مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۰
۰ نفر

همین که از سرمای هوا کاسته می‌شود و سر و کله نخستین شکوفه‌های بهاری پیدا می‌شود، اشتیاق گردشگران برای رفتن به زندانه هم بیشتر می‌شود.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین اسم عجیبی دارد و همین نیز یکی از انگیزه‌های گردشگران برای سفر به زندانه است. روستایی در ارتفاعات تالش استان گیلان و در بخش پره‌سر. یک حساب سر انگشتی نشان می‌دهد که فاصله این روستای ییلاقی تا خلخال ۷۳ کیلومتر است. زندانه بسیار خوش آب و هواست و تعجبی هم ندارد چون در ارتفاع ۱۶۸۰متری واقع شده‌است.
اهالی روستای ییلاقی زندانه که حدود ۴۷ خانوار هستند، با شروع پاییز به ارتفاعات پایین‌تر نقل مکان می‌کنند و در ییلاق زندانه خبری از گردشگر هم نیست. اما درست با آغاز فصل بهار، روستاییان به ییلاق بازمی‌گردند و گردشگران این مسیر را در پیش می‌گیرند. اهالی روستای زندانه علاوه بر چراغ‌های گازی از هیزم برای گرما و گاهی هم پخت ‌و ‌پز استفاده می‌کنند. گرمای مطبوع بخاری‌های هیزمی و شنیدن صدای سوختن چوب در کلبه‌های دنج و دوست‌داشتنی زندانه همواره مطلوب گردشگران بوده‌است.
در زندانه تا چشم کار می‌کند، جنگل‌های شیب‌دار دیده می‌شود. کوه و رودخانه هم همسایه جنگل‌های شیبدار هستند. دیدن گله‌های دام و اسب های وحشی یکی دیگر از جذابیت‌های این روستاست. گردشگرانی که راهی زندانه می‌شوند با خود عسل سوغاتی می‌آورند. از وقتی این روستای ییلاقی بر سر زبان‌ها افتاد، جشنواره بازی‌های بومی محلی ییلاقات زندانه صالح از توابع بخش‌ پره سر شهرستان رضوانشهر، هم اواخر تیرماه برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که ابتدا با مسابقات سوارکاری آغاز شد و رفته‌رفته با بازی‌های بومی و محلی تکمیل شد. حالا مراسم عروس‌بران هم برگزار می‌شود و زوج تالشی با همراهی اهالی روستا و مراسمی تماشایی به خانه بخت می‌روند.

چطور برویم؟

برای رفتن به این ییلاق اول باید بروید رشت و از رشت به رضوانشهر و بعد از آنجا به سمت پونل و در ادامه جاده پونل به خلخال بروید و حدود ۴۵ کیلومتر از این مسیر را در دل کوه‌های سرسبز و جنگلی برانید. در کل از رشت تا این ییلاق ۳ ساعت با ماشین راه و تا بالاترین نقطه ۴ ساعت فاصله است. فاصله زندانه تا رضوانشهر حدود ۵۵ کیلومتر است.

کد خبر 839600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha