پس از جدایی زوجین از یکدیگر یکی از دغدغه‌های آنها یادآوری خاطرات زندگی گذشته است و همواره در تلاش برای پاک کردن تمام آثار و نشانه‌های حضور آن فرد در زندگی قبلی خود هستند و یکی از پررنگترین این نشانه ها وجود نام همسر سابق در شناسنامه فرد است.

وکیل

همشهری‌آنلاین - فتانه احدی: سیده پگاه حسنین، عضو رسمی مرکز وکلا قوه قضائیه استان البرز گفت: در گذشته راهی برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود نداشت اما بنا به ماده 33 قانون ثبت احوال که بیان می دارد: «کلیه وقایع ازدواج و طلاق یا فوت زوج یا زوجه و رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح زیر انعکاس خواهد یافت در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به قوت خود باقی است منعکس خواهد شد ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنی شناسنامه درج نخواهد شد.» با وجود شرایط و انجام اقداماتی امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود دارد.

زن چطور می‌تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه‌اش حذف کند؟

اگر زوجه بعد از طلاق باکره باشد

حسنین افزود: به عبارت دیگر اگر زن بدون داشتن رابطه زناشویی از همسر خود طلاق گرفته باشد بنا بر قانون امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود را خواهد داشت.

بعد از ازدواج مجدد

حسنین ادامه داد: یکی دیگر از مواردی است که امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود دارد بعد از ازدواج مجدد است، بدین صورت که وقتی نام همسر جدید ذیل نام همسر سابق (همسر فوت شده یا طلاق گرفته شده) در شناسنامه درج شد، در این شرایط نیز می‌توان نسبت ‌به حذف نام همسر سابق از شناسنامه اقدامات لازم را انجام داد. لازم به توضیح است که یکی از دلایلی که بعد از ازدواج دوم امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود دارد این است که در چنین حالتی فرض بر این است که همسر دوم از ماجرای ازدواج سابق اطلاع داشته است.
قابل ذکر است در حالی که داشتن فرزند از ازدواج اول مانعی برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه نمی باشد ،اما امکان حذف نام فرزندان از شناسنامه پدر یا مادر در هیچ شرایطی وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای حذف نام همسر از شناسنامه در مواردی که بدون داشتن رابطه جنسی طلاق اتفاق افتاده باشد

برای حذف نام همسر سابق در این حالت مدارک زیر باید فراهم شود:گواهی بکارت از پزشکی قانونی، سند طلاق، حکم طلاق ،مدارک هویتی شخص متفاضی و برگه معرفی‌نامه از دادگاه مبنی ‌بر عدم رابطه جنسی طرفین.

در مواردی که بعد از ازدواج مجدد قصد برای حذف نام همسر سابق وجود داشته باشد مدارک مورد نیاز شامل: سند طلاق یا فوت همسر سابق، اوراق هویتی شخص متقاضی و مدارک ثبت ازدواج جدید.

مدارک مذکور باید به مراکز ثبت احوال محل زندگی برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه ارائه شوند تا اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد.

کد خبر 839541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرداد IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    البته میشه که نام همسر را برداشت از شناسنامه ، اما چطور میشه حضور همسر و مدت زندگی رو حذف کرد ؟ خاطرات و روابط! حذف ناشدنی به نظر میرسه
    • علی US ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      0 0
      جدایی کلا سخته