حمید استیلی بازیکن اسبق تیم ملی اعتقاد دارد تغییرات در تیم ملی باید گسترده باشد و حداقل۸ تا ۱۰ بازیکن تیم ملی باید تغییر کنند.

تیم ملی

استیلی در گفت و گو با همشهری آنلاین با اشاره به لیست تیم ملی بعد از رقابت های جام ملتها آسیا و احتمال جوانگرایی در تیم ملی تاکید کرد: به نظر من تغییرات باید گسترده باشند. چراکه بازیکنان جوانی که در لیگ برترمان بازی می کنند این پتانسیل را دارند به تیم ملی دعوت شوند. از لحاظ نیروی انسانی فوتبال ما چیزی کم ندارد. فقط باید برای این بازیکنان جوان بازی های دوستانه زیادی تدارک دید تا برای بازی های مقدماتی جام جهانی و بعد از آن خود رقابت های جام جهانی آماده شوند.

او افزود: الان آقای قلعه نویی تا جام جهانی حضورش در تیم ملی قطعی است و مشکلی وجود ندارد که بخواهد با آن مواجه شود. باید یکسری ها را کنار بگذارد و یکسری ها را جدید دعوت کند. گرچه من هم معتقدم این تغییرات باید از قبل حضور در جام ملتها انجام می شد. فرصت این بود که قبل از جام ملتها در تورنمنت های مثل کاف که تیم ملی شرکت کرد با بازیکنان جوان به میدان رفت. حالا گذشته و رفته باید از گذشته درس بگیریم و به فکر آینده باشیم. تا برای رقابت های پیش رو آماده شویم.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص میزان تغییرات در تیم ملی تصریح کرد: تغییرات تیم ملی برای جوانگرایی یکی - دو تا بازیکن نمی شود. حداقل باید بالای ۳۰-۴۰ درصد باشد. بازیکنان قبلی خیلی برای تیم ملی زحمت کشیدند اما باید برای ۲-۳ سال آینده برنامه ریزی شود. دیدارهای دوستانه برگزار شود تا سطح شان بالا برود. وگرنه برای بازی مثل ترکمنستان می توانستیم با تیم سوم خودمان هم بازی کنیم. ما که نیروی انسانی خوبی از لحاظ فوتبالیست با استعداد داریم. الان تیم های در لیگ بدون اینکه نام و آوازه زیادی داشته باشند می آیند با بازیکنان جوان و مستعد مقابل تیم های بزرگ و مطرح مان بازی های قابل قبولی به نمایش می گذارند این نشان می دهد فوتبال ما دارای استعدادهای خوبی است.

استیلی خاطر نشان کرد: بین بازیکنان جوان و با استعدادی که در لیگ بازی می کنند وملی پوشان فاصله زیادی نیست. شاید یکی - دو تا بازیکن یک مقدار فاصله داشته باشند. بازیکنان جوان فقط باید تجربه به دست بیاورند. بازیکن جوان مثل بنزین سبز برای تیم ملی است. سپاهان را ببینید چند جوان خوب و با استعداد دارد. ملوان هم چندتا جوان خوب دارد. یا تیم های دیگر من خودم بازی استقلال خوزستان را دیدم واقعا چند جوان مستعد در این تیم بازی می کنند که آینده درخشانی دارند. شمس آذر همین طور است یا در تراکتور بازیکنی مانند محمد نادری در دفاع چپ است. چندین سال خارج از کشور بازی کرده الان آماده است. نفرات زیاد هستند که می توانند به تیم ملی کمک کنند.

او اضافه کرد: حالا در استقلال و پرسپولیس کمتر به بازیکن جوان میدان می دهند اما در همین تیم ها بازیکنی مثل خدابنده لو می آید و با اینکه جوان است در عرض یکی - دو بازی خودش را با تیم هماهنگ می کند این نشان می دهد از چه استعداد بالای برخورد دار است. باید ۸ تا ۱۰ بازیکن تیم ملی تغییر کنند. ۸-۱۰ بازیکنی که دعوت می شوند بازی کنند نه اینکه روی نیمکت بنشینند.

این کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه مربیان تیم ملی طی سال های اخیر بیشتر از جوانان از لژیونرها استفاده می کنند تاکید کرد: بازیکنان لژیونر مهم هستند اما به شرطی که با تیم هماهنگ باشند. لژیونرها وقتی می توانند موثر باشند که با تیم هماهنگ باشند. می دانم آنها تجربه بین المللی دارند اما وقتی با تیم هماهنگ نباشند نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند. به طور نمونه ژاپن هم لژیونرهای زیادی دارد اما وقتی به تیم ملی دعوت شدند بیشترشان روی نیمکت نشستند و مربی شان بیشتر از بازیکنان داخلی استفاده کرد. یعنی دلیل نمی شود به خاطر اینکه لژیونر هستند حتما باید بازی کنند. همه باید در قالب کار تیمی قرار بگیرند. از همه چیز مهم تر منافع تیم ملی است نه منافع فرد.

استیلی در پایان گفت: ما شرایط مان برای صعود به جام جهانی خوب است چراکه ۸ تیم از آسیا صعود می کنند با این وضعیت صعودمان سخت نیست اما باید برای این دو سال آینده برنامه ریزی کنیم تا با آمادگی کامل پا به جام جهانی بگذاریم و در آنجا موفق ظاهر شویم.

کد خبر 839497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
    1 3
    بازیکن در لیگ برتر بقدری زیاد هست که میتوان ۲تیم ملی تشکیل داد .مثلا تیم الف و ب تیم الف با هدایت قلعه نوعی و تیم ب با هدایت مثلا یحیی گل محمدی بعد میتوان در برخی بازها از تیم ب استفاده کرد و توان مربیگری یحیی را سنجید بدون شک یحیی با تیم امید هم تیم قلعه نوعی را گلباران می کند یعنی نباید کوچکترین تریدی داشت
  • حسن CA ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    2 0
    بازی با بازیکنان اصلی و تیم ملی اصلی در مقابل تیم‌های درجه چندم آسیا توهین واهانت به فوتبال ایران است که قرار است قلعه نوعی با آبروی فوتبال کشور بازی کند