چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ تحولات فلسطین در محور تحولات بین المللی قرار داشت.

غزه

همشهری آنلاین: اگر سال ۱۴۰۲ خورشیدی را یکی از پرحادثه ترین سال‌های چند دهه اخیر برای فلسطین بدانیم، چندان بی راه نرفته‌ایم. در نیمه سال ۱۴۰۲ در مهرماه عملیات فلسطینی طوفان الاقصی آن چنان تحولات منطقه و بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داد که رویدادهای بین المللی در این سال را می توان به قبل و بعد از طوفان الاقصی دسته بندی کرد. در این گزارش مهمترین رویدادهای بین المللی سال جاری مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲: بازگشت اسد به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با سفر به جده عربستان سعودی در نشست سران اتحادیه عرب شرکت کرد. این نخستین سفر بشار اسد به سعودی و اولین حضور او در این نشست بعد از ۱۲ سال بود. وی در هنگام ورود به عربستان با استقبال رسمی و خوش و بش شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی روبه رو شد.

۲ خردادماه۱۴۰۲: تاجگذاری ۱۲۰ میلیون دلاری: تاجگذاری ولیعهد انگلیس در اوایل خردادماه و حدود ۱۰ ماه پس از فوت ملکه انگلیس بازتاب زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشت، اما روی کار آمدن چارلز سوم بجای الیزابت دوم تغییر محسوسی در اوضاع انگلیسی‌ها نداشت و شرایط در لندن بر همان سبک و سیاق گذشته است. منابع انگلیسی هزینه مراسم تاجگذاری را تا ۱۲۰ میلیون دلار اعلام کردند.

۸ خرداد ۱۴۰۲: پیروزی سلطان اردوغان: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه که از فرودین ۱۳۸۲ مرد اول ترکیه و قدرت نخست این کشور را در دست داشت، برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شد. اردوغان با کسب ۵۲ درصد آرا و رقیب او «کمال قلیچداراوغلو » ۴۸ درصد آرا را بدست آورد. اردوغان از فرودین ۱۳۸۲ تا شهریور۱۳۹۳ به عنوان نخست وزیر ترکیه و از سال ۱۳۹۳ با تغییر قانون اساسی و متمرکز کردن قدرت در دست رئیس جمهور همواره شخص نخست ترکیه به شمار آمده است. برخی ادامه قدرت اردوغان طی ۲۰ سال را با سلاطین عثمانی مقایسه کرده‌اند.

۲ تیرماه ۱۴۰۲: اولین شورش نظامی در روسیه: بیش از ۳۰ سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تاسیس فدراسیون روسیه، این کشور با نخستین شورش نظامی روبرو شد. این شورش از سوی «یوگنی پریگوژین»، رهبر گروه شبه نظامیان واگنر صورت گرفت و در کمتر از ۳ روز به پایان رسید. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در ۴ تیرماه اعلام کرد که رئیس‌جمهور پوتین به فرمانده نیروهای واگنر اجازه خروج امن را به بلاروس داده‌ است.

۱ شهریورماه ۱۴۰۲: مرگ شخصیت پرسروصدای روسی: «یوگنی پریگوژین»، در دهه ۱۹۹۰ میلادی به آشپژ «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه معروف بود و در جریان جنگ علیه اوکراین و حضور شبه نظامیان واگنر که پریگوژین فرماندهی آنان را در اختیار داشت، به دست راست پوتین شهرت یافت. در اوج جنگ پریگوژین و وزیر دفاع روسیه آنقدر دچار اختلاف شدند که شورش ژوئن ۲۰۲۳ روسیه رقم خورد و دو ماه بعد خبر مرگ پریگوژین در سقوط هواپیما در شمال مسکو تائید شد.

۱۵ مهرماه ۱۴۰۲: آغاز عملیات طوفان الاقصی یا حمله قرن: عملیات نظامی نیروهای مقاومت فلسطینی علیه صهیونیست‌ها در عمیق مناطق اشغالی فلسطین که به حمله ۷ اکتبر یا طوفان الاقصی هم معروف است، بسیاری از معادلات در غرب آسیا را دگرگون ساخت. در این حمله نیروهای گردان الاقسام به عنوان شاخه نظامی حماس در همان ساعات نخست بیش از ۱۰ شهرک صهیونیست نشین بویژه شهرک سدروت را در کنترل خود گرفتند و در روز نخست آمار تلفات صهیونیست‌ها بیش از ۱۲۰۰ نفر اعلام شد. ارتش رژیم صهیونیستی تا یک هفته پس از حمله درگیر نبرد پراکنده با تک تیراندازان فلسطینی در شهرک‌های اشغالی بود و ارتش اسرائیل تخلیه حداقل ۲۰ شهر را به دلیل حملات نیروهای حماس در مجاورت مرز غزه تائید کرد. بسیاری از شهرک‌ها از جمله سدروت سه ماه بعد به وضعیت عادی بازگشتند. حماس در این عملیات توانست بیش از ۳۰۰ اسیر صهیونیستی را به داخل غزه منتقل کند.


بیشتر بخوانید:

خبرنگاری که هر دو پایش را برای اطلاع رسانی از دست داد

اعتراف یک افسر صهیونیست درباره جنگیدن با اسرائیل


۱۶ مهرماه ۱۴۰۲: اسرائیل رسما جنگ علیه غزه را اعلام کرد: دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کابینه امنیتی اسرائیل رسما آغاز جنگ علیه نوار غزه را تصویب کرد. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در ادامه اعلام کردند که نتانیاهو این تصمیم را بدون اطلاع کابینه خود اتخاذ کرده و به نوعی وزرا را دور زده است.

۱۷ مهرماه ۱۴۰۲: یک روز پس از اعلام جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، فرماندهی حزب الله لبنان با انتشار ویدیویی اعلام کرد: «ما داریم می آییم»؛ انتشار این ویدیو به منزله اعلام جنگ حزب الله به اسرائیل تلقی شد و همزمان گزارش‌هایی از حضور هزاران نفر از نیروهای حزب الله لبنان در مرز اسرائیل منتشر شد. این اقدام به عنوان مقدمه ورود حزب الله به جنگ و گشوده شدن یک جبهه تازه علیه صهیونیست‌ها عنوان شد. از آن زمان موشک باران و پرتاب راکت از لبنان به مناطق شمالی و شهرک‌های اسرائیلی آغاز شد. با ادامه پرتاب موشک‌های حزب الله؛ رژیم صهیونیستی دستور تخلیه ۲۸ شهرک اشغالی را صادر کرد.

۲۵ مهرماه ۱۴۰۲: جنایت قرن، کشتار بیمارستان المعمدانی: ارتش رژیم صهیونیستی در جریان بمباران غزه، در جنایتی بی سابقه بیمارستان المعمدانی را بمباران کرد. قبل از این حمله مقامات صهیونیستی از مردم خواسته بودند به بیمارستان‌ها پناه ببرند. در زمان حمله، بسیاری از افراد درون بیمارستان زنان و کودکان بی‌دفاع بودند. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که در نتیجه بمباران بیمارستان المعمدانی بیش از ۸۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند، اما آمار نهایی شهدای این بیمارستان به بیش از هزار نفر رسید.

۲۸ مهرماه۱۴۰۲: ورود یمن به جنگ علیه صهیونیست‌ها: مسئولان اسرائیلی در گفتگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کردند که برای نخستین بار از زمان شروع جنگ غزه، حدود ۲ الی ۵ موشک از یمن به سمت اسرائیل شلیک شده است. هاآرتص شلیک این موشک‌ها را به منزله ورود یمن به جنگ غزه عنوان کرد. روز بعد منابع اسرائیلی شلیک چند فروند موشک بالستیک یمن به منطقه بندر ایلات را تائید کردند. همزمان منابع عبری تائید کردند که صدای مهیب انفجار در بندر ایلات شنیده شده است.

۵ آبان ۱۴۰۲: سرانجام بعد از مدت ها کش و قوس و بمباران فوق سنگین و هوایی غزه توسط ارتش اسرائیل، نیروی‌های زمینی اشغالگر با حمایت گسترده نیروی هوایی، حمله زمینی به غزه را آغاز کردند. همزمان با آغاز این حمله ارتباطات تلفن همراه و دسترسی به اینترنت در غزه قطع شد.

۹ آبان ماه ۱۴۰۲: ورود یمن به مقابله دریایی با رژیم صهیونیستی: برای نخستین بار از زمان شروع جنگ غزه، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه از رهگیری موشک‌های شلیک شده از خاک یمن به کشتی‌های آمریکایی خبر داد. شلیک این موشک‌ها طی روزهای بعد تا به امروز از سوی نیروهای یمنی ادامه یافته است، هرچند نیروهای یمنی گفته‌اند که فقط کشتی‌های متعلق به اسرائیل و یا به مقصد اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

۳ آذرماه ۱۴۰۲: برقراری اولین دور آتش بس در جنگ غزه: این آتش بس پس از یک و ماه و نیم جنگ در غزه برقرار شد و در آن۱۵۰ اسیر فلسطینی با ۵۰ صهیونیست مبادله و بمباران غزه تا چهار روز قطع شد. از طرف دیگر کمک‌های پزشکی، سوخت و کاروان‌های بین‌المللی به سمت باریکه غزه روانه شد، اما این کمک‌ها بسیار محدود بود و جوابگوی جمعیت جنگ زده غزه نبود. این آتش بس با کارشکنی تل آویو تمدید نشد.

۲۷ آذرماه ۱۴۰۲: اعلام تشکیل ائتلاف دریایی آمریکا و انگلیس: روزنامه گاردین لندن در گزارشی راه اندازی نیروی دریایی گسترده آمریکا با حضور انگلیس و برخی کشورهای عربی محدود را برای مبارزه با حملات نیروهای یمنی در دریای سرخ تائید کرد. اگرچه « پت رایدر»، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که بیش از ۲۰ کشور در این ائتلاف بین‌المللی حضور دارند، اما یک ماه بعد پایگاه آمریکایی آکسیوس تائید کرد این ائتلاف نتوانسته به اهداف خود برای توقف حملات یمنی‌ها دست یابد.

۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲: بمباران صف غذا در غزه: در حالی که بحران انسانی در غزه با شدت گرفتن جنگ گسترش یافت، ارتش اشغالگر اسرائیل صف آوارگان فلسطینی در میدان الکویتی غزه را بمباران کرد. این بمباران بیش از ۶۰ شهید برجای گذاشت. دو روز بعد نیز بمباران آوارگان در صف دریافت کمک امدادی در میدان نابلسی در شمال غزه تکرار شد و این حادثه بیش از ۱۶۰ شهید و زخمی برجای گذاشت. سازمان ملل و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی بمباران آوارگان در صف غذا را محکوم کردند.

کد خبر 839864
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha