطراف آن کوهستان‌ها و قله‌های بلند زیادی وجود دراد که مناسب کوهنوردی هستند، به همین علت کوهنوردان زیادی به این روستا سفر می‌کنند.

روستایی پر از کوه و رودخانه

در گذشته روستای آهار را با نام «اوهار» می‌شناختند که به مرور تبدیل به «اوهر» و سپس «آهار» شد. این روستا در محل تلاقی دو تنگه ای که یکی به سمت شمال غرب به ده تنگه و دیگری به سمت جنوب غرب که به قله توچال و مرز شهرستانک منتهی می‌شود، قرار دارد. وجود باغ‌های وسیع و تماشای شکوفه‌های درختان سیب، آلبالو و... به ویژه در فصل بهار جلوه‌ای خاص به این روستا می‌بخشد. همچنین در آهار رودخانه‌های پرآب بسیاری وجود دارد که وجود این رودخانه‌ها یکی از دلایل شهرت این روستاست.

جاذبه‌های گردشگری آهار

۱: رودخانه پیش کنک: این رودخانه از کوه‌های «سی چال» آغاز می‌شود و به رودخانه شکرآب به رود جاجرود می‌ریزد.

۲: آبشار فصلی چهل پله: دامنه کوه قلعه دختر آهار در فصل بهار و اوایل تابستان میزبان آبشار فصلی چهل پله است. این آبشار مجموعه‌ای از چند آبشار کوچک است.

۳: آتشگاه قصران: آتشکده قصران در قسمت شمالی آهاراز دیگر دیدنی‌های روستاست که از دوران ساسانی باقی مانده و عبادتگاه زرتشتیان بوده است.

۴: رودخانه شکرآب: این رودخانه با ۱۵ کیلومتر طول، معروف‌ترین رودخانه روستای آهار است که از دامنه‌های کوه «صندوق چال» سرچشمه می‌گیرد.

موقعیت: منطقه شمیرانات، ۱۳ کیلومتری فشم

چطور برویم: به بزرگراه شهید بابایی بروید. مسیر بزرگراه را تا ورودی جاده لشگرک ادامه دهید. پس از رسیدن به پلیس‌راه به سمت فشم حرکت کنید. قبل از فشم به خروجی دره بهشت وارد شوید تا به آهار برسید.

امکان عکاسی: دارد

ویژگی: تاریخی و خوش آب‌وهوا

امکانات رفاهی: مسجد، سرویس بهداشتی، اقامتگاه‌های بوم گردی

بایدها و نبایدها

۱. به‌دلیل کوهستانی‌بودن، هوای خنک بر جو روستا حاکم است، پس لباس گرم ببرید.

تعطیلات خود را میان جنگل و آبشار در چند متری تهران سپری کنید

۲.حیوانات وحشی در مراتع روستای آهارمشاهده شده بنابراین چادرهای مسافرتی را در نزدیکی روستا برپا نکنید.

کد خبر 839907
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha